Monterar du din egen dator?|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Monterar du din egen dator?
Michael B
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 21, 2012 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

Precis som trådnamnet antyder, så tycker jag att det vore intressant att se lite statistik på hur många på NHW som bygger sina egna datorer, eller rättare sagt hur många som inte gör det.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1283327
September 21, 2012 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Självklart. Litar inte på en dator som jag inte byggt själv! (stationära då)

Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
1283332
September 21, 2012 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska ge mej på det i höst. Får intrycket av att man får mkt mer för pengarna. Och därtill det man vill ha.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1283333
September 21, 2012 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det verkar lite läskigt. Jag håller mig till att dricka latte macchiato och Macbooks istället.

Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
1283334
September 21, 2012 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Mac pro förstås? Spillde cognac på min chefs. Rann ner i högtalarn. Då var jag inte så hög i hatten.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1283336
September 21, 2012 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Enbart eget bygge. Jag vägrar köpa märkesdatorer och så får man ju det man vill ha (kanske, eftersom man måste ju chansa ibland ^^). Det som misslyckas mest är väl köpet av chassin för min del, men denna gång så lär jag lyckas bättre när Bitfenix Ghost släpps den 10:e Oktober (webhallens datum). Ok, jag kan ju säga att min första PC byggde jag inte själv eftersom jag bara haft Atari ST innan. Det var en Pentium 90 MHz och som var svindyr som jag beställde hos PCfabriken som företaget hette då. Snacka om ovärd dator. Jag kunde inget om mjukvara som DOS och Windows 3.11 eller hårdvara över huvud taget

[Edit]
*Lite tillägg*

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1283338
September 21, 2012 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju därför jag är här, som en liten klubb nördar.

Sedan är ärligt sagt skrytfaktorn + följa händelseutvecklingen inom tekniken 50/50 ta i trä:p

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1283345
September 21, 2012 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Har byggt eget sen början av 90-talet 🙂

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
1283347
September 21, 2012 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Första datorn jag faktiskt köpte var från någon butik här i Linköping som plockade ut komponenter och satte ihop den, det var för ca. 8-9 år sedan. Efter det är det hembygge för hela slanten som gäller ^^ Förutom nöjet att bygga ihop datorn är jakten på alla komponenter minst lika rolig.

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
1283348
September 21, 2012 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1283461 wrote: Jag tycker det verkar lite läskigt. Jag håller mig till att dricka latte macchiato och Macbooks istället.

Ja det är inte helt lätt. Läste om en kille som fick problem med modermodemet bland annat så det är nog inget man ska experimentera med
Modermodemet.com - Sjlva hjrtat i hrddisken...

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1283351
September 21, 2012 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, ja den gamla klassikern 🙂

Jag har alltid byggt mina datorer själv, och uppgraderat när den känns trött 🙂

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
1283352
September 21, 2012 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en celeron 400 MHz snurrandes här som filserver, tar en kvart att starta den men den funkar. Gör väl en 600 MHz om man drar bussen till 100 MHz med lite imbalistisk uber-Hulken (läs Meanie-kylning)! Byggde den -99 har jag för mig och diskarna dör som flugor jämfört med resten av burken som fungerar fortfarande. Den har tjänat mig väl och jag har byggt varje maskin efter min allra bästa förmåga sedan dess, för att få vad jag behöver och framförallt till rätt pris 🙂 Att bygga en pc är inte samma sak idag som det var förr. Idag kan man skapa ett eget intelligent hem mha kunskap om hur man bygger datorer etc. Genom datorkunskap kan man skaffa sig säker lättillgänglig lagring med automatisk backup-funktion, eller varför en inte kameraövervakad baby-watch för den stirrige småbarnsföräldern ( been there done that) eller varför inte en strömsnål HTPC med ett lättnavigerat operativsystem eller kanske koppla upp mobilen mot köks-touchscreenen i nätverket mha MHL-kabel för att se morgon-TV eller favoritrecepten när man lagar mat? Bara att ha ett eget ekosystem hemma med många användare och en räckvidd på en 60-80m utanför huset gör att man (om man vill!) kan vara connected alltid med bra hastighet. Mina gäster har gillat att jag har 100/10 via sin smartphone när de kommer hit på besök tex när man gungar ungen/kollar blocket/visar bilder/filmer från hemservern eller ska hitta det där klippet på Expert som jag inte hittade idag :S Det finns många vinster med att bygga sin egen dator eller för all del sitt egna media/datorsystem i hemmet. Med tanke på att det är ditt första inlägg så antar jag att du inte riktigt vet vad NHW går ut på men vi går på djupet och vågar hävda att vi är Sveriges mest djuplodande media när vi testar dator-relaterade produkter och våra läsare är bland de absolut med pålästa som går att finna i landet idag 🙂 Så har du fler frågor så shoot, jag tror du kan få svar på nästan vad som helst som är datorrelaterat i forumet 🙂
PS Välkommen hit du framtida proness-användare! DS

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1283353
September 22, 2012 - 6:08 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, bygger alltid själv, mest för att det är kul! Tror nog att typ Inets och Kompletts paket är tillräckligt bra, men det är faktiskt mycket av tjusningen att få alla delar, packa upp de var för sig och trycka in i chassit och dra kablarna på ett snyggt sätt.

Mitt första hemmabygge var en AMD K6-2 på 450. Innan dess hade jag haft en hem-PC som mor tog på jobbet, en P166 med MMX(!), innan dess en P90 som jag inte byggde själv, men det var ett hemmabygge och innan dess både 486/386/286. Trots att jag inte byggde de själv så var jag självklart inne och pillade med jumprar och dipswitchar 🙂

Kommer nog hålla kvar vid den stationära datorn så länge det går, att enbart ha laptops är för tråkigt helt enkelt.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1284102
October 14, 2012 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Marquzz;1283481 wrote: Kommer nog hålla kvar vid den stationära datorn så länge det går, att enbart ha laptops är för tråkigt helt enkelt.

Jag med! Fast jag sneglar mer och mer på bärbara... men mest för att dottern börjat krypa och gillar att rycka i sladdar 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 512
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL