June 4, 2004
Som rubriken lyder så är det dags för mig att kasta bort den gamle stackarn som nu har 3 år på nacken.. Eller eventuellt spara den för skoj skull.
I alla fall, datorn skall vara mest specialicerad jämt emot spel och multimedia. Vill kunna ha stöd för en 15m HD-kabel till min teve.
Jag är i behov av en helt ny komplett uppsättning av prylar. Allt från diskar till moderkort till nätaggregat.
Är det någon där ute som känner sig manad att hjälpa mig att hjälpa mig med att sätta ihop något nytt, du är välkommen.
Vad gäller skärm, mus och tangentbord så är det inget att tänka på då jag redan har det.
Tips i allmänhet vore också uppskattat...
Prisklass: 7-10 000.
EDIT: Vore bra att få ner ljudvolym också med lite passiv kylning etc.
Fred Ut!
June 4, 2004
Delph1 wrote: Det är påsk 😉
Lugna dig några dagar, och sen är det alltid lättare att kommentera på något konkret. Om du hade lite egna tankegångar kring vilken hårdvara som skulle vara lämplig skulle du nog få mer svar. 😉
//Andreas
Det har herrn i och för sig rätt om.
På tal om tankebanor kring inköp har min vän rekommenderat: följande:
Minnen:
https://www.datorbutiken.com/s.....XD31333DHX
Processor:
https://www.datorbutiken.com/s.....ct=IE8500R
Grafikkort:
https://www.datorbutiken.com/s.....APHD3870X2
June 4, 2004
DrPepper wrote: Ta ett
GigaByte P35-Ds3
Dual Core E2180(i väntan på Core2Duo E8500)
2x1GB DDR2 PC6400 Corsair XMS2 Xtreem
2x320GB Western Digital alt Seagate SATA-II diskar..
520w Corsair Nätagg kanske ett Antec P182 chassi.
Känns inte som om jag fick så många svar där, mest fler frågor:
Varför i väntan på när det är den processorn jag länkat? 🙄
Vilket grafikkort rekommenderar du?
Minnena jag länkat verkar väll mer prisvärda?
November 27, 2003
Jag hade tagit E8500 😉
Om man ska ta DDR3, ska man nog sikta på DDR-1600 åtminstone för att få tag på Microns D9GTR-kretsar. Övriga kretsar klockar inte i närheten av dessa.
Men DDR2 är så snuskigt billigt just nu att jag hade nog hellre satsat på det och använt pengarna som blir över till datorn i stort.
Ska du spela på 1280x1024 känns ett Radeon HD 3870 rätt vettigt.
//Andreas
June 4, 2004
Delph1 wrote: Jag hade tagit E8500 😉
Om man ska ta DDR3, ska man nog sikta på DDR-1600 åtminstone för att få tag på Microns D9GTR-kretsar. Övriga kretsar klockar inte i närheten av dessa.
Men DDR2 är så snuskigt billigt just nu att jag hade nog hellre satsat på det och använt pengarna som blir över till datorn i stort.
Ska du spela på 1280x1024 känns ett Radeon HD 3870 rätt vettigt.
//Andreas
Du tycker också det ja? 😉
Okej, vad gäller de där krestarna så förstod jag inte så mycket. Var ca. 2 år sedan jag grejade med datorer senast, så jag har tappat lite av förståelsen så att säga...
Vad minnena så har du nog rätt i att det är smartast att lägga pengarna på övrig prestanda, t.ex. grafikkortet, som känns helt klart just nu. Ett Radeon HD 3870 ja. Men du säger "rätt" så vettigt, är du tveksam eller formullerade du bara meningen på det sättet? 😛
November 27, 2003
Microns D9GTR-kretsar är de enda bra DDR3-kretsarna som finns idag. De kan klocka högt med vettiga timings. Övriga kretsar är lite sådär.
Menade att det finns alternativ som att köra två 3870 eller kanske ett 8800GT istället. Om du kan vänta några dagar så kommer det en recension 😉
//Andreas
June 4, 2004
Delph1 wrote: Microns D9GTR-kretsar är de enda bra DDR3-kretsarna som finns idag. De kan klocka högt med vettiga timings. Övriga kretsar är lite sådär.
Menade att det finns alternativ som att köra två 3870 eller kanske ett 8800GT istället. Om du kan vänta några dagar så kommer det en recension 😉
//Andreas
Okej, förstår lite mer nu! 😀
En recension vore inte fel. Vänta, jaa, om du så gärna vill skriva en recension; "I'd be gladful!" som man säger i andra länder...
Krabba --> (V)o.O(V)
August 18, 2006
Popeye wrote: Känns inte som om jag fick så många svar där, mest fler frågor:
Varför i väntan på när det är den processorn jag länkat? 🙄
Vilket grafikkort rekommenderar du?
Minnena jag länkat verkar väll mer prisvärda?
Man vet ju aldrig när den kommer till sverige. Mest tänkt så du har ett fungerande system under tiden. Processorn kostar en 800kr max så
June 4, 2004
DrPepper wrote: Man vet ju aldrig när den kommer till sverige. Mest tänkt så du har ett fungerande system under tiden. Processorn kostar en 800kr max så
Känns dock en aning onödigt att slänga ut 600-800kr i onödan när jag ändå kan köpa den processorn direkt, eller har jag fel?
1 Guest(s)