Jämföra mobila CPU:er med hederliga PC CPU:er - möjligt?|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jämföra mobila CPU:er med hederliga PC CPU:er - möjligt?
Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 23, 2012 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

I takt med att samtliga smartphones utvecklas mer och mer, får fler kärnor och får högre klockfrekvenser har jag av någon anledning börjat undra - går det att jämföra Smartphones CPU:er/kraft med det som erbjuds i en vanlig PC?

Att man får betydligt bättre prestanda i en PC kan vi väll alla vara överens om. Sedan bygger att PC bygger på X86/X64 arkitektur och att smartphones bygger på ARM är en annan skillnad vilket framför allt speglar vilka typer av program man kan köra - om jag förstått det hela rätt? Men rent spontant, en Smatrphone med 4 kärnor och en klockfrekvens på 1,2-1,5 GHz - är den väldigt mkt segare än en PC med samma specs? (svaret är gissningsvis ja - men vad beror det på?)

Anledningen till att jag funderar är att jag är über sugen på Canonicals projekt med Ubuntu i smartphonen som man därefter kopplar till den stationära skärmen och tangentbordet (kanske även musen i framtiden) - känns som det finns brutalt mkt potential i denna idé eller vad tror ni?

Avatar
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
June 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1279767
May 23, 2012 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant tanke - Rent tekniskt borde det inte vara problem att ansluta en mobiltelefon till en hubb av något slag som har USB in och KVM ut (Blackbox är ett känt märke för detta). Där mobilen kopplas in en usb alternativ thunderbolt, och sedan så tar hubben och delar signalen till en bildskärm samt tar emot mus och tangetbord från andra usb-ingångar.

Upplösningen 2560x1600 kräver "bara" 16 MB minne för att visa bilden i 32 bitars färgdjup vilket innebär att en telefon med 512 MB RAM helt klart skulle klara den upplösningen, men helst ska ha 1GB RAM - Som jämförelse med windows så kör man endast enklare desktopprogram i windows som Anteckningar och även ett program i taget från Microsoft Office samt dom medföljande spelen i windows som Röj och dom klassiska kortspelen.

Att köra 3D spel på telefonen kan du glömma, antagligen skulle processon klara det till viss del, däremot klarar inte grafiken det då det inte finns tillräckligt minne i telefonen för att köra spelen, eftersom det är här som dedikerade grafikkort har "onödigt med minne". Ditt grafikkot skulle egentligen aldrig behöva mer än dubbla den egentliga minnesmängden som är bredd x höjd x 4 x 2 vilket skulle innebära att för upplösningen 2560x1600 så skulle 32MB räcka och bli över, iaf när det gäller att visa skrivbordet.

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1279798
May 25, 2012 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Man kan ju köra rätt avancerad mjukvara så länge den är optimerad. Imponerad över spelen som dagen telefoner kan köra t.ex.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 574
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL