September 5, 2001
I takt med att samtliga smartphones utvecklas mer och mer, får fler kärnor och får högre klockfrekvenser har jag av någon anledning börjat undra - går det att jämföra Smartphones CPU:er/kraft med det som erbjuds i en vanlig PC?
Att man får betydligt bättre prestanda i en PC kan vi väll alla vara överens om. Sedan bygger att PC bygger på X86/X64 arkitektur och att smartphones bygger på ARM är en annan skillnad vilket framför allt speglar vilka typer av program man kan köra - om jag förstått det hela rätt? Men rent spontant, en Smatrphone med 4 kärnor och en klockfrekvens på 1,2-1,5 GHz - är den väldigt mkt segare än en PC med samma specs? (svaret är gissningsvis ja - men vad beror det på?)
Anledningen till att jag funderar är att jag är über sugen på Canonicals projekt med Ubuntu i smartphonen som man därefter kopplar till den stationära skärmen och tangentbordet (kanske även musen i framtiden) - känns som det finns brutalt mkt potential i denna idé eller vad tror ni?
June 11, 2001
Intressant tanke - Rent tekniskt borde det inte vara problem att ansluta en mobiltelefon till en hubb av något slag som har USB in och KVM ut (Blackbox är ett känt märke för detta). Där mobilen kopplas in en usb alternativ thunderbolt, och sedan så tar hubben och delar signalen till en bildskärm samt tar emot mus och tangetbord från andra usb-ingångar.
Upplösningen 2560x1600 kräver "bara" 16 MB minne för att visa bilden i 32 bitars färgdjup vilket innebär att en telefon med 512 MB RAM helt klart skulle klara den upplösningen, men helst ska ha 1GB RAM - Som jämförelse med windows så kör man endast enklare desktopprogram i windows som Anteckningar och även ett program i taget från Microsoft Office samt dom medföljande spelen i windows som Röj och dom klassiska kortspelen.
Att köra 3D spel på telefonen kan du glömma, antagligen skulle processon klara det till viss del, däremot klarar inte grafiken det då det inte finns tillräckligt minne i telefonen för att köra spelen, eftersom det är här som dedikerade grafikkort har "onödigt med minne". Ditt grafikkot skulle egentligen aldrig behöva mer än dubbla den egentliga minnesmängden som är bredd x höjd x 4 x 2 vilket skulle innebära att för upplösningen 2560x1600 så skulle 32MB räcka och bli över, iaf när det gäller att visa skrivbordet.
2 Guest(s)