April 25, 2008
OfflineHejsan!
Har byggt en ny dator med följande delar:
Chassi: Antec Sonar III 500W
MB: Asus P5N-D Nforce 750i SLI
CPU: Intel Q6600
GPU: Asus EN9800GTX
MINNE: 4x 1024 MB Corsair pc6400 CL4 går i 4-4-4-4-12 2.1V
HD: WD Raptor 150GB
SB: Creative X-Fi Gamers
Ofta när jag startar datorn, så fastnar den i post strax innan den hittar CPU och minnen. Ibland så startar den klockrent, men som igår fick jag stänga ner den 10 ggr innan den ville gå vidare i post. Har testat att uppdatera bios men då vart det värre, så jag fick flasha om till den gamla igen. Bilden kan ibland i uppstart bli grårandig och så fastnar den i post
Vad kan det vara för fel? Är det för klent nätagg?
Vet att grafikkortet kräver två strömkablar för att fungera felfritt och det sitter det på, men dom kablarna får inte vara kopplade till andra enheter för då blir den svår startad.
När jag väl är inne i Vista ultimate 64 bit så funkar datorn som en dröm utan några problem alls.
December 31, 2001
OfflineBörja med att plocka ur allt du inte behöver för att få igång datorn, tex ta ur 3st av minnena.
Testa även att byt ut ditt grafikkort till ett vanligt pci kort och dra ur ljudkortet.
Kvarstår problemet så skulle jag anta att det är moderkortet, låter som det i alla fall men kan ha fel.
Men du får helt enkelt köra med uteslutningsteoring och ta del för del hela tiden.
Du skulle ju även kunna köra prime95 i windows när du väl är inne och se om den är prime stabil eller inte.
1 Guest(s)

Log In