August 23, 2001
Skulle behöva lite hjälp med vad för delar man ska införskaffa sig.
Vill iaf byta ut min dreambox och min tvix mot en HTPC istället.
Så vad för tv-kort som klarar utav att ta emot HD kanaler och sedan vilken media portal ska man köra?
Vill även att det ska funka att köra igång ISO och IMG filmer som det går att göra från Tvixen.
Sedan vilken hårdvara bör man rikta is sig på, kommer köpa blue-ray spelare såden ska ju klara utav att köra sånt material.
Hade inte tänkt ha någon lagrin i själva datorn utan strema över nätverk och bara ha en SSD disk med operatisystem på.
Och allt ska vara lätt att sköta via fjärr så frugan/barnen fixar att styra grejerna =)
March 14, 2001
Vilken Mediaportal, finns det olika?
Skaffar du ett grafikkort från Nvidia är du näst intill garanterad att den klarar av att avkoda all HD film du spelar upp. Inbyggda kort som 8200/9300 m.m. fungerar utmärkt.
Nu har ju visserligen inte mediaportal stöd för DXVA men det går att lösa med andra filter eller en annan spelare, tex MPC-HC. Man konfigurerar då MPC-HC att starta i fullskärm och sätter någon tangent eller knapp på fjärren till att stänga MPC-HC helt, då märker du inte att någon annan spelar används och Mediaportal ser ut som vanligt.
FireDTV / FloppyDTV är väl bra tv-kort, rekommenderas av Mediaportal också.
August 23, 2001
när jag skrev mediaportal tänkte jag på vilka olika det finns, windows har ju en egen och så just Mediaportal och finns det något mera?
Ska kolla vad det finns för m-atx moderkort som har de inbyggda eller om någon kan tipsa om något sjyst sådant kort.
Vad bör man satsa på för INTEL cpu som ska klara att styra upp det hela? core2duo eller ska man satsa på en quad? Ska kolla på de tv-korten och se om de funkar till det jag vill.
March 14, 2001
Du menar program, typ mediacenter, Mediaportal liknande allstå.
Mediaportal är ju nämligen ett program själv, finns säkert flera. Men Mediaportal tycker jag är bra.
Intel... ingen aning, jag hade ju valt AMD. Men du behöver inget något speciellt, avkodar du med grafikkortet har du väl 10% belastning på processorn trots en billig och lågpresterande processor.
March 14, 2001
Nej inte tv, har visserligen tv-kort som passar men använder det inte.
Stabiliteten är väl bra, brukar inte ha så mycket problem med den på datorerna här hemma. Men du kanske syftar på något speciellt, program eller så?
MPC-HC uppdateras flera gånger i månaden så upplever man lite problem med det kan man prova lite andra versioner, men den jag använder för närvarande fungerar ypperligt.
1 Guest(s)