Köpa Macbook till hösten?!|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köpa Macbook till hösten?!
Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 4, 2008 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska börja tredje året på Chalmers nu till hösten och känner att jag blir mer och mer i behov av en bärbar dator.

Är väldigt sugen på en svart macbook. Tänkte då göra om datorn till nån slags server. Även köra macbooken till lcd-tvn som mediaspelare.

En annan tanke skulle ju vara att göra om datorn till ren htpc. Den låter dock för mkt så då får jag inhandla tystare saker, tror det är nätagget som låter mest. Som en tyst damsugare typ 😛

Funderar på om en windows-dator och en mac-dator kommunicerar bra, hade ju varit bra om man kunde komma åt serverdatorn med macbooken, typ fjärrskrivbord.

Går ju att köra Windows på macen med, tänker nog ha båda installerade. Fungerar Vista?

Skulle vara tacksom för lite råd och vägledning!

Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
1197044
July 4, 2008 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör en budgetserver med Windows Server 2003(gratis som student). Celeron 420, 1Gb RAM, 250Gb osv... inte bytt orginalkylaren på processorn ännu men om du är ljudkänslig och ska bo i en etta och måste ha datorn i närheten av där du sover bör du nog byta. Min står i kokvrån, ingen dörr men en kort vägg mellan rummen, och jag störs inte av den.
Nätagget har en Nexus 120 på 7V och hårddisken ligger löst på lite vattenslang.

Det går finfint att köra fjärrskrivbord(CoRD eller Microsofts egna klient) från OS X. Macen pratar fint med Windows fildelning också(SMB) och det är inga problem med nätverk mellan någon av datorerna(server, bärbar dell med xp, stationär med xp/os x).

Vad har du för delar i burken du tänkt köra som server?

Förhasta dig inte med Macbook-köpet bara... vänta tills Macbooks med Montevino är släppt.

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
1197067
July 5, 2008 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Min dator är som i min sign, fast nnu med 3GB minne och en 500GB hårddisk extra.

Låter ju bra det du säger 🙂 När kommer Montevino, och vad är det?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 577
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL