June 17, 2008
OfflineJag köpte min dator förra sommaren och har nu tänkt mig att uppgradera lite, ska köpa ett till grafikkort och eventuellt även en hårddisk till. Förra hösten gjorde jag en töntig webbsida om min dator så ni kan ta och kika på den för att se vad jag har för rigg:
http://people.dsv.su.se/~phil-sko/
Sen vill jag också fixa så att min dator går mycket tystare, just nu så låter hårddisken en hel del och även chassit skramlar lite ibland.
-Vilket är det mest prisvärda sättet ljudisolera sin dator?
Misstänker dock att det kanske är waist att ljudisolera ett antec 300 eftersom den har så mycket hål för fläktar, vad tycker ni?
Jag vill också ha en ny hårddisk, gärna en extra snabb så jag kan använda den som systemdisk, så den behöver inte ha mycket utrymme. Dock vill jag inte lägga 1,5k på en raptordisk så det får bli en konventionell variant.
-Vad säger ni om en WD Caviar black, typ 500 eller 640GB?
-Annars är jag liten sugen på en RAID 0-variant, typ med två 250GBs-diskar, kan det vara nåt?
-Hur mycket bättre är det andra alternativet jämfört med det första?
Sen är jag lite sugen på att slänga in 2 eller 4 GB Ram-minne till i datorn.
- Är det att kasta pengarna i sjön eller ser man mycket bättre prestanda?
Angående grafikkortet tror jag att jag väntar till Juli då priserna sänks. Sen kanske dom inte sänker priserna på 4850 så mycket, men det skulle kännas dumt att ha köpt den nu för 1100 när jag kanske kan få den för 900 i juli. Och om inte så har jag knappast förlorat nåt. Plus att sommarean drar igång i slutet på juni.
Å andra sidan kan man ju gå och vänta i evigheter på att priserna ska sjunka, bara för att inse att ens system är totalt utdaterat och så blir man tvungen att byta ut allt; det gäller att inte vänta för länge med att uppgradera.
-Vad tycker ni?
-Finns det någon version av HD4850 som utmärker sig bland 512MBs-versionerna eller är det bara att ta den billigaste?
Tack!
Jag kan tänka mig att lägga 2-3000 kronor totalt.
January 18, 2005
Offline- någon form av upphängning till hårddisken, den billigaste är ett gäng gummiband.
- att gå över 4Gb minne brukar inte märkas vi vanlig användning/spelande.
- som systemdisk kommer du förmodligen inte märka någon större skillnad varesäg du skaffar en ny mainstream disk eller två och kör raid 0. raptor eller ssd är det som gäller.
- vad gäller grafikkortet så är det bra att veta viken upplösning du spelar i.
June 17, 2008
Offline_l_a_r_s_ wrote: - någon form av upphängning till hårddisken, den billigaste är ett gäng gummiband.
- att gå över 4Gb minne brukar inte märkas vi vanlig användning/spelande.
- som systemdisk kommer du förmodligen inte märka någon större skillnad varesäg du skaffar en ny mainstream disk eller två och kör raid 0. raptor eller ssd är det som gäller.
- vad gäller grafikkortet så är det bra att veta viken upplösning du spelar i.
Jag tänker mig en upphängning i stil med Nexus DoubleTwin eller Nexus disk Twin, för hårddiskarna.
Jag inser att det inte blir någon jätteskillnad om så länge man kör med vanliga 7200RPM:are, men att ha systemet med viktiga program och spel på en separat disk fri från en massa mediafiler och annat skräp lär ju definitvt spela roll - och är den disken dessutom lite snabbare än vanligt så måste det ju rimligen göra systemdisken "ännu snabbare". Och har jag missuppfattat det när jag tror att RAID 0 fördubblar prestandan? (Dock kanske inte värt med sett till priset?)
Jag spelar, surfar och pluggar mest vid min dator med använder den även till videoredigering ibland. Så där kanske det kan vara befogat med 2GB minne till?
Jag har en BenQ 22" på 1680*1050, spelar självklart i den upplösningen också.
EDIT: Vad ger mest prestanda: En gammal raptor eller två Caviar 160GB i RAID 0?
[/url]
January 18, 2005
OfflineI den upplösningen så räcker ett 4850 långt då kan det ge mer om du överklockar processorn, kanske till 3,6-3,8GHz räcker då med någon kylare för 300-400kr.
Videoredigerar "ibland" betyder det någon gång i veckan eller så, är det dagligen så kan det vara vettigt att uppgradera med 2-4 Gb (Antar att du sitter på något 64-bit OS).
Som jag ser det så kommer en VelociRaptor på 150Gb att märkas/kännas mest, tillsammans med mer minne om du videoredigerar ofta.
June 17, 2008
OfflineDet är lite till och från som jag redigerar, just nu gör jag det inte alls men kommer nog göra det senare i sommar/höst. Så det kan ju vara värt att vänta lite med minnesuppgradering då det är så pass enkelt ändå.
För att klara av full AA/AF etc i spel så kan ett extra kort säkert hjälpa till en hel del, även om ett ensamt 4850 räcker för det flesta spelen i 1680*1050. Jag ska iaf vänta tills i juni och se vart priserna ligger då.
Jag har redan en ganska bra processorkylare av tornmodell, en Cooler Master Hyper 212. Så det ska nog gå att få upp min processor till 3,6 eller 3,8 utan problem. Jag ska ta tag i det den här eller nästa vecka, har bara vart för lat för att göra det hittils eftersom jag aldrig överklockat processorer så det är en del att sätta sig in i, även om det inte är svårt.
En VelociRaptor på 150GB är över min budget känns det som, vilket var anledningen till att jag sneglade på den gamla Raptorn på 74GB. Men om jag väljer mellan den och en vanlig disk så kanske det är bättre att köra på en vanlig, eller?
January 18, 2005
OfflineNämnde VelociRaptorn för att den passade dina kriterier: Bra prestanda och tyst. En vanlig raptor låter ju en hel del, har haft 2st så jag vet.
Eftersom du hade 2-3000kr att lägga så var det min rekommendation att nöja dig med en VelociRaptor + ev minne och vänta med grafikkortsuppgraderingen till hösten ev.
June 17, 2008
OfflineDet har du rätt i, men det svider att lägga så mycket på en hårddisk. Men det kan det nog vara värt. Ska fundera lite på saken, det är ju bara jag som kan avgöra om det är värt det eller inte. Ska läsa runt lite på nätet och försöka bilda mig en uppfattning.
tack för hjälpen!
June 17, 2008
OfflineJag såg att det också finns en VelociRaptor på 74GB, är den av samma typ som 150GB-versionen, dvs är den lika bra förutom att den här mindre kapacitet?
[Image Can Not Be Found]
Förresten, om man köper samma fast i 2,25"-format, vad kan man använda för att få den att passa i en 3,5" slot? gärna något som dämpar ljud och vibrationer också.
http://www.misco.se/Product/Product...CzkkCjC5yblXzLf
tack
April 24, 2007
OfflineSnorkelfarsan wrote: Jag såg att det också finns en VelociRaptor på 74GB, är den av samma typ som 150GB-versionen, dvs är den lika bra förutom att den här mindre kapacitet?
[Image Can Not Be Found]
Förresten, om man köper samma fast i 2,25"-format, vad kan man använda för att få den att passa i en 3,5" slot? gärna något som dämpar ljud och vibrationer också.
http://www.misco.se/Product/Product...CzkkCjC5yblXzLf
tack
Velociraptor är egentligen en 2,5" disk, men den har en kylare/vibrationsdämpare som gör den större så att den passar i 3,5" platserna. Det svarta med flänsar är kylaren på den disken. Tror du missuppfattat?
1 Guest(s)

Log In