June 26, 2013
vad rekomenderar ni för komponenter och vilken prisklass?
vad jag behöver
* Tyst & diskret utsende
* Enerisnål & liten
* Haswell Processor
* 1st 240GB SSD
vad jag inte behöver
* Ext grafik
* Mycket anslutningsmöjligheter & wifi
* Hårddiskar utöver 1 SSd
* Kringutrustning
Användningsområde
Torrents & Plex Server och lite andra små bakgrundsprocesser. 24/7
SURF och Online video utan belastning av de andra.
kommer aldrig spela eller redigera video eller photoshop.
March 10, 2003
Transcodar plex något? isf kan man behöva en hyfsat rapp cpu. Gällande diskret utseende så är det ju hur man själv uppfattar det.
Energisnål är den så länge du inte belastar den. De flesta cpus idag drar inte alls något i idle. Tänk bara på att ha ett nätagg med bra effektivitet om du vill få den extra snål. Då dåliga agg drar mer och bara skapar värme.
ITX är väl det som gäller, sedan vilken låda du skall köra på vet jag inte. Du får börja i en ända och se var du hamnar. Sedan om du fortfarnde undrar något kan vi hjälpa dig sen.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 26, 2013
Ctrl;1290709 wrote: Transcodar plex något? isf kan man behöva en hyfsat rapp cpu. Gällande diskret utseende så är det ju hur man själv uppfattar det.
Energisnål är den så länge du inte belastar den. De flesta cpus idag drar inte alls något i idle. Tänk bara på att ha ett nätagg med bra effektivitet om du vill få den extra snål. Då dåliga agg drar mer och bara skapar värme.ITX är väl det som gäller, sedan vilken låda du skall köra på vet jag inte. Du får börja i en ända och se var du hamnar. Sedan om du fortfarnde undrar något kan vi hjälpa dig sen.
ja men max en ipad och en apple tv.
med diskret menar jag helt enkelt inga lysande fläktar och lampor och genomskingt chassi på vissa delar.
gärna något som är känt för att va bra ljuddämpat då de ska va i ett vardagsrum.
har du exempel på ett effektift nätaggregat då?
vill gärna veta vilken processor ni rekomenderar till detta?
March 10, 2003
Jag brukar alltid överdimensionera mina cpus så jag inte hamnar i trubbel ett år framåt. En snabb cpu drar inte så mycket mer då den gör klart jobbet snabbt och sedan går ner i idle igen. Så det är väl din budget som sätter stopp egentligen.
Lådan är det bara att gå in på prisjakts ITX kategori och kolla. Kanske har du koll på vilka mått du vill ha, så den passar in där den skall stå. De flesta lådor idag är svarta. Men enstaka finns i vitt eller andra färger. Nätagg beror lite på vilken låda du väljer. Vissa ITX ingår det nätagg i. Som beroende på CPU kanske kan bli för svaga.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 9, 2004
Kolla svenska SSD Guiden för tips på vad du ska ha för SSD. Det beror ju lite på hur mycket CPU du behöver ha. Men en snabbare haswell CPU är väl inte fel. Så kanske en 4670K? Chassi är ju svårare, men om dte ska vara dikret så gissar jag att du borde ha något stilrent och något smälter in i ditt rum. Se också till att få ett ordentligt 80+ certat nätagg. 400W räcker.
June 26, 2013
-Tjalve-;1290715 wrote: Kolla svenska SSD Guiden för tips på vad du ska ha för SSD. Det beror ju lite på hur mycket CPU du behöver ha. Men en snabbare haswell CPU är väl inte fel. Så kanske en 4670K? Chassi är ju svårare, men om dte ska vara dikret så gissar jag att du borde ha något stilrent och något smälter in i ditt rum. Se också till att få ett ordentligt 80+ certat nätagg. 400W räcker.
okej tack, men då har ja en bild av vad ja behöver ungefär.
1 Guest(s)