August 6, 2002
Hej.
Jag sitter på en burk som är ca två år gammal och är lite sugen på att bygga en ny. Frågan är hur stor uppgradering detta verkligen är? Jag har inte hängt med på hårdvarufronten särskilt mycket det senaste, så jag har inte riktigt någon koll på de nya sakerna.
Det jag har idag är:
Moderkort: MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16
Processor: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz (klockat till 3,6 GHz)
Grafikkort: HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP (klockat till närmare max)
Minne: Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4 2GB Dimm's, E.P.P and DHX
PSU: Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL
HDD: Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM
Det jag tänkt uppgradera till är något i stil med:
Moderkort: Asus P6T SE
Processor: Intel Core i7 930
Grafikkort: Sapphire Radeon HD5870 Vapor-X
Minne: Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB
Frågan är då som sagt om detta är en tillräckligt stor uppgradering värd att lägga en hel del pengar på, eller om jag bör vänta och i så fall på vad? Skulle jag kunna få några bättre delar än de jag valt för ungefär samma pris?
Tacksam för svar 🙂
Mvh Erik
November 5, 2002
Hej!
Jag har ungefär en identisk rigg som du. Ärligt talat förstår jag inte behovet av att uppgradera. Nu kanske min åsikt grundas i att jag inte spelar speciellt krävande spel längre, (börjar bli gammal och hinner inte med längre), men tycker nog att det är en rätt hygglig maskin ändå. Tror att TrackMania är det mest krävande jag spelar för tillfället och där får jag tillräckligt med FPS vid 1200x1920 med högsta grafikinställningarna. (47fps) Kan inte påstå att jag upplever några hackningar, kan vara motion blur som gör det.
För min del skulle jag säga att det inte är värt uppgraderingen. Det kommer nog dröja minst ett år till innan jag byter mobo+cpu. Grafikkort vet man ju aldrig vad man plötsligt kan få tag på 🙂
OM det var så att jag såg behov att byta skulle jag nog välja en AMD-rigg idag. Endast byta mobo, cpu och ram. De andra skulle jag ta vartefter. Men det är jag det.
/Olle
May 29, 2006
Jag känner likadant som föregående talare. Om du nu känner att du behöver en uppgradering så kan du ju byta ut "bara" moderkort+minne+cpu eller grafikkortet för bara det ger ju en hyffsad prestandaökning och där är nog grafikkortet är det mest prisvärda alternativet som får din dator att "räcka till" något år till. i7 är lite extremt då de flesta spelen idag inte behöver alla dessa trådar att arbeta med samtidigt som dom är svindyra.
June 11, 2001
Det spel kräver är grafik och minne, inte processortrådar. Alltså är det grafikkort och ram du ska ha i maskinen. Om du är smart krämar du ut det sista i ett halvår/ett år till ur burken och kan sedan köra en AMD-rigg med en 4 eller 6 kärnig rigg med 8-16GB ram och ev dubbla kort med runt 2-4GB grafikkminne.
Ger betydligt mer en vad Intel ger, förhoppningsvis håller AMD i prislapparna.
1 Guest(s)