Laptop kopplad till monitor + TV?|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Laptop kopplad till monitor + TV?
Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 26, 2012 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjohoo i sommarhettan!
Gott väder bjuder inte på mycket slappande framför TVn eller datorn men lite grann blir det ju 🙂

Laptopen som jag vann i tävlingen här är underbart snabb och kraftig jämfört med mitt gamla vrak som nu krånglar ordentligt.
Min stationära är kopplad till min TV och det här upplägget används till i princip allt surfande.

Jag har laptopen kopplad till en lastgammal monitor som jag ställt upp på ett skrivbord bredvid TVn och där gör jag bildredigering och liknande. Jag tänkte tanken att ha XBMC igång på min laptop och se filmer på TVn men just här kommer kruxet.

Monitorn är kopplad till VGA-porten i laptopen och då fick jag snilleblixten att köpa en HDMI-kabel för att få bild på TVn, möjligtvis köra utökat skrivbord eller liknande. Men när monitorn är inkopplad i VGA och jag sätter i HDMI så blir det ingen bild på TVn. Kopplar jag ur VGA så kommer bilden på TVn och stoppar jag i VGA igen och drar ur HDMI så kommer bilden på monitorn.

Är det en fysisk möjlighet att koppla det på det här viset och få det att fungera eller är det helt kört? Om det fungerar, vad ska göras för att få igång det?

Laptopen jag äger är en ASUS X53T med ett Radeon HD 6520G, windows sju och en röd nätverkskabel från Telia

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1281871
July 27, 2012 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

För att köra fler skärmar än två krävs att man har stöd för Eyefinity eller nVidia Surround. Vilket jag inte tror att din laptop har, ett annat alternativ kan vara att köra Matrox Dualhead2GO.

Tintin
Member
Medlem
1281874
July 27, 2012 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Aha, misstänkte det.
Ja jag får kolla på Dualhead2GO och se vad jag gör.
Så länge blir det att skifta kablar helt enkelt, inte så värst jobbigt 🙂

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Tintin
Member
Medlem
1282037
August 1, 2012 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

En aning saftigt pris för mig med Dualhead2GO så jag kollade runt efter någon billigare lösning.
Jag hittade då den här: DELTACO USB 2.0 TILL VGA-ADAPTER DVI/HDMI 1600X1200 | Dustinhome.se

Skulle den fungera? Min TV klarar max 720p och det verkar det här externa grafikkortet klara, har dock aldrig använt liknande lösningar och vet inte om man bara kan koppla in den till en USB2-port och få det att fungera.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 594
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL