July 30, 2010
Enbart eget bygge. Jag vägrar köpa märkesdatorer och så får man ju det man vill ha (kanske, eftersom man måste ju chansa ibland ^^). Det som misslyckas mest är väl köpet av chassin för min del, men denna gång så lär jag lyckas bättre när Bitfenix Ghost släpps den 10:e Oktober (webhallens datum). Ok, jag kan ju säga att min första PC byggde jag inte själv eftersom jag bara haft Atari ST innan. Det var en Pentium 90 MHz och som var svindyr som jag beställde hos PCfabriken som företaget hette då. Snacka om ovärd dator. Jag kunde inget om mjukvara som DOS och Windows 3.11 eller hårdvara över huvud taget
[Edit]
*Lite tillägg*
September 9, 2009
Första datorn jag faktiskt köpte var från någon butik här i Linköping som plockade ut komponenter och satte ihop den, det var för ca. 8-9 år sedan. Efter det är det hembygge för hela slanten som gäller ^^ Förutom nöjet att bygga ihop datorn är jakten på alla komponenter minst lika rolig.
December 19, 2000
Mean Machine;1283461 wrote: Jag tycker det verkar lite läskigt. Jag håller mig till att dricka latte macchiato och Macbooks istället.
Ja det är inte helt lätt. Läste om en kille som fick problem med modermodemet bland annat så det är nog inget man ska experimentera med
Modermodemet.com - Sjlva hjrtat i hrddisken...
December 19, 2000
Har en celeron 400 MHz snurrandes här som filserver, tar en kvart att starta den men den funkar. Gör väl en 600 MHz om man drar bussen till 100 MHz med lite imbalistisk uber-Hulken (läs Meanie-kylning)! Byggde den -99 har jag för mig och diskarna dör som flugor jämfört med resten av burken som fungerar fortfarande. Den har tjänat mig väl och jag har byggt varje maskin efter min allra bästa förmåga sedan dess, för att få vad jag behöver och framförallt till rätt pris 🙂 Att bygga en pc är inte samma sak idag som det var förr. Idag kan man skapa ett eget intelligent hem mha kunskap om hur man bygger datorer etc. Genom datorkunskap kan man skaffa sig säker lättillgänglig lagring med automatisk backup-funktion, eller varför en inte kameraövervakad baby-watch för den stirrige småbarnsföräldern ( been there done that) eller varför inte en strömsnål HTPC med ett lättnavigerat operativsystem eller kanske koppla upp mobilen mot köks-touchscreenen i nätverket mha MHL-kabel för att se morgon-TV eller favoritrecepten när man lagar mat? Bara att ha ett eget ekosystem hemma med många användare och en räckvidd på en 60-80m utanför huset gör att man (om man vill!) kan vara connected alltid med bra hastighet. Mina gäster har gillat att jag har 100/10 via sin smartphone när de kommer hit på besök tex när man gungar ungen/kollar blocket/visar bilder/filmer från hemservern eller ska hitta det där klippet på Expert som jag inte hittade idag :S Det finns många vinster med att bygga sin egen dator eller för all del sitt egna media/datorsystem i hemmet. Med tanke på att det är ditt första inlägg så antar jag att du inte riktigt vet vad NHW går ut på men vi går på djupet och vågar hävda att vi är Sveriges mest djuplodande media när vi testar dator-relaterade produkter och våra läsare är bland de absolut med pålästa som går att finna i landet idag 🙂 Så har du fler frågor så shoot, jag tror du kan få svar på nästan vad som helst som är datorrelaterat i forumet 🙂
PS Välkommen hit du framtida proness-användare! DS
August 17, 2001
Ja, bygger alltid själv, mest för att det är kul! Tror nog att typ Inets och Kompletts paket är tillräckligt bra, men det är faktiskt mycket av tjusningen att få alla delar, packa upp de var för sig och trycka in i chassit och dra kablarna på ett snyggt sätt.
Mitt första hemmabygge var en AMD K6-2 på 450. Innan dess hade jag haft en hem-PC som mor tog på jobbet, en P166 med MMX(!), innan dess en P90 som jag inte byggde själv, men det var ett hemmabygge och innan dess både 486/386/286. Trots att jag inte byggde de själv så var jag självklart inne och pillade med jumprar och dipswitchar 🙂
Kommer nog hålla kvar vid den stationära datorn så länge det går, att enbart ha laptops är för tråkigt helt enkelt.
1 Guest(s)