April 20, 2002
Tjohoo i sommarhettan!
Gott väder bjuder inte på mycket slappande framför TVn eller datorn men lite grann blir det ju 🙂
Laptopen som jag vann i tävlingen här är underbart snabb och kraftig jämfört med mitt gamla vrak som nu krånglar ordentligt.
Min stationära är kopplad till min TV och det här upplägget används till i princip allt surfande.
Jag har laptopen kopplad till en lastgammal monitor som jag ställt upp på ett skrivbord bredvid TVn och där gör jag bildredigering och liknande. Jag tänkte tanken att ha XBMC igång på min laptop och se filmer på TVn men just här kommer kruxet.
Monitorn är kopplad till VGA-porten i laptopen och då fick jag snilleblixten att köpa en HDMI-kabel för att få bild på TVn, möjligtvis köra utökat skrivbord eller liknande. Men när monitorn är inkopplad i VGA och jag sätter i HDMI så blir det ingen bild på TVn. Kopplar jag ur VGA så kommer bilden på TVn och stoppar jag i VGA igen och drar ur HDMI så kommer bilden på monitorn.
Är det en fysisk möjlighet att koppla det på det här viset och få det att fungera eller är det helt kört? Om det fungerar, vad ska göras för att få igång det?
Laptopen jag äger är en ASUS X53T med ett Radeon HD 6520G, windows sju och en röd nätverkskabel från Telia
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Aha, misstänkte det.
Ja jag får kolla på Dualhead2GO och se vad jag gör.
Så länge blir det att skifta kablar helt enkelt, inte så värst jobbigt 🙂
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
En aning saftigt pris för mig med Dualhead2GO så jag kollade runt efter någon billigare lösning.
Jag hittade då den här: DELTACO USB 2.0 TILL VGA-ADAPTER DVI/HDMI 1600X1200 | Dustinhome.se
Skulle den fungera? Min TV klarar max 720p och det verkar det här externa grafikkortet klara, har dock aldrig använt liknande lösningar och vet inte om man bara kan koppla in den till en USB2-port och få det att fungera.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)