Ny dator - fungerar detta + OS fråga ang minne|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny dator - fungerar detta + OS fråga ang minne
magnus a
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 4, 2008 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Ska bygga ny dator och "tror" att jag fått till ett ok system.
Är nybörjare på att bygga och vill att någon/några tittar på om det är något som kommer inte kommer att fungera bra ihop eller om något rekomenderas att bytas ut.

Sista frågan är vad gäller för OS, hört att med 4Ghz eller mer i minne så krävs 64bitars OS. Vet inte om det är ett rykte eller om det bara gäller AMD processorer. Vore glad om någon kunde förtydliga det och om 64 bitars fortfarande ger problem med äldre grejjer. Har ett PCI-kort med 2 COM-portar som jag måste ha för att styra lite grejjer.

Skickar med länkarna på det jag tänkte ha.

Chassi+PSU:
https://www.datorbutiken.com/s.....uct=ANP190

Moderkort:
https://www.datorbutiken.com/s.....SP5E-VHDMI

Processor:
https://www.datorbutiken.com/s.....ct=IQ6600R

RAM:
https://www.datorbutiken.com/s.....KDDR2O800P
Bör jag gå ned i ram men välja snabbare hastighet?

Grafikkort:
https://www.datorbutiken.com/s.....SN88GT-512

Bör detta passa ihop?
XP eller Vista? 32 eller 64 bittars OS?

Jättetacksam för svar,

/Magnus

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1191378
May 4, 2008 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang OS och minne..

ett 32-bitars OS kan endast hantera 4GB minne. Men ett 64-bitars OS kan hantera 128GB.

Ett 64-bitars OS kräver också mera minne. Både själva OS'et och progammen osv. Därför bör man enligt mig ha minst 6GB minne på ett 64-bitars OS om det är minnesmängden man vill åt.

Tills vidare anser jag att det fungerar utmärkt med ett 32-bitars OS och det kommer även att vara "modernt" ett par år framöver. Du slipper problem med drivisar och program som vägrar köras på ett x64-system. Så köp Vista 32-bitars och vid nästa köp om ett par år, köper du 64-bitars..

Ang datorn.. varför detta morderkort? Jag menar, du behöver ju inte HDMI på moderkortet eftersom du kommer att köra ett PCIe grafikkort istället för det inbyggda..
Sen om du inte kommer att klocka osv kan du köra på sämre komponenter.. du behöver t ex inte köra på OZ minnen..

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
1191389
May 5, 2008 - 6:26 am
sp_Permalink sp_Print

Vad är det du ska göra, för att behöva 8GB minne?

magnus a
Medlem
1191394
May 5, 2008 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Hej Jonte Power!

Tror ditt svar hjälpte mig en del.

Har jag uppfattat det rätt att det innebär att om jag vill köra 32bittars OS så ska jag gå ned till 4Gb RAM istället för nu valda 8Gb.

Vad gäller moderkortet.
Egentligen tog jag ett ur högen som skulle passa men gillade HDMI anslutningen då jag funderar på att skaffa mig en Blue-Ray spelare och en ny skärm som även har HDMI anslutning.
Vet egentligen inte vad det är för påbyggt grafikkort på själva moderkortet, om någon kan upplysa mig så är jag tacksam.
Kan det vara så att valda Geforce extreme 8800GT är helt att kasta pengarna i sjön när det integrerade kortet är minst lika bra?
Kommer det integrerade att krocka med det Geforcekortet jag har eller kommer inte HDMI anslutningen att kunna användas då det integrerade kopplas bort?

/Magnus

Sardaukar
Member
Medlem
1191395
May 5, 2008 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Helt rätt, du kan inte köra bägge grafikkorten. Som sagt, vad ska du ha datorn till?

Ska du spela så räcker inte det inbyggda grafikkortet till, och du behöver heller inte 8GB för att spela.

Du kommer inte ens kunna använda alla 4GB i ett 32-bitars OS. Du kommer endast se 3,25GB totalt.

magnus a
Medlem
1191396
May 5, 2008 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Vad är det du ska göra, för att behöva 8GB minne?

Hej Sadaukar!

Tja, för det första har jag ända sen jag för många år sedan gick över från Amiga till PC lidit av för lite minne i mina datorer så nu när jag upptäckte att det bara skiljer sig några hundralappar mellan 2,4 och 8 Gb så tänkte jag att det är lika bra att fylla på med en gång då jag med äldre datorer haft problem att hitta matchande minnen efter att de blivit sådär 2 år.

Det jag använder min dator till.
Delvis spela, spelar en del shooter men även Onlinerollspel.
Jag är radioamatör och använder datorn till att bla:
Styra kortvågstrancievers.
Hjälpa till med automatloggning i så kallad contesting.
SO2R (Single Operator 2 Radios)
Har en sändare hos syrran som jag styr över internet med både telegrafi, tal och digitala moder.
Jag har en databas med ca 100.000 radiokontakter.

Jag vill kunna jobba med detta på en skärm samtidigt som jag kanske spelar på en annan skärm.

Eller spela på en skärm och surfa på en annan.

Eller ibland spelar jag onlinespel på 2 konton samtidigt och vill då klara av det utan för mycket lagg och bekymmer när kanske andra program går i bakgrunden.

Det kanske är overkill med 8Gb och Jonte Power's svar är om jag förstått rätt att gå ned till 4Gb och köra 32bittars om jag förstått rätt.

/Magnus

magnus a
Medlem
1191397
May 5, 2008 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Helt rätt, du kan inte köra bägge grafikkorten. Som sagt, vad ska du ha datorn till?

Ska du spela så räcker inte det inbyggda grafikkortet till, och du behöver heller inte 8GB för att spela.

Du kommer inte ens kunna använda alla 4GB i ett 32-bitars OS. Du kommer endast se 3,25GB totalt.

Hej Sardaukar!

OK, då jag tydligen då inte har användning för HDMI-kortet då det krockar undrar jag vad jag kan byta ned mig till innan jag lägger in beställningen.
Det jag behöver är ju givetvis ett moderkort som klarar de andra grejjerna, har PCI platser till övers till bla COM-ports kort, gott om USB och nån eller några Firewire. Köper helst från firman jag ska köpa det andra ifrån.

3,25 är bättre än 2 så det får det nog bli då.
Ska jag försöka hitta bättre ram än 800MHz då processorn är snabbare?

mvh,

Magnus

Sardaukar
Member
Medlem
1191398
May 5, 2008 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

800MHz är det du behöver så länge du inte ska överklocka, och det är enligt mig också ganska onödigt att göra.

Det finns många moderkort utan inbyggda grafikkort, det är bara att välja och vraka vilket som passar dig bäst wink

Sedan är nätagget mycket overkill, men du kanske har onödigt mycket pengar 😉 1200W behöver du inte. 600W både räcker och blir över.

ante17__
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
1191402
May 5, 2008 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det chassit är lite overkill, och det klarar bara extended ATX, och du har ett atx-kort nu..

magnus a
Medlem
1191418
May 5, 2008 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

ante17__ wrote: Det chassit är lite overkill, och det klarar bara extended ATX, och du har ett atx-kort nu..

Ooops, tack för tipset, det är nu tillrättat med en annan ATX-burk och separat 650W ATX PSU.

Bytt moderkort till ett Asus P5N-D nForce 750i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Dragit ner minne till OCZ 2x2048, 800MHz

Ska välja Vista 32bit men är fortfarande kluven om jag ändå inte skall välja Xp.

Nu då...... Bör detta fungera?

mvh

Magnus

Sardaukar
Member
Medlem
1191422
May 5, 2008 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser bättre ut...

Jag skulle köra på XP alla dagar i veckan. Det är mer beprövat, och är inte lika segt att jobba med.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1191423
May 5, 2008 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Minne kan man aldrig få för mycket av, skitsamma om det ligger några GB oanvända. DDR2 är ju hur billigt som helst nu.
Angående ATX extended.. Är det inte bara typ ATX med lite mer plats? ATX-moderkort lär passa bra i en sån låda om nu fallet är så, själv har jag ingen stenkoll på det. Har iaf svårt att tro att ett standard ATX-moderkort inte skulle få plats/passa i en sådan låda.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1191436
May 5, 2008 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan säga att jag fortfarande kör XP på alla mina 3 maskiner som levererades med vista..

ante17__
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
1191441
May 5, 2008 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Minne kan man aldrig få för mycket av, skitsamma om det ligger några GB oanvända. DDR2 är ju hur billigt som helst nu.
Angående ATX extended.. Är det inte bara typ ATX med lite mer plats? ATX-moderkort lär passa bra i en sån låda om nu fallet är så, själv har jag ingen stenkoll på det. Har iaf svårt att tro att ett standard ATX-moderkort inte skulle få plats/passa i en sådan låda.

Nja det är väll nästan samma skillnad som med m-atx och ATX skulle jag tro... men på just det chassit står det att bara Extended ATX passar.

Det kanske passar endå om man inte använder alla "fästen" men jag skulle hellre ta det säkra före det osäkra 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1191448
May 5, 2008 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

EATX är Extended-ATX, vilket bara är en djupare ATX-låda som passar mycket bredare kort än ATX, men är i övrigt precis som ATX.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 32
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL