June 16, 2004
OfflineHej!
Tänkte se om det finns några andra här som har ett Asus e35m1-deluxe eller liknande och hur ni gjort för att minska värmeutvecklingen från moderkortet?
Vad kan göras? Sänka spänningen till processorn? Minnena? Lite lösare timings för att kunna volta ner, värt det?
Sänka spänningen till sydbryggan?
Kan man stänga av vissa komponenter helt, t.ex blåtanden eller dylikt?
Alla tips mottages varmt! (pun intended)
March 14, 2001
OfflineDet som ger mest är utan tvekan att sänka spänningen till processorn, så prova det först.
Sydbrygga och dylikt brukar inte ge så mycket i sänkt förbrukningen, men prova där också.
Minnen drar så pass lite ström att det knappt ger något alls att sänka spänningen, bättre i så fall att köra på en sticka istället för två.
Allt som går att stänga av, eller än bättre fysiskt ta bort, ger lägre förbrukning och således värmeutveckling också.
June 16, 2004
OfflineJag vet att det är olika för olika processorer, men hur myckdt "brukar" man kunna sänka processorns spänning med egentligen?
Som default ligger den på 1.35V nu, men jag testade lite snabbt att köra i 1.2V och det fungerade alldeles utmärkt, testade bara film lite snabbt men..
Får se om jag kan komma in i uefi bioset nu bara, funkar ju inte ordentligt när man enbart kör hdmi kabel, någon bugg som gör att den bara visar övre vänstra hörnet 🙁
September 9, 2009
OfflineE-350 har ett TDP-värde på 18W och sydbryggan 4W så Snorch är inne på rätt spår. Vad gäller blåtand och dylikt borde det gå att stänga av i BIOS(?). Om moderkortet kommer med WiFi är det tips att stänga av det också förutsatt att det är någonting du inte använder för även det står till en betydande del av värmeutvecklingen.
March 14, 2001
OfflineSå gott som alla AMD processorer jag testat med original spänning på 1.25-1.4V går att köra på minst 0.2V till 0.4V lägre spänning vid standardfrekvens. Det är bara sänka och testa med något program som belastar processorn för fullt så du ser att den är stabil nog.
Kylpasta osv kan man väl kolla om man vill, men det sänker inte värmeutvecklingen.
June 16, 2004
OfflineAtt byta kylpasta kanske jag gör, men det minskar ju inte värmeutvecklingen i sig som sagt, men det ska jag nog ändå göra.
Okej, det är ju alltså typ en sänkning på över 20%, jag trodde inte man kunde sänka så mycket.
Bra program att stressa cpu'n med? Orthos?
Det är ju en APU, ska man stressa med något program som inte bara är CPU inriktat då eller hur funkar det?
June 16, 2004
OfflineSebbe;1268947 wrote: Nä, Kylpastan säker inte värmeutvecklingen alls. Däremot höjer bättre kylpasta väremavledningen. Vilket är det man vill, om man nu ska vara petig. :p
Beror inte det på om man är ute efter en låg cpu temp, eller låg elförbrukning? 😉
Fast eftersom cpuns energiförbrukning ökar med temperaturen så är det ju bra att hålla nere temperaturen ur elförbruknings-synpunkt också 😛
1 Guest(s)

Log In