Kraftfull arbetsdator för simuleringar|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kraftfull arbetsdator för simuleringar
Jonas Vikström_1
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 27, 2011 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Jag behöver en snabb dator som skall användas i jobbet. Huvuduppgifterna utöver vanlig surf och email blir tunga simuleringar som pressar både processor och hårddiskar. Datorn kommer stå och räkna oavbrutet i veckor emellanåt samtidigt som den läser och skriver till ca 1 miljon ascii-filer på disk. Ju snabbare detta går desto bättre såklart.

Jag blir sällan nöjd med paketlösningar så tänkte försöka bygga själv för första gången surprised

Så här långt har jag kommit:
Chassi: Corsair Obsidian 650
PSU: Corsair AX 750W
Processor: Intel i7 2600K
Moderkort: Asus P8P67 Deluxe B3 ATX
Kylning: Corsair H70 med 2 x Scythe gentle typhoon 120mm, 1450 rpm.
RAM: Corsair XMS3 Vengeance 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (4x4GB)
Grafik: Asus GeForce GTX 460 1GB
HD1 (boot & app): OCZ 240GB Vertex 3 Series SSD
HD2 (data): 2 x Western Digital Caviar Black 2TB i Raid0
DVD: Asus Intern Blu-Ray Brännare BW-12B1LT/BLK/G/ASUS - Svart
Operativ: Win 7 Ultimate, 64 bit

Med ovan konfiguration hamnar jag på ca 18500 exkl moms.

Är det bra komponenter och funkar de ihop?

Kan jag vinna mycket prestanda genom andra val av komponenter?

Jag kommer nog överklocka lite försiktigt. Viktigt att datorn upplevs som tyst.

Jag skulle uppskatta lite feedback innan det är försent 😛

Hälsningar
Jonas

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
1263791
March 28, 2011 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

varför inte en 6-12 kärnig cpu? alt dualsystem med ecc ram som är relativt billigt och säkert vid långa beräkningar...

är datan viktig så är radi0 inte det säkraste, men skulle vara bra ifall du skrev hur viktigt och hur påfrestande uträkningarna är?

240gb som bootdisk är väll overkill? en 120gb är väll nog och då har du råd med lite mer prestandar osv...

annars passar väll delarna perfekt ihop, men för beräkningar dagarna långa så borde fundera ang cpun?

utan o ändra mhz så slår x6 1100t i7 2600k i wprime, dock så går ju i7 o få till väldigt höga höjder... personligen skulle jag väntat på bulldozer, eller tagit något dual/xeon/opterion moderkort osv...

fast en bra fråga hur viktigt är beräkningarna och vilka program kommer du använda?

http://www.sweclockers.com/rec.....i5-2500k/9

Jonas Vikström_1
Medlem
1263792
March 28, 2011 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Hej Disney och stort tack för din input!

Anledningen till att jag tittade på nya i7 var att det verkade ge väldigt mycket prestanda för pengarna samtidigt som det är av senaste snitt.

Simuleringsprogrammet är egenutvecklat i Delphi 32 bit och kör bara med två trådar. Arbete har påbörjats för att det skall bli ytterligare trådar och samtidigt flytta till 64 bitar men det blir nog klart först om ett år. En mängd seriella beroenden gör att det är lite knepigt med flertrådskörning i detta fallet. Jag vill heller inte ändra för mycket innan jag vet hur Delphi i 64 bitar kommer funka, vi har väntat länge nu på en uppdatering..............

För att kunna addresera stora datamängder i 32 bitar har jag byggt en egen swapfilsfunktion som gör att programmet kan addresera i princip oändligt med data, det är hårddisken som sätter gränsen. I den nya datorn tänkte jag lägga denna swapfil på en ram-disk istället, alternativt så fixar operativet själv detta, återstår at se.

Datan på hårddisk är inte kritisk och kan återskapas med någon veckas jobb, läs och skrivhastigheten är dock väldigt avgörande, därav raid 0.

Du har nog rätt att 240 är lite mycket men min tanke var att hittills i mitt liv har jag aldrig köpt en för stor hårddisk 🙂

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1263793
March 28, 2011 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

jonvi;1263894 wrote: Du har nog rätt att 240 är lite mycket men min tanke var att hittills i mitt liv har jag aldrig köpt en för stor hårddisk 🙂

Jag har en 60GB SSD som boot-disk och klarar mig fint 😉

Jonas Vikström_1
Medlem
1263797
March 28, 2011 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

opA87;1263895 wrote: Jag har en 60GB SSD som boot-disk och klarar mig fint 😉

Hur mycket plats tar en Win 7 installation i 64 bitar? Till det kommer såklart MS Office, Delphi, PS4 osv. Men du har kanske rätt, kanske bättre att lägga pengarna på annat.

Det verkar som större ssd:s är snabbare och åldras långsammare eller har jag missförstått det?

Eftersom det är ett företag som betalar så är inte kostnaden superkritisk så länge det inte blir några uppenbara tokigheter. Jag försöker hålla mig kring 20k exkl moms.

Måste fundera lite mer kring processorvalet dock. Kommer intels kommande värstingproccessorer funka på samma moderkort som nuvarande i7?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1263799
March 28, 2011 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

60gb för win7 och prograsmutveckling är snålt, räkna med 25-30gb för enbart windows. 120 är nog mer lagom för din del i detta fallet.

Nej inteb om du tänker på 1366 plattformen. Den byter till 2011 pins i höst om jag inte minns fel. Funderar på om Xeon plattformen är ett alternativ. Vet inte hur ditt program är skrivet, men du har inte kollat nått på CUDA ?

Verkar ju som det är mycket siffertuggande, isf borde ett grafikkort vara massa ggr snabbare än snabbaste cpun. Men är eran miljö inte anpassad efter detta så förstår jag problemen med det, tar ju lång tid att bygga om det.
Men fördelarna med cuda är att man kan köra väldigt billiga beräkningar på grafikkort för en spottstyver.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
1263800
March 28, 2011 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

personligen har jag kört win7 på 40gb = 10-20gb för litet(svordomar/vlite), 60-80gb är nog ganska perfekt. men 120gb är framtidssäkert...

2 trådar = i7 bäst
stor mändg data = i7 med 1336? 6xddr3 ? för högre hastighet ? om det är bara data o skicka vidare? väldigt svårt o gissa sig till vad som är snabbast, men 2600k skulle jag nog ha valt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=593848

= 6xddr3 = mer minne ifall det är kritiskt? och snabbare minne...

Jonas Vikström_1
Medlem
1263843
March 29, 2011 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1263901 wrote: Vet inte hur ditt program är skrivet, men du har inte kollat nått på CUDA ?

Mycket intressant spår, hade ingen aning om att grafikkort användes på det sättet. Jag har tyvärr börjat få svårt att hänga med i teknikutvecklingen.. Tyvärr är det nog också lite för stor investeringskostnad i tid att prova något dylikt men intressant spaning!

Jonas Vikström_1
Medlem
1263844
March 29, 2011 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Disney;1263902 wrote: 2 trådar = i7 bäst
stor mändg data = i7 med 1336? 6xddr3 ? för högre hastighet ? om det är bara data o skicka vidare? väldigt svårt o gissa sig till vad som är snabbast, men 2600k skulle jag nog ha valt.

Om jag överklockar 2600K till en bit över 4, påverkar det analysen? Kanske kan man överklocka alla processorer och då är man tillbaka på ruta ett igen i jämförelserna men jag fick en känsla av att det var ovanligt lätt att överklocka dessa nya cpu:s, en stor fördel då jag aldrig gjort det förut.

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
1263920
March 31, 2011 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

jonvi;1263947 wrote: Om jag överklockar 2600K till en bit över 4, påverkar det analysen? Kanske kan man överklocka alla processorer och då är man tillbaka på ruta ett igen i jämförelserna men jag fick en känsla av att det var ovanligt lätt att överklocka dessa nya cpu:s, en stor fördel då jag aldrig gjort det förut.

Med tanke på systemets ämnade område skulle jag inte överklocka den. Är det något som ska vara igång veckor åt gången är stabilitet A och O då skulle i alla fall jag inte våga mig på att överklocka det, speciellt inte nu när det gäller inom arbetet. Du vill väl ogärna ha en felberäkning där processorn räknar 1+1=3 eller att systemet plötsligt kraschar?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1263921
March 31, 2011 - 4:29 am
sp_Permalink sp_Print

jonvi - eftersom jag inte vet vad det är din kod gör är det svårt att säga om Cuda är en lösning. Kanske finns räkne exempel till Cuda som är nått som liknar det du gör.
Grafikkort är sjukt snabba när det gäller siffertuggande. Det kan skilja flera hundra ggr i hastighet beroende på vad det är för jobb.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Jonas Vikström_1
Medlem
1263927
March 31, 2011 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

smartidiot89;1264023 wrote: Med tanke på systemets ämnade område skulle jag inte överklocka den. Är det något som ska vara igång veckor åt gången är stabilitet A och O då skulle i alla fall jag inte våga mig på att överklocka det, speciellt inte nu när det gäller inom arbetet. Du vill väl ogärna ha en felberäkning där processorn räknar 1+1=3 eller att systemet plötsligt kraschar?

Tack för varningen! Jag trodde överklockning bara ledde till förkortad livslängd för processorn, inte osäkerhet i resultatet.

Jonas Vikström_1
Medlem
1263928
March 31, 2011 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1264024 wrote: jonvi - eftersom jag inte vet vad det är din kod gör är det svårt att säga om Cuda är en lösning. Kanske finns räkne exempel till Cuda som är nått som liknar det du gör.
Grafikkort är sjukt snabba när det gäller siffertuggande. Det kan skilja flera hundra ggr i hastighet beroende på vad det är för jobb.

Programmet läser in en mängd långa tidsserier från ascii-filer och utför statistiska beräkningar på dessa. Resultatet skrivs sedan till disk och cykeln börjar om. Senast var det cirka en halv miljon filer som kombinerades på alla möjliga sätt men det kommer bli många fler längre fram.

Cuda låter som ett mycket intressant spår men jag ser två problem: (får se om du håller med..)
-Programmet måste skrivas om för att passa Cuda
-Misstänker (men har kanske fel) att specifikationerna för Cuda är i snabb förändring

En variant kanske kan vara att förlägga vissa särskilt tunga beräkningsdelar i Cuda men behålla det mesta som det är idag intakt? Potentiellt en ekonomisk och effektiv väg att gå. Är det lätt att anropa grafikkortet på detta sätt? Blir det olika processer eller är det som vilket dll anrop som helst?

Stort tack för all er hjälp!

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1264752
April 24, 2011 - 1:31 am
sp_Permalink sp_Print

jonvi;1264031 wrote: Programmet läser in en mängd långa tidsserier från ascii-filer och utför statistiska beräkningar på dessa. Resultatet skrivs sedan till disk och cykeln börjar om. Senast var det cirka en halv miljon filer som kombinerades på alla möjliga sätt men det kommer bli många fler längre fram.

Cuda låter som ett mycket intressant spår men jag ser två problem: (får se om du håller med..)
-Programmet måste skrivas om för att passa Cuda
-Misstänker (men har kanske fel) att specifikationerna för Cuda är i snabb förändring

En variant kanske kan vara att förlägga vissa särskilt tunga beräkningsdelar i Cuda men behålla det mesta som det är idag intakt? Potentiellt en ekonomisk och effektiv väg att gå. Är det lätt att anropa grafikkortet på detta sätt? Blir det olika processer eller är det som vilket dll anrop som helst?

Stort tack för all er hjälp!

När det gäller sådan beräkning så gäller det kvalitets-raid. Alltså satsa på extra instickskort med batteribackup och med 128 MB - 1 GB cache och inte på moderkortets inbyggda raid. Ett raidkort med raid 5/6 eller 50 har optimal säkerhet och betydligt bättre överföringshastighet. Dessa kort har oftast någon form av SAS-anslutning och prisklass mellan 4 - 10 KKR.

Raid 50 - och andra varianter
[Image Can Not Be Found]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 667
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL