April 2, 2010
Okej. Jag kan inte ett smack om datorer, grafikkort och allt vad det heter.
Så därför om någon skulle kunna hjälpa mig.
Jag funderar på att köpa en ny stationär eller bärbar dator.
Den ska klara Sims 3's systemkrav och ha någorlunda gott om hårddisk.
Min budget ligger på 5000-6000kr ungefär.
Om någon har något tips på någon dator så skulle jag vara väldigt tacksam.
June 11, 2001
Välkommen till NH!
Jag har fått ihop följande från webhallen
Antec Chassi Sonata III Mid Tower - Svart (500w) 1.095:-
Gigabyte - Socket AM3 - ATX AMD 790X (GA-790XT-USB3) - DDR3 / PCI-E / SATA 1.195:-
Corsair XMS 2048MB DDR3 1333MHz (9-9-9-24) (2x1GB) (TWIN3X2048-1333C9 G) 739:-
AMD Phenom II X4 925 2.8GHz / 8MB / Socket AM3 (Boxed) 1.405:-
Gigabyte ATI Radeon HD 5670 1GB (GV-R567OC-1GI) - PCI-E / DVI / HDMI 1.095:-
Samsung Spinpoint F3 1TB (7200RPM / 32MB Cache / SATA II) 785:-
Plextor Intern SATA DVD±RW 24x PX-880SA - Svart 419:-
Totalt 6.733:-
November 14, 2003
Sebbe, jag tror inte att han menar att han ska BYGGA en dator. Det låter inte som någon vidare bra idé att en person som skriver "Jag kan inte ett smack om datorer, grafikkort och allt vad det heter." ska bygga en dator.
Jag skrev tidigare nedanstående inlägg som svar till en person som kallar sig för amatör gällande datorer och skriver att han vet ingenting om datorer men vill att andra berättar för honom hur man bygger en dator.
(Inlägget är redigerat där det texten inte är relevant)
Balor wrote: En amatör ska inte bygga datorer. Datorkomponenter är känsliga och dyra, alltså är det väldigt stor risk att de skulle gå sönder om du inte har någon kunskap alls sedan tidigare. Om du vill bygga en dator så krävs det helst att du redan ska ha god kunskap och erfarenhet av datorer. Nästa steg är att strudera i detalj hur man bygger en dator. Det är viktigt att ha en god grund att stå på när man börjar bygga datorn.
Hur tror du att det skulle gå att bygga en dator om du inte ens kan välja ut komponenterna? Själva datorbyggandet skulle kräva betydligt mer av dig än så.
Om du verkligen vill bygga en dator själv så rekommenderar jag starkt att du spenderar några veckor med att läsa guider och lära dig om komponenter. Det går nästan säkerligen riktigt illa om man bygger en dator och inte har studerat innan. Om du inte vet själv vilka komponenter som passar ditt behov så kan du betala mycket pengar i onödan på fel komponenter, vilket också gäller om du låter någon annan välja ut dem åt dig.
Massiw94, det är mycket bra att du hittade hit! Det är lätt att göra en dålig affär där man betalar dubbla priset om man inte har koll.
Du har tur att Komplett just nu har en mycket bra kampanj på en stationär dator: http://www.komplett.se/k/ci.as.....?sku=10394
Kampanjen pågår endast till den fjärde april!
Datorn kommer att klara av Sims 3 med bravur samt mycket mer därtill. Grafikkortet är framtidssäkert eftersom det stödjer DirectX 11 (mycket viktigt).
Jag har väldigt mycket material på min hårddisk och jag är inte ens nära 500GB ännu, alltså borde hårddisken i datorn räcka mycket gott och väl vid ett normalt behov.
Vissa komponenter är lite svaga men grafikkortet kompenserar för det. Garanti i 3 år ingår. En annan för del är att du har Windows 7 Home Premium i paketet. Summerat så är detta ett ohyggligt bra erbjudande.
Eftersom datorn är så billig så hade jag satsat på följande skärm: http://www.inet.se/artikel/220.....222hdl-led
Skärmen är en av de billigaste just nu och till det så är det en LED-skärm! Den näst billigaste LED-skärmen i Sverige kostar enligt Prisjakt nästan 700 kr mer. Det är en budgetskärm men eftersom det är en LED-skärm så borde den vara väldigt prisvärd. Om du har en äldre skärm så borde du helt klart köpa en ny skärm eftersom det blir en mycket stor skillnad. Skärmar är så pass billiga att det inte finns någon orsak att inte köpa en ny skärm när man köper en ny dator och har en äldre skärm.
August 16, 2003
Balor, en amatör kan bygga, inga problem, man kan ju inte direkt sätta något fel, det är som med cirklar fyrkanter och trianglar, morsan har klarat att mecka med datorer som har varit helt okunnig, min polare som aldrig hade varit inne i en dator kunde bygga ihop en dator (med min övervakning men jag behövde inte göra något) är något oklart så är manualerna utmärkta.
men visst vill kraxxih inte bygga så kan han ju ta valfritt system från exempelvis komplett i lämplig prisklass och välja att dom bygger datorn åt honom
June 11, 2001
@Balor: Jag kollade på den datorn du nämner på komplett, dock ifrågasätter jag det nätaggregatet. Annars är det ett bra paket.
Dessutom finns det en undre gräns för hur billigt man kan komma undan, där anser jag att det är bättre att avstå än att köpa för billiga komponenter eftersom det är saker som man kommer att få köpa igen utan att kunna få något för dom gamla sakerna.
Jag tänkte att Kraxxih inte stod helt utan dator utan kanske hade en maskin där han kunde ta tangentbord, mus, skärm tex och sedan sätta på en maskin på dessa komponenter. Då skulle han få en bättre dator än att köpa dessa komponenter en gång till. Då skulle denna maskin från komplettt kanske vara något istället.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=344159 7.495:-
Jämförelsevis tycker jag då att webhallens maskin är ganska lika med pris/prestanda.
När sedan datorer inklusive winodows och skärm är billigare än 7000:- så det nästan alltid att slänga pengarna i sjön eftersom i princip alla komponenter måste bytas ut nästa gång man ska byta saker, vilket både är oekonomiskt och miljöfarligt.
November 14, 2003
Poontus, om vi vänder på det hela då: hade du låtit Kalle, 14 bygga din dator? Han har aldrig öppnat en dator innan och bara använt datorer till att spela World of Warcraft. Kalle får 8 tusen kronor av dig och han säger "visst, inga problem! det är bara fyrkanter, cirklar och trinaglar!" Om du hade svarat nej, hur kommer det sig att du uppmuntrar kraxxih att göra något som du själv inte skulle gjort? Han skriver "Jag kan inte ett smack om datorer, grafikkort och allt vad det heter." Varför ge någon ett råd som riskerar att han förlorar sina pengar och blir olycklig?
Det är mycket bättre att skriva att han ska läsa på lite innan och inte riskera sina pengar. Vad får dig att tro att kraxxih kommer att lyckas? Det enda du har att gå på är att du känner någon som byggde en dator utan kunskap. Kommer du att ge kraxxih en ny dator om han misslyckas? Nej? I så fall om det finns ens en 10% chans att han misslyckas så är det bättre att skriva att han ska läsa på lite innan och inte riskera sina pengar i onödan.
Detta är inte så enkelt som att bara prova och hoppas på det bästa eftersom detta handlar om pengar som kraxxih kanske har sparat i två år för att få ihop. Om det verkar som om jag är arg på dig Pontus så är jag inte det men jag är orolig att kraxxih ska läsa det du skriver och sedan tro att det just bara handlar om fyrkanter, cirklar och trianglar. Vad händer om cirkeln inte kommer in i fyrkanten? kraxxih kanske tänker att den måste passa och får ett trasigt moderkort.
Det finns exempel där någon har vunnit 200 miljoner på lotto och tänker att nu är min ekonomi ordnad för livet men eftersom han inte läste på om investeringar och fick dåliga råd så förlorade han alla dessa pengar och blev fattigare än innan. Att ta sönder en dator är lättare än att förlora 200 miljoner.
Sebbe wrote: @Balor: Jag kollade på den datorn du nämner på komplett, dock ifrågasätter jag det nätaggregatet. Annars är det ett bra paket.
Dessutom finns det en undre gräns för hur billigt man kan komma undan, där anser jag att det är bättre att avstå än att köpa för billiga komponenter eftersom det är saker som man kommer att få köpa igen utan att kunna få något för dom gamla sakerna.
Jag tänkte att Kraxxih inte stod helt utan dator utan kanske hade en maskin där han kunde ta tangentbord, mus, skärm tex och sedan sätta på en maskin på dessa komponenter. Då skulle han få en bättre dator än att köpa dessa komponenter en gång till. Då skulle denna maskin från komplettt kanske vara något istället.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=344159 7.495:-
Jämförelsevis tycker jag då att webhallens maskin är ganska lika med pris/prestanda.
När sedan datorer inklusive winodows och skärm är billigare än 7000:- så det nästan alltid att slänga pengarna i sjön eftersom i princip alla komponenter måste bytas ut nästa gång man ska byta saker, vilket både är oekonomiskt och miljöfarligt.
Det är mycket riktigt det du skriver men du missar en eventuellt mycket viktig detalj, vilket är att kraxxih kanske bara vill kunna spela Sims 3 på sin dator? Då är det ju onödigt att betala 7495 kr om datorn för 4995 kronor duger mer än väl för hans behov.
Om vi ponerar att kraxxih redan har ett tangentbord, mus och högtalare, blir det ju ändå att han köper skärmen för 1400 kronor och då är han nästan uppe i 9000 kronor. Datorn från Komplett hade kostat med skärm 6400 kronor. Datorn har också Windows 7 och är färdigbyggd.
Jag ser förresten också negativa aspekter med datorn från Komplett men med tanke på hur han beskev sina behov och priset på datorn från Komplett, är det ändå enligt min åsikt ett mycket bra val att köpa den datorn.
June 11, 2001
@Balor: Det här resonemanget är bara pajkastning som om möjligt skulle skrämma iväg kraxxih härifrån eftersom det blir en otrevlig stämning.
Jag tror snarare det är bra att vi rekomenderar olika saker på olika sätt, då har nämligen kraxxih lättare att jämföra och isåfall fråga om vad olika saker är bra på.
Jag tror kraxxih är smart nog för att veta vad skillnaden mellan olika specifka komponter är, dvs processor, grafikkort, hårddisk etc. Jag tror snarare det är hjälpen att välja rätt komponenter för att inte över- eller underdimentionera datorn.
Balor wrote: En amatör ska inte bygga datorer.Datorkomponenter är känsliga och dyra, alltså är det väldigt stor risk att de skulle gå sönder om du inte har någon kunskap alls sedan tidigare. Om du vill bygga en dator så krävs det helst att du redan ska ha god kunskap och erfarenhet av datorer. Nästa steg är att strudera i detalj hur man bygger en dator. Det är viktigt att ha en god grund att stå på när man börjar bygga datorn.
Hur tror du att det skulle gå att bygga en dator om du inte ens kan välja ut komponenterna? Själva datorbyggandet skulle kräva betydligt mer av dig än så.
Om du verkligen vill bygga en dator själv så rekommenderar jag starkt att du spenderar några veckor med att läsa guider och lära dig om komponenter. Det går nästan säkerligen riktigt illa om man bygger en dator och inte har studerat innan. Om du inte vet själv vilka komponenter som passar ditt behov så kan du betala mycket pengar i onödan på fel komponenter, vilket också gäller om du låter någon annan välja ut dem åt dig.
Compaq och återförsäljare som Elgiganten och Siba bode man avveckla med engång alltså med andra ord enligt ditt resonemang, vilket iofs inte är en dum idé eftersom dom säljer skräp till överpriser.
Då borde vi inte rekomendera något tycker du alltså?
November 14, 2003
Jag har sett hur illa det kan gå om man blir för självsäker och andra uppmuntrar genom att säga "det där är ju hur lätt som helst". Eftersom Kraxxih själv beskrev sig som väldigt okunnig på datorer så vill jag inte att han skulle tro att det är så lätt att bygga en dator som Poontus skrev. Om Kraxxih vill köpa en färdig dator och sedan får höra att alla kan bygga en dator och att det inte kan bli fel, skulle han vara dåligt förbered på att bygga en dator.
Det man ska göra är att faktiskt säga att det inte är så lätt och att han gör bäst i att ställa frågor, läsa guider och bygga en god grund att stå innan han börjar bygga datorn. Kraxxih kan bli totalt oförsiktig när han bygger sin datorn om han tror att till och med hans mamma som inte har använt datorer kan mecka med dem utan problem. En person resonerar ju att det är ingen mening med att tänka efter om uppgiften är så lätt att till och med en apa skulle klara av det.
Jag tycker att det var bra av dig att även informera att han inte behöver köpa en färdig dator utan också ska vara medveten om alternativet att köpa komponenter och bygga datorn själv, dock blir jag oroad när någon som är väldigt okunnig får höra att han kan bygga en dator själv eftersom det är som att bygga lego. Det är uppenbart att diskussionen har glidit ifrån ämnet och därför borde vi gå avsluta den.
August 16, 2003
nu har jag inte orkat läsa igenom varenda ord men, Balor, skillnaden är väl att jag var yngre än 14 och kanske hade spelat Doom 2 istället för WoW men jag hade inga problem att bygga.
sen om nu inte kraxxih bor ensam med familjen ute i ingenstans så lär han känna någon som kan bygga eller hjälpa till om något skulle vara oklart.
datorbyggarskolan här på NH är ett utmärkt hjälpmedel, skulle han vara för lat för att orka läsa så finns det mycket bra beskrivande videoklipp har jag för mig.
men det är upp till honom hur han vill göra
2 Guest(s)