October 14, 2010
Hej!
Mina föräldrars gamla dator har gått i sönder och nu lutar det mot att de ska köpa en ny dator. Jag har redan chassi och nätagg till den. Har byggt ihop två system ett FM1 och ett FM2 system.
FM1 moderkort:
ASUS - Moderkort- ASUS F1A55-M LE R2.0
Fördelen med detta är USB 3.0 dock har de inga tillbehör till att använda med detta.
APU:en är en AMD A4 3300 vilket borde räcka sett till prestanda. I övrigt blir det 4GB ram och 500GB hårddisk. DVD läsare också men dessa lär vara samma även i det andra paketet.
FM2 moderkort:
MSI Global ? Mainboard - FM2-A55M-E33
Denna har stöd för AMD FM2 APU:er vilket är ett stort plus däremot har den USB 2.0 men det borde räcka.
Angående moderkorten ASUS och MSI är väl ganska bra när det gäller moderkort? Vilken kan vara att föredra om man ska mäta dessa två tillverkare mot varandra?
APU:en är en AMD A4 5300 vilket är ett bättre lyft i prestanda om man jämför med AMD A4 3300 i FM1 jag plockat ihop. Har letat efter tester på AMD A4 5300 men kan inte hitta något men antar att den är relativt snabb i alla fall.
Slutpris:
FM1:
1867 kronor
FM2:
1892 kronor
Vad tycker ni man ska ta? Känns som det lutar mot FM2 så de kan uppgradera APU senare om de vill ha mer kraft. Dessutom ska väl FM2 även användas med kommande APU:er från AMD?
Tacksam för svar! 🙂
April 2, 2012
FM2 såvida du inte kan hitta FM1 på rea någonstans. Det senare tror jag inte är omöjligt. Var det inte en nyhet för någon vecka eller två sedan att AMD skrev av stora värden av just FM1 processorer?
Jag ser inget stöd för USB 3.0 hos Asus-moderkortet under specifikationerna iaf.
En fråga bara, använder dina föräldrar verkligen 500GB lagringsutrymme? En SSD tror jag förbättrar upplevelsen av datorn markant såvida de inte verkligen verkligen behöver utrymmet.
För mina egna föräldrar har jag t.ex. köpt en extern NAS och kör den i Raid 1 för deras foton. Resten av deras datoranvändning kommer inte i närheten av 500GB i lagringsbehov, men användarmönster är ju som bekannt individuella.
October 14, 2010
xemacs;1285099 wrote: FM2 såvida du inte kan hitta FM1 på rea någonstans. Det senare tror jag inte är omöjligt. Var det inte en nyhet för någon vecka eller två sedan att AMD skrev av stora värden av just FM1 processorer?
Jag ser inget stöd för USB 3.0 hos Asus-moderkortet under specifikationerna iaf.
En fråga bara, använder dina föräldrar verkligen 500GB lagringsutrymme? En SSD tror jag förbättrar upplevelsen av datorn markant såvida de inte verkligen verkligen behöver utrymmet.
För mina egna föräldrar har jag t.ex. köpt en extern NAS och kör den i Raid 1 för deras foton. Resten av deras datoranvändning kommer inte i närheten av 500GB i lagringsbehov, men användarmönster är ju som bekannt individuella.
Hej! ursäkta för sent svar. Jo AMD har sänkt priserna på FM1 så det gör lite skillnad på priserna. Den processorn jag tog verkade vara prissänkt.
Du har helt rätt. Jag har nog blandat ihop det med något annat moderkort jag tittat på. Då lutar det mot ett FM2 system.
Jag frågade dom och de ville ha lite mer lagringsutrymme denna gången. De hade 320GB i den gamla datorn. Jo jag har också snackat med detta om en NAS men som de sa vill de bara ha en lite större hårddisk. 🙂
Jag har en fråga till angående ram minnena och vilken hastighet man ska ta. Jag vet själv att Llano socket FM1 svarade bra på snabbare ram minnen fram för allt den integrerade grafiken drog nytta av detta.
Är det värt att gå upp till dessa Kingston minnena på 1600MHZ ?
Komplett.se - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2GB CL9
Kan det vara lönt att lägga lite extra pengar på dessa?
Tack för ditt svar xemacs! 🙂
April 2, 2012
Hade nog kört på dessa minnen istället Komplett.se - Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 4GB
Spänningen på 1.9V avskräcker lite från de andra för att inte tala om single channel.
October 14, 2010
xemacs;1285187 wrote: Hade nog kört på dessa minnen istället Komplett.se - Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 4GB
Spänningen på 1.9V avskräcker lite från de andra för att inte tala om single channel.
Oj såg inte att de hade så hög volt. Jag antar att det slits snabbare när volten är så pass hög? Jag missade också att skriva att jag skulle ta två av de ram minnena jag länkade till. Såg nu också att de säljer med två i ett paket så blir ett sådant då.
Det ram minnet du länkade till ser bra ut! 🙂 Jag har en fråga bara. Nu när ram minnena ska köras i så hög klockfrekvens ska man väl ändra något i BIOS eller är det bara jag som är ute och cyklar? :p
April 2, 2012
Swedish Berserk;1285197 wrote: Oj såg inte att de hade så hög volt. Jag antar att det slits snabbare när volten är så pass hög? Jag missade också att skriva att jag skulle ta två av de ram minnena jag länkade till. Såg nu också att de säljer med två i ett paket så blir ett sådant då.
Jag minns inte exakt hur det var, men jag har för mig, att om man inte gav minnena tillräckligt med ström så gick de ner i frekvens och volt hos Kingston. Så de skrev i sin spec att 1600Mhz kräver 1,65V men fungerade också i 1.5V på 1333Mhz. Därmed inte sagt att det inte gick att köra dem i 1,5V i 1600Mhz, men Kingston garanterade det inte.
Så minns jag det, någon som faktiskt provat får gärna bekräfta eller dementera om det stämmer.
Jag hade ändå i dagsläget (såvida du inte hittar minnen jättebilligt på rea) tagit minnen speccade till 1,5V.
Swedish Berserk;1285197 wrote: Det ram minnet du länkade till ser bra ut! 🙂 Jag har en fråga bara. Nu när ram minnena ska köras i så hög klockfrekvens ska man väl ändra något i BIOS eller är det bara jag som är ute och cyklar? :p
Har inte provat något FM2 moderkort än, men normalt sett så brukar man välja inställningar typ frekvens och liknande i BIOS.
October 14, 2010
xemacs;1285198 wrote: Jag minns inte exakt hur det var, men jag har för mig, att om man inte gav minnena tillräckligt med ström så gick de ner i frekvens och volt hos Kingston. Så de skrev i sin spec att 1600Mhz kräver 1,65V men fungerade också i 1.5V på 1333Mhz. Därmed inte sagt att det inte gick att köra dem i 1,5V i 1600Mhz, men Kingston garanterade det inte.
Så minns jag det, någon som faktiskt provat får gärna bekräfta eller dementera om det stämmer.
Jag hade ändå i dagsläget (såvida du inte hittar minnen jättebilligt på rea) tagit minnen speccade till 1,5V.
Har inte provat något FM2 moderkort än, men normalt sett så brukar man välja inställningar typ frekvens och liknande i BIOS.
Okej det är så det fungerar. Okej ja det kanske är bäst att ta minnen speccade till 1.5V då. Jo man får väl gå in i BIOS och kolla och ändra frekvenser på minnena där.
Jag var inne på AMD hemsida och kollade specifikationer på prollen letade främst efter mer om den integrerade grafiken. Ser då att den enligt den listan klarar som högst 1600MHZ minnen.
AMD A-Series Processor Model Number and Feature Comparisons
Då får ska man nog ta 1600MHZ minnen till den processorn.
1 Guest(s)