July 7, 2007
Tänkte köpa en ihopsatt dator från komplett.se med följande delar:
Chassi: Cooler Master Stacker nVidia Edition, w/ 850W PSU
Moderkort: Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Vattenkylning för CPU: NorthQ 3580 Water Cooling Kit
RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 4870X2 2GB
Hårddiskar: Två stycken Western Digital Caviar SE16 640GB
Ljudkort: Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB (ganska onödig tror jag, men det var antingen den eller ingen alls)
Operativsystem: Windows Vista Home Premium, 32-bit, (svenska)
Jag väljer 32-bits Operativsystem till att börja med, så att "vi kan garantera stöd" (Komplett.se support mail), så får jag se om jag kan uppgradera till 64-bits senare.
Om det är något ni känner "Stopp och belägg, det här går ju inte", så är det bara att säga till.
June 27, 2002
Vattenlylning låter säkert mer än en bra Zalman 9700 till den cpu även klockad i 3.2ghz, varför inte köpa en nyare cpu som 9300 den kostar mycket mindre på datorbutiken har jag för mig. Sen så behöver du knappast 850Watt bättre att köpa ett bättre märke på nätagget tex.
Ska du klocka så välj snabbare minnen också..:)
November 4, 2001
En del saker jag skulle ändra på:
*Ta pc8500 minnen, skiljer typ 200:-
*Du måste absolut ha 64bitars verren av Vista annars kommer du inte kunna nyttja ditt minne, 32 är inte ens att tänka på!
*Köp ett ensamt chassi och ett bra kvalitetsagg (så får du exakt det du behöver och kanske kan spara lite pengar).
*2st Spinpoint F1 diskar blir ett par hundra dyrare men du får 2x750GB. Vill du ha bättre prestanda vid multitasking (F1orna är riktigt grymma på ren överföringshastighet med singel-filer) kan du dock ta tex Seagates 7200.11 alt WDs Black.
*Vattenkylningen är jag lite tveksam till, kolla recensioner mot de vassaste lyftkylarna tex.
För övrigt så kommer ju nehalem inom en månad så du kanske ska vänta, blir lite dyrare men är ju ett alternativ.
July 7, 2007
SuperNova wrote: En del saker jag skulle ändra på:
*Ta pc8500 minnen, skiljer typ 200:-
*Du måste absolut ha 64bitars verren av Vista annars kommer du inte kunna nyttja ditt minne, 32 är inte ens att tänka på!
*Köp ett ensamt chassi och ett bra kvalitetsagg (så får du exakt det du behöver och kanske kan spara lite pengar).
*2st Spinpoint F1 diskar blir ett par hundra dyrare men du får 2x750GB. Vill du ha bättre prestanda vid multitasking (F1orna är riktigt grymma på ren överföringshastighet med singel-filer) kan du dock ta tex Seagates 7200.11 alt WDs Black.
*Vattenkylningen är jag lite tveksam till, kolla recensioner mot de vassaste lyftkylarna tex.För övrigt så kommer ju nehalem inom en månad så du kanske ska vänta, blir lite dyrare men är ju ett alternativ.
Fanns inga PC8500 minnen att välja till... kanske kan uppgradera dem vid ett senare tillfälle.
Vill gärna ha 64-bit versionen. Är bara lite vemodig för jag har hört lika mycket bra och dåliga saker om den...
Tack för kommentarerna!
March 10, 2003
Vattenkylningen är dyrare än en Nuctua eller en Thermalright, låter bergis mer också.
Det är ju bara för CPU dessutom så det är värdelöst ändå.
Antingen kör man vatten på allt eller inte alls.
Hoppa över ljudkortet, de inbyggda på moderkorten idag är fullt tillräckliga.
Skulle du vilja kan du isf köpa till vid senare tillfälle.
OS skall du absolut inte välja 32 bits till en så ny dator, kör på 64bits istället.
Fattar inte vad du menar med stöd ?? Vista 64 är fullt fungerande till ny hårdvara.
Skulle valt ett annat chassi och separat PSU om du inte tvunget måste ha just det chassit.
Ett Antec chassi och ett bra nätagg går ju på under 2000:- t.ex.
Då sparar du 1500:- du kan lägga på annat.
Processorn skulle jag byta till en E8500/E8600 om du bara spelar spel.
Alternativt om tvunget du vill ha en Quad tar en av den nyare generationen isf.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 7, 2007
Ctrl wrote: Vattenkylningen är dyrare än en Nuctua eller en Thermalright, låter bergis mer också.
Det är ju bara för CPU dessutom så det är värdelöst ändå.
Antingen kör man vatten på allt eller inte alls.Hoppa över ljudkortet, de inbyggda på moderkorten idag är fullt tillräckliga.
Skulle du vilja kan du isf köpa till vid senare tillfälle.OS skall du absolut inte välja 32 bits till en så ny dator, kör på 64bits istället.
Fattar inte vad du menar med stöd ?? Vista 64 är fullt fungerande till ny hårdvara.Skulle valt ett annat chassi och separat PSU om du inte tvunget måste ha just det chassit.
Ett Antec chassi och ett bra nätagg går ju på under 2000:- t.ex.
Då sparar du 1500:- du kan lägga på annat.Processorn skulle jag byta till en E8500/E8600 om du bara spelar spel.
Alternativt om tvunget du vill ha en Quad tar en av den nyare generationen isf.
Dina råd övertygar mig, så jag har ändrat konfigurationen:
- Tog bort vattenkylning.
- Väljer Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz
- Tog bort extra ljudkort
- Byter ut de två hårddiskarna mot en SpinPoint F1 1Tb
- Väljer bort OS och beställer 64-bit OS tillsammans med datorn
Vad jag menade med "stöd" var inte menat med hårdvaror, utan snarare drivrutiner o.s.v.
Angående chassit så var det antingen den eller den här
Priset skönk nu så pass mycket att jag nästan har råd att köpa ny skärm :O
1 Guest(s)