Hjälp med uppgradering!|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med uppgradering!
Snorkelfarsan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 9, 2009 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte min dator förra sommaren och har nu tänkt mig att uppgradera lite, ska köpa ett till grafikkort och eventuellt även en hårddisk till. Förra hösten gjorde jag en töntig webbsida om min dator så ni kan ta och kika på den för att se vad jag har för rigg:

http://people.dsv.su.se/~phil-sko/

Sen vill jag också fixa så att min dator går mycket tystare, just nu så låter hårddisken en hel del och även chassit skramlar lite ibland.
-Vilket är det mest prisvärda sättet ljudisolera sin dator?
Misstänker dock att det kanske är waist att ljudisolera ett antec 300 eftersom den har så mycket hål för fläktar, vad tycker ni?

Jag vill också ha en ny hårddisk, gärna en extra snabb så jag kan använda den som systemdisk, så den behöver inte ha mycket utrymme. Dock vill jag inte lägga 1,5k på en raptordisk så det får bli en konventionell variant.
-Vad säger ni om en WD Caviar black, typ 500 eller 640GB?
-Annars är jag liten sugen på en RAID 0-variant, typ med två 250GBs-diskar, kan det vara nåt?
-Hur mycket bättre är det andra alternativet jämfört med det första?

Sen är jag lite sugen på att slänga in 2 eller 4 GB Ram-minne till i datorn.
- Är det att kasta pengarna i sjön eller ser man mycket bättre prestanda?

Angående grafikkortet tror jag att jag väntar till Juli då priserna sänks. Sen kanske dom inte sänker priserna på 4850 så mycket, men det skulle kännas dumt att ha köpt den nu för 1100 när jag kanske kan få den för 900 i juli. Och om inte så har jag knappast förlorat nåt. Plus att sommarean drar igång i slutet på juni.

Å andra sidan kan man ju gå och vänta i evigheter på att priserna ska sjunka, bara för att inse att ens system är totalt utdaterat och så blir man tvungen att byta ut allt; det gäller att inte vänta för länge med att uppgradera.

-Vad tycker ni?
-Finns det någon version av HD4850 som utmärker sig bland 512MBs-versionerna eller är det bara att ta den billigaste?

Tack!

Jag kan tänka mig att lägga 2-3000 kronor totalt.

_l_a_r_s_
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
1227876
June 9, 2009 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

- någon form av upphängning till hårddisken, den billigaste är ett gäng gummiband.
- att gå över 4Gb minne brukar inte märkas vi vanlig användning/spelande.
- som systemdisk kommer du förmodligen inte märka någon större skillnad varesäg du skaffar en ny mainstream disk eller två och kör raid 0. raptor eller ssd är det som gäller.
- vad gäller grafikkortet så är det bra att veta viken upplösning du spelar i.

Snorkelfarsan
Medlem
1227877
June 9, 2009 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

_l_a_r_s_ wrote: - någon form av upphängning till hårddisken, den billigaste är ett gäng gummiband.
- att gå över 4Gb minne brukar inte märkas vi vanlig användning/spelande.
- som systemdisk kommer du förmodligen inte märka någon större skillnad varesäg du skaffar en ny mainstream disk eller två och kör raid 0. raptor eller ssd är det som gäller.
- vad gäller grafikkortet så är det bra att veta viken upplösning du spelar i.

Jag tänker mig en upphängning i stil med Nexus DoubleTwin eller Nexus disk Twin, för hårddiskarna.
Jag inser att det inte blir någon jätteskillnad om så länge man kör med vanliga 7200RPM:are, men att ha systemet med viktiga program och spel på en separat disk fri från en massa mediafiler och annat skräp lär ju definitvt spela roll - och är den disken dessutom lite snabbare än vanligt så måste det ju rimligen göra systemdisken "ännu snabbare". Och har jag missuppfattat det när jag tror att RAID 0 fördubblar prestandan? (Dock kanske inte värt med sett till priset?)

Jag spelar, surfar och pluggar mest vid min dator med använder den även till videoredigering ibland. Så där kanske det kan vara befogat med 2GB minne till?

Jag har en BenQ 22" på 1680*1050, spelar självklart i den upplösningen också.

EDIT: Vad ger mest prestanda: En gammal raptor eller två Caviar 160GB i RAID 0?
[/url]

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1227904
June 9, 2009 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

En Raptor disk har snabbare accesstid medans RAID 0 har snabbare överföring för stora filer men ingen vinst i accesstid så där blir åtkomst för små filer lidande.

Det är väll den uppfattning jag fått efter att ha läst lite guider på nätet 😉

Snorkelfarsan
Medlem
1227921
June 9, 2009 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha läst på en hel del själv så verkar det vara precis så. RAID 0 är inte det optimala att ha för systemdiskar utan då är RAID 1 bättre.

Men tycker ni det är värt att lägga 800kr på en gammal raptor 74GB disk jämfört med ca 700kr för en ny WD 640 Black?

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1227926
June 9, 2009 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Även om Raptorn är av äldre modell så är den bra mycket piggare än dom standarddiskarna som fortfarande snurrar i 7200 rpm.

Så med en Raptor får du nog mycket snabbare starter av Windows eller vad du använder.

Snorkelfarsan
Medlem
1227929
June 9, 2009 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju sant, men det tar ändå emot att köpa en hårddisk som är 4 (eller mer?) år gammal. Å andra sidan är den ju riktigt pigg så man blir ju sugen... svårt det är att välja!

_l_a_r_s_
Siktar mot toppen
Medlem
1227931
June 9, 2009 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

I den upplösningen så räcker ett 4850 långt då kan det ge mer om du överklockar processorn, kanske till 3,6-3,8GHz räcker då med någon kylare för 300-400kr.

Videoredigerar "ibland" betyder det någon gång i veckan eller så, är det dagligen så kan det vara vettigt att uppgradera med 2-4 Gb (Antar att du sitter på något 64-bit OS).

Som jag ser det så kommer en VelociRaptor på 150Gb att märkas/kännas mest, tillsammans med mer minne om du videoredigerar ofta.

Snorkelfarsan
Medlem
1227951
June 9, 2009 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är lite till och från som jag redigerar, just nu gör jag det inte alls men kommer nog göra det senare i sommar/höst. Så det kan ju vara värt att vänta lite med minnesuppgradering då det är så pass enkelt ändå.

För att klara av full AA/AF etc i spel så kan ett extra kort säkert hjälpa till en hel del, även om ett ensamt 4850 räcker för det flesta spelen i 1680*1050. Jag ska iaf vänta tills i juni och se vart priserna ligger då.

Jag har redan en ganska bra processorkylare av tornmodell, en Cooler Master Hyper 212. Så det ska nog gå att få upp min processor till 3,6 eller 3,8 utan problem. Jag ska ta tag i det den här eller nästa vecka, har bara vart för lat för att göra det hittils eftersom jag aldrig överklockat processorer så det är en del att sätta sig in i, även om det inte är svårt.

En VelociRaptor på 150GB är över min budget känns det som, vilket var anledningen till att jag sneglade på den gamla Raptorn på 74GB. Men om jag väljer mellan den och en vanlig disk så kanske det är bättre att köra på en vanlig, eller?

_l_a_r_s_
Siktar mot toppen
Medlem
1227967
June 10, 2009 - 4:33 am
sp_Permalink sp_Print

Nämnde VelociRaptorn för att den passade dina kriterier: Bra prestanda och tyst. En vanlig raptor låter ju en hel del, har haft 2st så jag vet.
Eftersom du hade 2-3000kr att lägga så var det min rekommendation att nöja dig med en VelociRaptor + ev minne och vänta med grafikkortsuppgraderingen till hösten ev.

Snorkelfarsan
Medlem
1227979
June 10, 2009 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Det har du rätt i, men det svider att lägga så mycket på en hårddisk. Men det kan det nog vara värt. Ska fundera lite på saken, det är ju bara jag som kan avgöra om det är värt det eller inte. Ska läsa runt lite på nätet och försöka bilda mig en uppfattning.

tack för hjälpen!

Snorkelfarsan
Medlem
1227989
June 10, 2009 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg att det också finns en VelociRaptor på 74GB, är den av samma typ som 150GB-versionen, dvs är den lika bra förutom att den här mindre kapacitet?

[Image Can Not Be Found]

Förresten, om man köper samma fast i 2,25"-format, vad kan man använda för att få den att passa i en 3,5" slot? gärna något som dämpar ljud och vibrationer också.

http://www.misco.se/Product/Product...CzkkCjC5yblXzLf

tack

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1227995
June 10, 2009 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorkelfarsan wrote: Jag såg att det också finns en VelociRaptor på 74GB, är den av samma typ som 150GB-versionen, dvs är den lika bra förutom att den här mindre kapacitet?

[Image Can Not Be Found]

Förresten, om man köper samma fast i 2,25"-format, vad kan man använda för att få den att passa i en 3,5" slot? gärna något som dämpar ljud och vibrationer också.

http://www.misco.se/Product/Product...CzkkCjC5yblXzLf

tack

Velociraptor är egentligen en 2,5" disk, men den har en kylare/vibrationsdämpare som gör den större så att den passar i 3,5" platserna. Det svarta med flänsar är kylaren på den disken. Tror du missuppfattat?

Snorkelfarsan
Medlem
1228013
June 10, 2009 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet att alla är 2,25" diskar. Men den finns både med kylfläns/3,5"-upphängning och utan verkar det som.

Titta på den här jämförelsen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.....354,333355

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL