December 23, 2009
Hej
Fick för några dagar sedan för mig att jag verkligen behöver en ny dator.
Jag har egentligen inga jättehöga krav, men min nuvarande P4 2,2GHz med enbart 512MB (rambus) minne känns lite trög. Lite mer minne till den, och jag skulle nog kunna överleva ett tag till, men de där jäkla rambus-minnena är ju inget kul att ge sig på att köpa. En ny dator kan däremot vara kul att köpa, så här är jag nu...
Datorn ska främst användas för surfning samt för lite utvecklingsarbete på hobbynivå, och då köras med Windows 7.
Jag är dock inställd på att datorn inom ett år eller två istället får agera HTPC, och då kan eventuellt Linux ersätta W7.
Jag tänker mig att jag ska ha ett mATX-kort med inbyggt både ljud och grafik, samt hålla mig på ganska låg budget.
Med dessa förutsättningar, vad bör jag rikta in mig på när jag väljer moderkort?
Kollar jag på prisjakt med filter för mATX/HDMI/Firewire får jag 41 förslag, och jag inser att jag bör välja Intel/[Intel/nVidia] kontra AMD/AMD för CPU/GPU för att ytterligare begränsa mitt urval.
Jag lutar åt Intel-vägen av två skäl:
1. Intel är i regel effektsnålare vid given klockfrekvens. Är detta sanning?
2. AMD (ATI) har i regel inte (haft) så bra Linux-stöd på grafiksidan. Är detta sant och gäller det även dessa på moderkort inbyggda grafikkretsarna?
Det som möjligen skulle tala för ett AMD-baserat system är ju att de processorerna är lite billigare.
För cirka en 1000-lapp får man exempelvis en Intel E7400 (2,8 GHz, 65W) eller en AMD Phenom X2 (3,1 GHz, 95W) eller an AMD Athlon X4 (2,8 GHz, 95W) på Misco.
För att slänga in ytterligare ett alternativ så är det att köpa en laptop, men det är väl fortfarande så att jag får rätt mycket mer "pang för pengarna" om jag köper stationärt, och då särskilt som jag inte behöver köpa skärm, tangentbord och eventuellt inte heller nätaggregat?
Det känns som väldigt många avvägningar att göra, och även om jag förstår att det inte är lätt för någon att ge helt konkreta råd, så skulle jag mycket uppskatta lite synpunkter på mitt resonemang och kanske slänga in även konkreta produkttips.
Tack på förhand!
/Olof
November 19, 2007
Jag skulle definitivt gå med AMD då E7400 körs på S775 plattformen och den är förklarad som EOL, dvs inga mer processorer eller utveckling. AM3 är mycket "säkrare"inför framtiden.
Och visst får du rappare burk med stationärt än med motsvarande bärbar.
AMDs senaste kretsar med inbyggd grafik har man bara hört bra saker om.
December 23, 2009
Mmm, det är ju sant. Men samtidigt så vete sjutton hur sannolikt det är att jag kommer byta exempelvis processor men ingenting annat.
Nu lutar det nog mer och mer åt AMD i alla fall, och en inte fullt så snål maskin som jag tänkt mig från början.
(Är nu uppe i dryga 6000:-, men då är jag å andra sidan inne på en 3Ghz Phenom II X4 istället)
Gällande IGP/GPU (eller vad jag nu ska kalla det), så tycker jag recensioner placerat "mina" tre huvudkombatanter i ordningen:
1. GeForce 9400/9300
2. Radeon HD 4200
3. Intel GMA X4500HD
Jag skulle baserat på nuvarande Linux-stöd mm (även om jag inte tänkt köra linux nu) gärna välja ett moderkort med GeForce 9400/9300 på kortet. Problemet är att kollar jag på exempelvis prisjat så finns det ju (nästan) inga. Inte är de kretsen så ny att den inte hunnit "komma ut"? Jag har för mig att jag sett recensioner från 2008 åtminstone...
/Olof
2 Guest(s)