Minimum spec för HTPC|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Minimum spec för HTPC
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 27, 2010 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har ju både 1080p och x264 funnits en tid, frågan är då vad kraven på hårdvaran är för att få en HTPC man kan känna sig nöjd med.
Alltså vart gränsen för tillräcklig/otillräcklig HW ligger.

Vad anser du är minimum vid komponentval?

CPU
RAM
GFXMEM

Visst finns det HW som har bättre stöd för HD-matrial, men begränsar mig till dessa delar.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1244101
February 27, 2010 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Det beror lite på, antingen en tillräckligt kraftfull processor eller ett grafikkort som kan avkoda filmen. Med grafikkort behövs det inte någon kraftfull processor och det går att göra väldigt strömsnålt. Nvidia är bättre på den punkten.

Jag kör med ett ITX-kortet Jetway NC62K som har Nvidias 8200m samt en Sempron LE-1200 lite på test för att få ner strömförbrukningen. Det fungerar hur bra som helst och spelar allt med hjälp av grafikkortet, även fast det inte är kodat ordentligt.
Inte ens 35W från väggen när man spelar film, och då är det med en flera år gammal hårddisk som sen ska bort till förmån för en SSD, vilket sänker förbrukningen ännu mer. 🙂

Relaxia
Member
Medlem
1244107
February 27, 2010 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Nu nämner du relativt ny hårdvara. Har i åtanke att man kanske kan använda lite äldre saker, kanske ett moderkort med inbyggt grafikkort.

Har lite äldre via mini-itx att prova med, men innan jag lägger tid och pengar på det jag har skulle jag vilja få lite riktmärken.

Tänkte även det kan vara intressant för andra som kanske har lite gammal hårvara liggandes och med lite enkel uppgradering kan bli en alldeles utmärkt HTPC, eller inte. Det har väl även betydelse vad man kör för OS sen med. Kan en slimmad XP installation fungera lika bra som en linuxdist gjord för ändamålet?

Exempelvis, skulle ett VIA EPIA-EN med en C7 processor på 1500MHz fungera? Antagligen med rätt grafikkort, men då ska det ju finnas ett PCI grafikkort som har rätt kapacitet.

Har ni några exempel där ute?

Snorch
Member
Medlem
1244108
February 27, 2010 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha jag trodde du begränsade själva hårdvaran till de tre ovan, alltså cpu, grafikkort och ram (öhm ja jag förstod inte riktigt..), det är inte så att det skulle vara några länkar där eller nå isf?

Har du äldre hårdvara som själv inte klarar spela upp HD är ett grafikkort som klarar det absolut den bästa investeringen. VIA kortet klarar garanterat inte HD uppspelning själv.
Men det finns väl PCI-kort som bör klara det, exempelvis Nvidia 9400GT finns väl, men det är förhållandevis dyrt.

Ett moderkort med PCI-express är det bästa valet om det ska inhandlas nytt grafikkort.

Med Linux är det enbart Nvidia som gäller.

Ge lite exempel på vad du har liggandes.

Relaxia
Member
Medlem
1244134
February 27, 2010 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok. Nu var inte tanken direkt att det skulle handla bara om den HTPC jag eventuellt tänkt bygga, utan mer allmänt vad det krävs för att det ska lyckas.

I mitt läge vet jag inte om jag ska använda några gamla komponenter eller köpa mig nya/lätt begagnade delar. Har tex inte hittat något pci-grafikkort med hdmi, vilket iof inte är nödvändigt, men vore givetvis trevligare.

Jag har idag möjlighet att bygga med ett EPIA-SP (1,3GHz C3 CPU) eller ett EPIA-EN (1,5GHz C7 CPU). Förmodligen lär ju -EN modellen vara det trevligare alternativet då det har lite nyare/snabbare professor och Gbit NIC.

Även lite pris är inblandat i bilden. Idag som gift så har jag och frun delad ekonomi, vilket till viss del påverkar friheten. Inte för att vissa saker blir omöjliga på något sätt, men det känns mycket bättre om båda är med på utgifterna, lixom.

Du nämnde, Snorch, att PCI-grafikkortet med god HD-kapacitet kostade en del, och jag har även varit inne på att det kanske lönar sig att köpa lite billigare nya delar och då få ihop en bättre maskin än att uppgredera befintliga saker för dyra pengar.
Nu har jag ju nämnt 2 mini-itx kort, men micro-atx är ju inte otänkbart på något sätt. Lådan sakerna ska sitta i finns inte idag, och det kanske inte ens blir något som kommer synas. De som sätt några av mina tidigare projekt vet hur jag gillar att bygga in saker.

Så om ny HW ska inhandlas, hela paketet eller bara ett grafikkort, vad skulle krävas för få en behaglig 1080p upplevelse?

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1244138
February 28, 2010 - 2:59 am
sp_Permalink sp_Print

Nvidias ion plattform med en Atom 330 är mycket bra alternativ. Du kan köra HD matrial via GPUn idag kan du tom köra flash via den.

Jag har ett Asus kort i min htpc.

http://www.techsweden.org/gall.....-8k01ws/1/

Eller en sempron 140, med ett amd 785 baserat moderkort kommer du väldigt långt på med.

Jag har även provat en gammal A64 2800+ med ett 8600GT grafikkort och kört hd över GPUn. Fungerar utmärkt.

Snorch
Member
Medlem
1244143
February 28, 2010 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Vad som behövs är egentligen ett grafikkort från Nvidias 8/9xxx serie eller nyare, samt AMDs HD-serie. 2400-serien har vissa problem med så nyare är att föredra. Det med en halvbra processor av vad som behövs för att spela HD.

ION må vara ett bra val, men parat med Atom tycker jag det är helt värdelöst.

Skaffar du ett micro-ATX kort samt en billig AM2 processor kan du komma undan för mindre än 800kr kanske, ännu lägre om du köper begagnat, iaf processorn.
Här har du förslag på moderkort: länk
Billiga processorer: länk
Även dessa billiga Sempron spöar Atom med hästlängder.
Tänk på att om du har funderingar på Linux är det Nvidia som gäller, jag tycker visserligen det är Nvidia som gäller överhuvudtaget.

Andra itx-kort med ION och Atom: länk

Relaxia
Member
Medlem
1244158
February 28, 2010 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, så mina gamla itx-kort med gammal hederlig PCI port kommer inte lämpa sig till HTPC.

I så fall kommer jag nog vänta med att pilla HTPC tills jag ser vart jag ska placera den. Hur mycket plats det får ta vill säga.

Snorch
Member
Medlem
1244163
February 28, 2010 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, det kan ju fungera med något PCI-kort, tex det jag nämnde ovan, men eftersom det kostar runt 900kr är det en ganska onödigt inköp tycker jag.

Du kan ju hålla lite utkik på tradera och ebay efter lämpliga ITX-kort. Det gick alldeles nyligen ett Jetway NC62K för ~700kr på tradera, vilket får anses vara ett bra pris.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 580
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL