Htpc/server funderingar|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Htpc/server funderingar
Douglas
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 21, 2013 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har lite funderingar angående att bygga en Htpc som fungerar som kombinerad server alternativt att bygga en server och en Htpc.
Det jag vill kunna göra är att spela 3D film i 1080P samtidigt som jag kan ha en 24/7 server uppe med Torrents, Ventrilo, VNC, FTP server, eventuellt hemsida om man får för sig det samt lite andra roliga program som man kan vilja testa.

Vad blir mest kostnadseffektivt och om jag ska kombinera detta och vilken hårdvara bör jag då använda?
Vad är fördelarna med att ha en egen server/(NAS)?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1289325
May 22, 2013 - 6:21 am
sp_Permalink sp_Print

Flexibelt då man slipper lita på tillverkares Firmware uppdateringar , Gällande stöd för videoformat. När det kommer till kraften beror det väl lite på din budget.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Douglas
Medlem
1289326
May 22, 2013 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

Ska man bygga en dator känns det absolut som jag borde kunna lösa problemet för 8000:-
Då räknar jag på ett Htpc chassie, nätagg, processor, moderkort, minne, hårddisk, trådlös mus och tangentbord.
Men kan man komma ner till runt 6000:- och ändå lösa alla problem är det ju en fördel.

Vad menar du med att uppdaterande av firmware till olika videoformat blir ett problem?
Du tänker på omstarter av datorn?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1289329
May 22, 2013 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Mediaspelare har oftast hårdvaru begränsningar gällande vilka filer de klarar. Te.x. nu när snart h.265 kommer. Så lär många mediaspelare inte klara av detta.

Priset behöver inte bli så dyrt. En helt okej HTPC börjar runt 3000kr. Grafikkort är inbyggt i processorerna idag och klarar utan större problem visa film. Det som drar iväg i pris är oftast chassit man vill ha och hur tyst man vill ha det. Design kostar, likaså att får datorn väldigt tyst.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Douglas
Medlem
1289331
May 22, 2013 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Min tanke från början var att bygga en Amd A10 5800K men blev lite fundersam då den inte stödjer H.265 formatet som du nämde samt fullt hårdvarudekodning för MVC 3D videos. Enda lösningen på de problemen är ju att köpa ett diskret grafikort och då kan man ju egentligen titta på en annan processor med mer fart i.
Jag är även tveksam till att en Amd A10 fixar film i 3D samtidigt som alla programen jag nämnde snurrar i bakgrunden.
Eller vad tror du?

Chassivalet känns som det faller på en Fractal design Node 605

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1289332
May 22, 2013 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Låter du hårdvaruavkodningen fixa det blir det CPU tid fri. Men Torrents tar en del av systemet i I/O prestanda. h.265 kommer få stöd i drivrutin när standarden är spikad. Orsaken vanliga mediaspelare inte kommer få det troligtvis är att de har krestar som är specifika för
att koda av en viss typ av media.
Detta dilemmat slipper man med en HTPC. Sedan tror jag att en snabb CPU fixar det iaf tills det kommer stöd i drivrutinen.

Har du inte problem med att bygga en separat burk för Server kan detta vara alternativet. Priset på en HTPC är inte så högt. Samt att en
server räcker med en vanlig Pentium/i3 i prestanda. Jag har personligen en dator som står som server och sedan en HTPC upptill detta. Mest för att köra allt på samma inte är smidigt i mitt fall. Ventrilo drar nog inte så mycket prestanda, FTP drar typ inget utan aktivitet. Hemsida beror på hur mycket besökare och så man har.Själv har jag en Celeron G530 och den räcker för mitt behov. Samt min HTPC är en A6-3500 burk. Dock är den lite trötter om man skickar en riktigt tung bitrate film på den. Men det har ju hänt en del sedan den processorn kom.

Douglas
Medlem
1289338
May 22, 2013 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju roligare att bygga en server och en Htpc. Man har fler möjligheter och en server behöver ju inte vara särskilt snabb som du skriver.
Men det känns ändå som det är svårt att bygga båda för de pengarna.
Hur skulle du isf bygga det hårdvarumässigt? Vad är en snabb cpu i dina ögon?

När det gäller elförbrukning borde ju även en kombinerad server/htpc bli billigare?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1289347
May 23, 2013 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

Inte nödvändigtvis, en htpc stänger du av och då förbrukar du mindre el. Sedan beror allt på belastningen med. En HTPC med ITX plockade jag ihop för 3000kr till en polare, men då var den en ganska ful låda. Så lägger man på någon extra hundring så får man en snyggare.

Servern är skit samma som man kan gömma den i en garderob. Har man ett gammalt chassi och kanske agg ståendes blir det också billigare. Så för 2 burkar så borde man inte landa så högt igentligen. Kan testa att bygga 2 grundpaket om du vill.

Douglas
Medlem
1289349
May 23, 2013 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Ja gör gärna det.
Har avyttrat allt gammalt så har nästan ingenting att tillgå så räkna med nytt.

Douglas
Medlem
1289407
May 27, 2013 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Blev rekommenderad Shuttle i helgen.
Någon egen erfarenhet av dem?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1289408
May 27, 2013 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Du bygger bättre ITX själv. De var bra förr innn ITX blev en standard, då det var enda alternativet. Idag är de miltals efter och har inte repat sig sedan dess.

Douglas
Medlem
1289409
May 27, 2013 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad tror du om det här ITX kortet? Msi är ju inte direkt mitt första val men de kanske har snäppt upp sig när det gäller kvalité?

MSI Z77IA-S01 INET EDITION mITX - Inet.se

Kunde du ta dig tid och bygga två grundpaket? Behöver inte vara från Inet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 576
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL