June 17, 2002
OfflineJa, Jag e då inne i banorna att bygga en ny dator.
Då har man ju självklart gått vilse i denna djungel av grejer.
Som topic säger: nVIDIA eller ATi, AMD eller Intel?
O sen Quad eller Dual core? O SLI/CF eller singel Grafikkort?
Nån som t.o.m. orkar sätta ihop ett paket? Budget ca 10-13k.
Spelar mest WoW. men lirar oxå en del annat som kräver lite mer krut.
Tack på förhand. =) :bok:
March 11, 2003
OfflineJag skulle vilja påstå tvärt om. Phenom II x3 och Nvidia 200-serien. Must have för den seriösa gamern. 😉
Något åt det här hållet:
AMD Phenom II X4 940 Quad Core
Kvalitetsmoderkort, SLI eller Crossfire
4Gb internminne
Nvidia GTX260 896Mb eller AMD 4870 1Gb grafikkort
1Tb Samsung hårddisk
Rätt konfad från början, så kan man ju alltid trycka i lite mer saker om man känner att det inte räcker.
Edit: Redigerat så att inte ilgadd av misstag skulle förköpa sig på en bra dator...
June 17, 2002
OfflineMjo denstore
jag har kollat på Phenom II. men x4. Jag e ju lite av ett AMD / nVIDIA fanboy. o har hellre det under huven.
men vill nu oxå ha det bästa för pengarna.
så det kvittar vilket det blir. så länge det blir kvalitee. =)
Ge mig mer förslag gott folk. ös på. :bok:
Hmmm, inte för att det egentligen spelar mej någon roll.
Men nog känns det ganska opassande att en moderator sitter och puschar för det egna(?) företaget på forumet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
OfflinePhenom II X3 är en väldigt bra och prisvärd CPU hur man än vrider och vänder på det, vem som än säger det. Nu har jag inte haft möjligheten att jämföra själv (dessvärre), men jag har inget direkt ont att säga om Intels Dualcores. Samtliga Quads är enligt mig väldigt tråkiga förutom i7:orna och QX9770. 🙂
denstore wrote: ..........
..........
..........
Edit: Redigerat så att inte ilgadd av misstag skulle förköpa sig på en bra dator...
🙄
:cy:
Synnerligen fånig och onödig kommentar.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
OfflineMULLVADEN wrote: Hur mycket ska man stirra sig blind på klockfrekvensen på CPUn i dagsläget då?
eller ska man bara veta vilken som e snabbare?Typ Vad motsvarar en Phenom II X4 3,0GHz i Intel väg?
En Phenom II X4 på 3GHz är väl ungefär som en Q9550, dvs AMD är fortfarande lite efter IPC-mässigt.
June 17, 2002
OfflineOk tack för svaren.
så köpa typ Intel E8600 3,3GHz.
Men sen då? 2 eller 1 grafikkort. asså CF eller SLI?
asså jag kommer främst att spela WoW ( vilket inte suger såååå jävla mycket kraft men kan kräva en del i raids o så). Men kommer spela Starcraft 2 o spelar en del andra krävande oxå.
Flight simulator X ligger högt oxå. Det vill jag ska flyta på bra på bra höga grafikinställningar. nån som vet om det e cpu eller gpu intensivt spel (simu)?
EDIT:
Jag har nu satt ihop ett paket som jag skulle kunna tänka mig.
vad tror ni? eller ska man köra 4870 med CF?
http://www.alina.se/ShopCart.a.....89-1GH-B=1
Jag ska inte köpa grejerna än på ett tag. ska få tillbaka skatten o så. men jag måste ju vara ute i god tid o forska så man köper det bästa. ^^
October 23, 2005
OfflineAtt klocka 10-20% brukar vanligen inte ge några problem om du bara har ett hyfsat moderkort och minnen som har utrymme för överklockning. Det enda man behöver göra är att gå in i BIOS och ändra FSB värdet, man måste dock veta vilken multipel processorn har så att man kan anpassa FSB höjningen efter det. Det är bara om du ska pressa dina komponenter till max som du behöver börja höja volt etc och det kan ge problem om man inte vet vad man gör.
Exempel:
En processor som går i 3ghz och FSB 300mhz och en multipel 10 ( FSB 300 * multipel 10 = CPU hastighet 3000 mhz).
För att klocka upp processorn till 3.3ghz så behöver man bara gå in i BIOS och ändra FSB värdet till 330 mhz istället. KLART!
June 17, 2002
OfflineAh tackar. =)
Hmm. ja det låter ju nice.
Ingen som har nå svar på:
MULLVADEN wrote:
Men sen då? 2 eller 1 grafikkort. asså CF eller SLI?asså jag kommer främst att spela WoW ( vilket inte suger såååå j**la mycket kraft men kan kräva en del i raids o så). Men kommer spela Starcraft 2 o spelar en del andra krävande oxå.
Flight simulator X ligger högt oxå. Det vill jag ska flyta på bra på bra höga grafikinställningar. nån som vet om det e cpu eller gpu intensivt spel (simu)?
1 Guest(s)

Log In