ny företagsserver|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ny företagsserver
kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1022
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 2, 2012 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan,
Jag håller på att plocka ihop en server till bolaget. Vad tror ni om denna konfiguration? Vilken CPU borde jag gå på? Är det tillräckligt mycket kraft? Åsikter välkommans varmt.

Den ska hosta cirka 10 virutuella maskiner, bland annat:

1. SVN
2. IIS Web, MSSQL DB Windows
3. Apache Web, MySQL DB Linux
4. WSUS

5. Etc, etc

CPU:

1. Intel Xeon X5650 Processor 2.66Ghz 12MB Cache SIX CORES
2. Intel Xeon X5670 Processor 2.93Ghz 12MB Cache SIX CORES
3. Intel Xeon X5680 Processor 3.33Ghz 12MB Cache SIX CORES
4. Intel Xeon X5645 Processor 2.40Ghz 12MB Cache SIX CORES

Moderkort:

1. Intel Server Board S5500BC

Ram:
32 GB RAM (8 x 4gb)

HDD:
2TB HDD RAID 10 (4x1TB) dedikerad box

Tacksam för svar!

AdmiralAspen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
1273942
January 3, 2012 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

CPU: X5650 räcker långt, ta dubbla sånna om du har plats för det i budgeten. (CPU är väldigt sällan det som tar slut först när man virtualiserar)
RAM: Köp minst 48GB, 32GB kommer du inte kunna konfigurera en Nehalem-arkitektur med. (Triple Channel)
Nätverk: Köp ett quad-nic till servern också, du kommer behöva det 🙂

Hur mycket last kommer det att vara på de virtuella maskinerna? Ska du köra ESXi eller Hyper-V?
Tänker du bygga servern själv? Har du kollat på HP, Fujitsu mm?
Diskmängden ser helt ok ut, hur stor plats tar de tjänster/applikationer, som du nämnde tidigare, upp idag?

kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
1273944
January 3, 2012 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Blir wmware. Hur konfigurerar jag tripple channel? 8gb*6minnen? Om jag kör 2 CPU lägger jag 3 minnen till varje CPU? Ger det någon nämnvärd prestandaskillnad att köra tripple channel?

Räcker 1 CPU? CPUn kanske inte blir flaskhalsen i vilket fall?

Inte jättestor last, men ska iallfall bland annat driva SVN server för 100 pers internt. Sen även driva "demo" server för 20 kunder externt för uppvisande av kundprojekt, (.net, php)

Det är främst av kostnadsskäl vi bygger ihop den själv.

jo, diskmängden funkar, det är det som är lättast är förutspå!

AdmiralAspen
Siktar mot toppen
Medlem
1273951
January 3, 2012 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Nehalem-arkitekturen funkar så att den kräver att minnena monteras 3 och 3, så med två cpuer blir det mycket riktigt 3 minnen per CPU.
Jag rekommenderar att köra 2 CPUer, det är inte en jättestor kostnad sett till de fördelar man får av att sprida RAM över två sockets.
Ett alternativ är att gå på den "långsammaste" Hexcore CPUn. Kolla vad prisskillnaden är. Men tänk på att om ni ska köpa licenser för VMware så är de baserade per CPU socket, och numera även mängd total vRAM som man kan allokera (den mängd RAM så går att tilldela startade VMar).

Sen är det som vanligt med VMar, börja med att ge dem så lite resurser som möjligt, övervaka och se om de klarar sig. Öka sedan på RAM om det behövs, och ge dem flera vCPUer som sista utväg.

kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
1273982
January 3, 2012 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för mycket bra synpunkter!
Blir nog 2 E5645 istället för X5650 då denna verkar mer prisvärd.

Blir även gratisversionen av Wmware ESXi. Finns det några klara begränsningar/nackdelar med detta? Funderar att ha Linux i botten med LVM. Har du några erfarenheter av detta?

Går förmodligen även på 48GB (8*6) och kopplar detta i tripple channel. Tror att flaskhalsen kommer ligga på hårddiskarna. Funderar på om 4x7200RPM räcker i en RAID konfiguration hastighetsmässight?

kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
1273996
January 3, 2012 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

en fråga till:
fick precis avslag i budgeten. Är det möjligt att köra tribble channel med 24GB och en CPU?

AdmiralAspen
Siktar mot toppen
Medlem
1274016
January 4, 2012 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Yes det är möjligt att köra 24GB.

När det gäller Linux i botten så går inte det då ESXi är ett eget "OS". Begränsningen i gratisversionen är 32GB allokerat vRAM per CPU (dvs. inget problem till en början för er då ni har köpt en server med 24GB, visst det går att överallokera RAM men det är inget jag rekommenderar.)

När det gäller diskarna så är min rekommendation att försöka få dem att lägga pengar på SAS-diskar. på pappret så ser SAS och SATA ut att vara "nära", men SAS har bl.a. Full Duplex på sina kanaler jämfört med SATAs Half Duplex. MTBF skiljer sig också, på diskarna står det samma värden dock så finns det ett undantag för SATA: "Applies for 8 hour/day operation" (eller något liknande)
Nu är det ju inte så att SATA-diskarna dör direkt bara för det, och jag vet att SAS kanske är lite för dyrt, men det är mitt råd iaf.

kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
1274017
January 4, 2012 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Funderar på en NAS BlackArmor 440 för att driva alla VW. Den har 2 gigabit anslutningar och inkluderar 4 SATA II diskar som jag kan sätta i en RAID 10 konfiguration.
http://www.seagate.com/www/en-.....tionsForPC

Är det stor prestandaskillnad gentemot att ha lagringen "internt" i servern?

AdmiralAspen
Siktar mot toppen
Medlem
1274022
January 4, 2012 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Det NAS:et kommer du inte få ens i närheten av samma prestanda som att ha dem internt, tyvärr. Eftersom du bara ska ha en server så är det bättre att köra intern disk.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 21
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL