April 10, 2008
OfflineHejsan!
Nu har jag i princip bestämt mig för vad jag ska köpa för delar till min nya burk. Då jag saknar de kunskaper som behövs för att överklocka & greja & därför knappast kommer göra något sådant så har jag fått rådet att nöja mig med den standardkylning som finns på CPU:n samt i övrigt inte köpa på mig mer än jag behöver.
Detta är iaf vad jag lyckats knåpa ihop.
Det funkar säkert, men tänkte att någon kanske har något livsviktigt tips jag behöver innan jag beställer - vilket förhoppningsvis kommer ske inom ett dygn (om lönen som kommer imorrn + det jag sparat hittills räcker dvs.).
Behöver man månne någon ljuddämpning på nätagget?
Luftfilter till fläktarna? (Sitter det luftfilter på de fläktar som redan sitter i P182-chassit?)
Nätverkskort: Vad behöver jag ha?
Sitter just nu på ComHems upp till 24 mbit/s men kommer inom närmaste månaden få tillgång till Telias fiberlan 100/10 mbit/s - om nu detta inverkar på vilket nätverkskort jag behöver!?
Något annat ni kommer på?
Tacksam för alla "sista minuten-tips"!
Här kommer iaf det jag siktat in mig på:
Windows Vista Home Premium 64-bit DVD Svensk OEM
WINVHP64SE 995:-
Samsung SH-S203D/BEBN DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK Bulk SATA
SAMSH-S203DBEBN 309:-
Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
ANP182BL 1 295:-
Asus Extreme Radeon HD3870X2 1024MB DDR3 TV-out HDTV QUAD DVI RETAIL PCI Express
ASEAHD3870X2-3DHTI 3 320:-
Western Digital RaptorX Gamer WD1500AHFD 150GB 10000rpm 16MB cache SATA Clear Cover
WD1500AHFD 1 440:-
Western Digital Caviar WD2500AAKS 250GB 16MB SATA2 (OBS! 2 st)
WDC250AAKS totalt 888:-
Scythe S-FLEX 120mm Case Fan 8.7dBA (OBS! 2 st - till de 2 lediga platserna i chassit)
SCSFF21D totalt 398:-
Innovatek RaptorVibe HDD kylare/vibrationsdämpare blue (till Raptorn)
HDD-500716 319:-
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail
CREXFIXG 795:-
Gigabyte GA-EP35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
GIGEP35-DS4 1 395:-
Cooler Master RS-850-ESBA Real Power Modular 850W ATX 12V 2.2 & EPS12V 16dBA 120mm
CMRPM-850 1 549:-
Intel Core 2 QUAD Q9450 2.66GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IQ9450R 2 730:-
OCZ Reaper HPC 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz 5-5-5-18 4GBKDDR2O1066RHPC 1 040:-
Tack på förhand! 🙂
January 12, 2007
OfflineDu skulle ju kunna spara lite pengar här och där.
Bland annat finns det billigare CD/DVD brännare.
Raptor disken utan fönster kostar säkert lite mindre.
Köpa en 500GB för 700:- istället för 2st 250 för 900:-
Köpa lite "lättare" nätagg kan du också tjäna på för 850W är lite mer än nog för det systemet.
Det finns firewire möjlighet men det måste du ansluta en kabel till och får utgångar vid kortutgångarna.
Annars är det väll inget fel på det systemet. men man skulle som sagt kunna spara lite pengar här och där.
April 10, 2008
OfflineTwelve wrote: Du skulle ju kunna spara lite pengar här och där.
Bland annat finns det billigare CD/DVD brännare.
Raptor disken utan fönster kostar säkert lite mindre.
Köpa en 500GB för 700:- istället för 2st 250 för 900:-
Köpa lite "lättare" nätagg kan du också tjäna på för 850W är lite mer än nog för det systemet.
Det finns firewire möjlighet men det måste du ansluta en kabel till och får utgångar vid kortutgångarna.
Annars är det väll inget fel på det systemet. men man skulle som sagt kunna spara lite pengar här och där.
Mjo, jag vet.
Råkade fastna för Samsung bara - fråga mig inte varför. Hehe.
Japp, den "vanliga" Raptorn kostar en dryg hundring mindre - men jag räknar hellre lite för högt än lite för lågt om du förstår hur jag menar.
Vad gäller de andra hårddiskarna - jag föredrar helt enkelt att ha 2 "mindre" än en stor. Både ur säkerhetssynpunkt - dvs att inte tappa allt om disken kraschar men även för att jag gärna delar upp olika sorters material (tex film på en & annat grejs på den andra) & föredrar 2 diskar istället för partitioner. (:
Nätagget har jag hört både bu & bä om. (Vad gäller styrkan.) Men jag har hellre ett som är lite för kraftigt & därmed klarar lite uppgraderingar än ett som ligger på gränsen.
Ah, jag fattade just när jag kikade på moderkortets specifikationer. Den Firewiren som var valfri var bara utifall man ville ha en extra - det sitter 2 st på moderkortet redan.
Tack för feedbacken iaf! (=
April 10, 2008
OfflineYes box. Såå mycket tjänar man ju inte som skötare på rättspsyk att man har råd att köpa allt nytt bara för att man kanske vill lägga in lite mer minne tex. 😉
Tackar! (:
Verkar ju inte som så många ids skriva men tror nog att detta kommer funka bra. Håller på dregla ihjäl mig över alla spel jag kommer kunna spela nu. Har suttit med min gamla FS Scaleo 800 i flera år nu & den har ju inte gjort någon glad sen 2004-2005. Hehe. xD
April 10, 2008
Offlineanton41 wrote: -Har du penger, prøv med 8 GB RAM. 64bit systemene tar mere RAM plass (40-50% mer). Sjekk på Toms hardware for test av 64 bit systemer med ulike mengder RAM.
-Og Raptor med fönster er billig moro, men da må du ha et fönster i din burk også.
Jo, jag vet. Just idag när jag ska köpa datorn har jag inte pengar nog att köpa 8 gb, men jag tänkte göra det nästa månad istället. En månad klarar jag mig allt med 4 gb. (:
Intressant test, även om jag som glad dator-amatör inte fattade allt. 
April 26, 2008
Offlinethunderwolf wrote: Nu är det köpt - bytte Raptorn till den billigare fönsterlösa varianten dock!
Nu får jag hoppas det inte tar alltför lång tid innan den kommer & att den smiiiider! Om nån mod vill slänga den här tråden åt fanders nu så går det bra. =)
Neeej, stäng den inte. Jag vill veta hur mycket systemet låter och framförallt om dämparen till raptordisken har gett resultat då jag ska köpa ny burk med raptordisk men vill inte ha något som låter som min gamla volvo.
Så ge gärna en recension här när du får dator och framförallt vad gäller ljudnivån!
Tack
April 10, 2008
Offlineroggan85 wrote: Neeej, stäng den inte. Jag vill veta hur mycket systemet låter och framförallt om dämparen till raptordisken har gett resultat då jag ska köpa ny burk med raptordisk men vill inte ha något som låter som min gamla volvo.
Så ge gärna en recension här när du får dator och framförallt vad gäller ljudnivån!
Tack
Hehe, okej.
Jag har ju inte haft, eller ens hört, någon Raptor-disk tidigare så jag har ju iofs inte så mycket att jämföra med. Dessutom är jag inte alls särskilt kräsen vad gäller ljudnivå - så länge det inte låter som om man bor inuti en skördetröska.
Men bara jag kommer ihåg det när min burk väl kommer så ska jag iaf försöka ge en bild av hur jag uppfattar ljudnivå etc - sen får man väl dra sina egna slutsatser utifrån sina egna preferenser med hjälp av den "recension" som jag ger. (:
EDIT: Då Q9450 prollen verkar vara hyfsat seg på anlända ut till butikerna så lär det nog dröja ett antal veckor innan jag får min dator, så en "recension" lär inte komma än på ett tag.
1 Guest(s)

Log In