Kan inte spela wow - får tokflipp!|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kan inte spela wow - får tokflipp!
Peter_10
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 4, 2014 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Hej

Känns som fel forumsdel men ingen kändes riktigt rätt så flytta gärna.

Hursomhelst, så jag får f-n inte wow att flyta på min dator.
Det är en laptop dårah men jag har bytt ut rätt mkt i den så jag saxxar från cpu-z. Observera att jag har haft wow flytande på medium på en extremt mycket sämre dator, typ celeron med gma grafik, det är därför jag är så frustrerad.

Iaf,
Emachines G730
Intel P6100 @ 2Ghz och jag har dubbelkollat att den går upp i maxfart när wow är igång, det gör den.
6GB DDR3, fsb:dram 4:16 - minnena går i 532Mhz står det, båda är snabbare men antar att eftersom det är laptop så kan jag inte öka hastigheten.
Tyvärr originalhårddisk, men det är ju ett förladdat spel så knappast det som spökar
ATI HD Mobility 5450, core @ 750Mhz och mem @ 800Mhz, även detta har jag kollat så den går upp i max performance när jag startar wow och det gör den.
Har laddat ner alla ahci chipset drivers etc från emachines utom grafiken då som är senaste catalyst (dock saknar jag massa inställningar jag är van att ha i CCC, typ att ställa allting på performance, är jag blind?)
Win7ultimate installerat igår och bara basic program typ spotify, chrome, skype, etc.
Kör även en separat skärm i full hd, originalupplösning är typ 1600*900 eller nåt sånt. Har laptopens skärm avstängd helt.

Jag ligger på typ 3-4 fps när jag går in i raid och det händer att wow fryser sig. Står jag helt själv i ett hörn kan jag komma upp i typ 30 fps.
Datorn är svinvarm, trots att den nyss är öppnad och rengjord, har den ståendes på golvet staplat på lite böcker för att få absolut bäst luftflöde.

Har som sagt kört wow flytandes på en celeron med gma grafik på medium, eller om det kanske va ett riktigt grafikkort, men det va iaf en skitlaptop från 70talet. På min amd x2 med 8800gts körde jag full hd och på ultra utan minsta antydan till fps drops ens i 25 manna heroics.
Har provat köra på low i 800x600 windowed mode men icke sa nicke, det bara hackar och är ospelbart.

Extremt tacksam för allt som kan vara till hjälp då jag spelar på hög nivå men just nu är benchad och riskerar att inte få sitta i första teamet när WoD släpps och man går från 25 man till 20 man och det vore förödande.

Edit: Just ja, kanske värt att nämna. Detta är clean wow installation helt utan några som helst addons och brukar väl ha en 30-40 addons nånting igång. Har även kört wows "scan and repair"-program.

Mvh tinywipe

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1295337
October 4, 2014 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Får jag fråga när du körde på de där andra datorerna? Wow kräver ju en hel del mer än för några år sedan.

Peter_10
Medlem
1295338
October 4, 2014 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Samma expansion ofc. Samma patch tom, dvs rätt nyligen.
Men jo, förstår vad du menar, vanilla kunde man väl dra igång på en p3a om man ville.
Kände precis på datorn och den växlar mellan slö och mellanläge i windows, sätter jag handflatan på tangentbordet så kan jag inte hålla kvar särskilt länge så det måste ju vara där problemet sitter? Men frågan är hur jag löser det, har funderat på att löda dit en vanlig datorfläkt och ha under datorn men frågan är om det inte bara skulle blåsa i onödan. What about skruva isär datorn och ha den så? Som ni kanske förstår är detta en dator jag skiter fullständigt i, men blev tvungen att sälja stationära och då får denna gärna funka tills jag har råd med något semi-vettigt igen.

Edit: Har tyvärr inte råd med en sån "riktig" laptopkylare för stunden. 🙁

Mvh

Fredrik_16
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
1295340
October 4, 2014 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det är fläkten som lagt av, vilket du isf bör kolla först beställ en ny på typ ebay för 85kr inkl frakt.

Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
1295343
October 4, 2014 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Prio ett är att kolla vad som äter prestanda. Nu vet jag inte vilka program du använder, men Aida64 kollar upp både CPU och GPU samtidigt. Annars ar du som sagt både GPU-Z och CPU-Z som båda är gratis 🙂

Det är inte helt ovanligt att laptops samlar på sig dammråttor, och inte minst på ställen där man minst tror det.
Plockade just ned tantens laptop i molekyler och till sist hittade jag en handfull råtta som gjorde susen för temperaturen. Denna råtta låg under "kanalen" som kyler CPU'n som jag fick lov att plocka isär med 6st små skruvar, såg helt enkelt ut som ett vanligt lock.

Vill inte göra detta som en säljes tråd, men behöver du en kylplatta till din laptop så kan du höra av dig via PM.

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1295354
October 5, 2014 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

Googlade lite på mobility 5450 och WoW och dina siffror är nog inte helt tokiga. Kortet är extremt slött. Tillsammans med processorn så blir det kanske lite för mycket. Är nyfiken på detta, måste nästan bygga ihop något liknande och se om man kan få det att flyta 🙂

Ett annat tips om du inte behöver använda laptopen som laptop är ju att ta bort tangentbordet helt från den, då blir den betydligt svalare skulle jag tro. Du kan också ställa upp den på något så att det är lite större mellanrum mellan undersidan och skrivbordet.

Tillägg: Installerade WoW på min laptop som är en Core 2 Duo SP9400 (2,4GHz) med ett Intel X4500 MHD grafikkort. Var ganska ospelbart, ställde ner grafiken till 800x600 och allt på low och hade ca 14-20 fps när jag sprang runt i Orgrimmar. Stirrade jag in i en vägg så kom det upp i 30 fps. Detta var kul, ska kolla upp om jag har något grafikkort som motsvarar mobility 5450 och dra igång på någon äldre dator 🙂

Peter_10
Medlem
1295374
October 5, 2014 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Xemacs, fläkten har inte lagt av. Den spinner för fullt och det blåser även kokhet luft så heatpipesen verkar hela.

Marquzz, jag lät datorn "stå och softa" i windows @ 900mhz och prestandaläge 0 några timmar, sen lyckades jag köra 25 manna fyra första bossarna, de tre första bossarna flöt hur bra som helst (inte ens andra bossen när kärringen går in i desperate measure gick jag under 30fps), däremot blev det ju sämre och sämre med tiden och när vi kom till sha (boss 4) så var det i stort sett ospelbart och när heroism poppades var det bara vänta på att den gått ut innan jag kunde göra nåt vettigt igen.

Det skumma är att jag ställde upp grafiken lite och det blev MYCKET bättre flyt (!). Men det verkar ju onekligen vara värmeproblem.
Datorn används som stationär då tangentbordet i den är trasig, så tipset att ta bort tangentbordet ska jag ta åt mig.

Med C2D och nåt 5450 liknande är jag nästan övertygad om att du kommer kunna köra full hd och ultra utan problem om din dator är någorlunda optimerad.

I övrigt får folk gärna läsa HELA första inlägget innan man svarar, men tack för svar och tips ändå. 🙂

Edit: Hm, verkar som att det är ett HD Mobility 5650 som sitter i denna dator, som dessutom är 100Mhz på GPU än referens. Wtf? Det är ju visserligen ett skitgrafikkort, men ändå bättre än jag anger i första inlägget.
Får nämligen bara upp "hd 5000 series" var jag än kollar med nya catalyst versionen.
Sen anger referens 1GB dedikerat VRAM på både 5450 och 5650, mitt kort har 512Mb...? Usch vad jag hatar noname ombrandade skitdatorer. :p

Edit2: Marquzz, den laptopen du beskriver måste ju vara halvt färdig för skroten? Har spelat 5.4 patchen på liknande dator runt 20-25 fps. Tänk på dx9/11 alternativet, gör mirakel ibland.

Mvh

Peter_10
Medlem
1295375
October 5, 2014 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Apexi;1295585 wrote: Prio ett är att kolla vad som äter prestanda. Nu vet jag inte vilka program du använder, men Aida64 kollar upp både CPU och GPU samtidigt. Annars ar du som sagt både GPU-Z och CPU-Z som båda är gratis 🙂

Det är inte helt ovanligt att laptops samlar på sig dammråttor, och inte minst på ställen där man minst tror det.
Plockade just ned tantens laptop i molekyler och till sist hittade jag en handfull råtta som gjorde susen för temperaturen. Denna råtta låg under "kanalen" som kyler CPU'n som jag fick lov att plocka isär med 6st små skruvar, såg helt enkelt ut som ett vanligt lock.

Vill inte göra detta som en säljes tråd, men behöver du en kylplatta till din laptop så kan du höra av dig via PM.

Det är värmen som äter prestanda, helt bombsäker på det nu.
GPU-Z ska jag dra hem, det fanns inte på min tid, så hade bara cpu-z tillgängligt vid trådstart.
Ja, datorn ska öppnas idag igen, har bara inte orkat men framförallt så har jag inte ens en vanlig 80mm fläkt att tillgå för stunden så jag har slackat mycket.
Ja, dom "kanalerna" (heatpipes) är dryga, jag var rädd att jag fått hål på den först, men icke.

Well, det beror på vad du vill ha för den med frakt inräknad, jag har under 1000kr kvar och har inte ens köpt mat för månaden, hade en jobbig skuld jag var tvungen att betala så jobbig månad.

Edit: GPU-Z gav mig tyvärr ingen ny info.

Mvh

Peter_10
Medlem
1295376
October 5, 2014 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det verkar vara nåt mitt emellan 5650 och 5450, skumt som fan. Core är ju tom snabbare än referense mobility 5650, medans jag bara har halva minnet och var in i bios men det lät mig inte göra ett skit, inte oväntat men hade hoppats på att få veta vilket gfx som sitter i. Har ju trots allt hdmi osv.

Nåja, nu blir det fram med mejseln och börja förstöra lite, se om jag kan hitta på en fläkt att hjälpa den kyla lite.

Mvh

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1295380
October 5, 2014 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tinywipe;1295616 wrote:

Edit2: Marquzz, den laptopen du beskriver måste ju vara halvt färdig för skroten? Har spelat 5.4 patchen på liknande dator runt 20-25 fps. Tänk på dx9/11 alternativet, gör mirakel ibland.

Mvh

Jag tror att den presterar som den ska, man får tänka på att GMA 4500 är ett ganska dåligt grafikkort. Det är också endast dx10 så det går inte att utnyttja prestandavinsten som man får med dx11.

Angående ditt grafikkort så kan det vara så att du har ganska gamla drivrutiner (förutom värmen). AMD tillhandahåller ju inte drivrutiner för mobila chip, så man är beroende av tillverkaren av datorn och vissa tillverkare uppdaterar inte alls, utan man får nöja sig med den version som datorn levererades med.

Peter_10
Medlem
1295394
October 5, 2014 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har senaste catalyst från amd och det fungerar alldeles utmärkt.. Ok om dom kanske inte uppdaterat drivrutinen sen 2010 eller nåt men den bör vara bättre än den på emachines hemsida. Åtminstone inte så att det blir någon märkbar skillnad.

Mvh

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1295399
October 5, 2014 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollat igenom förrådet nu och de enda kort jag har som matchar mobility 5450 i prestanda är äldre dx9-kort och de blir nog en ganska skev jämförelse. Men det låter ju som om du löser värmeproblemen att du faktiskt kan spela.

Peter_10
Medlem
1295494
October 12, 2014 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja... Öppnade datorn, inga problem, slet ur tangentbordet och bröt av det på mitten, kopplade dessutom ur skärmen pga sättet jag planerat att ha min "workspace" såattsäga. Stötte inte på några problem alls utan förväntade mig att koppla in starta och att den skulle ladda upp via min externa skärm som kopplas via VGA. Nåja, först händer ingenting, jag suckar och börjar gråta i stort sett och felsökningen börjar... Börjar såklart med att koppla in skärmen, allt startar och har sig men får fan ingen bild? Varför?

Ju nu har jag bara undre delen av plasten + moderkort + skärm, har provat med extrajord då jag fick för mig att jorden inte va tillräcklig (men det ska den väl vara när jag kör den på väggström?).
Datorn startar, precis som den ska, stänger av cpu fläkt osv precis som den ska och sen drar den på fullt performance läge precis som den alltid gjort med full cpu fart etc etc. Dock får indikeras ingen hdd aktivitet och externa skärmen aktiveras inte och jag får smo sagt ingen bild på originalskärmen.

VAD FAN ska jag ta mig till? Atm kan jag inte leva utan dator och har inte ekonomi ens till en dator för 500kr.

Mvh oroliga Tiny

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1295495
October 12, 2014 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Synd att du knäckte tangentbordet, annars hade du ju kunnat koppla ihop allt som det var. Konstigt att du inte får någon bild när du kopplade tillbaka skärmen igen, antar att du koppar ur den externa skärmen?

Peter_10
Medlem
1295579
October 23, 2014 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Har löst det med ny dator nu men ja, väldigt synd att jag knäckte tangentbordet då den startar och vill att jag trycker f1 för continue eller f2 för bios när jag startar den med hdmi skärm (vga tar inte över även om jag kopplar ur skärmen helt). Hade jag haft tangentbord hade jag ju kunnat switcha med fn-f7. Och usb-tangentbord tar den ju inte emot postbios, så vet inte vad man kan göra riktigt.. Sälja den i delar?

Tiny

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 509
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL