November 25, 2009
Hej,
Jag skulle behöva lite hjälp med mitt bygge av en HTPC, det gäller framförallt wattantal. Som det ser ut nu så har jag följande delar liggandes:
Silverstone Lascala LC06B chassi
AMD Athlon 64 X2 5600+ 2,8GHz processor
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB minne
Samsung SpinPoint T166 HD403LJ 16MB 400GB hårddisk
Samsung SH-S182D CD/DVD-brännare.
Planen var att införskaffa ett Zotac GeForce 8200 ITX WiFi-moderkort samt en processorkylare och då ha en färdig dator men ett frågetecken kvarstår.
Det medföljande nätagget i Lascala-chassit är ju bara på 60w vilket jag är fullt medveten om att det inte kommer räcka, det jag då undrar är om ett Picopsu på 150w skulle orka med att driva alltihopa?
Om inte måste jag tänka börja tänka om lite kring mina planer och antingen byta ut chassit mot ett större där det går in ett "vanligt" nätagg eller kanske satsa på en annan processor/moderkort med integrerad processor.
Skulle vara extremt tacksam för all hjälp jag kan tänkas få!
Här finns en förvirrad post jag gjorde på Min Hembio tidigare, lite lättöverskådligare med bilder kanske? 🙂
http://www.minhembio.com/forum.....pic=249018
March 14, 2001
PicoPSUn kommer räcka utan problem, allrahelst om du sänker spänningen lite till processorn, vilket säkert går bra.
Har annars en ganska liknande htpc, X2 3800+ och ett Jetway NC62K med 8200M och ingen DVD, PicoPSU 125W används. Processorn med lägre spänning och den drar runt 45W.
November 25, 2009
Vad glad jag blir, det förenklar mitt liv avsevärt! Tack så hemskt mycket! 🙂
Hur sänker man spänningen till processorn och vad har det för effekt mer än det uppenbara?
Sorry om det blir mycket frågor men att behöva tänka på sånt här är nytt, när jag byggt datorer tidigare har det ju bara varit att dra till med ett lagom överdrivet nätagg och sen köra på. Plötsligt ska allt få plats i en skolåda och man måste tänka på massa nytt! 🙂
Edit: Kom på att jag gärna skulle vilja ha rekommendation på en prisvärd processorkylare. Har ju ungefär 6cm uttrymme så högre än ca 4cm får det nog inte bli.
March 14, 2001
Det gör man i bioset och det bör framgå av manualen, men har du inte så stor koll på det skippa det, i början iaf för att undvika stabilitetsproblem.
Man minskar strömförbrukningen ganska drastiskt genom att sänka spänningen. Min X2 3800+ klarar ganska låg spänning jämfört men standard (1V istället för 1.35 vid 2GHz och 0.8V vid 1GHz) och strömförbrukningen minskar med uppskattningsvis 25-35W vid belastning.
Var ett tag sedan jag mätte förbrukningen för just den processorn men med en Duron LE-1200 minskar förbrukningen med 20W och det är en enkelkärnig processor (1V istället för 1.3V).
1 Guest(s)