Nytt bygge:)|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nytt bygge:)
nuttson
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 2, 2010 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag funderar på att bygga en ny dator då min gamla dator som jag byggde för 3 år sedan börjar bli tråkig. Då skaffade jag ett packet från blocket och jag funderar på att göra det igen då det var så smidigt men. Jag har haft en del problem med min dator som har gått i vågor. Datorn har varit stötkänslig och då menar jag om någon hoppade i samma rum som datorn så frös den. Jag tror jag har löst problemet genom att förankra grafikkortet lite bättre nu men men.

System specs: *Cooler Master Centurion 534 Svart/Silver Aluminium Front (utan nätagg

*Silver Power PSU, 600W, 120mm fläkt Blue light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

*AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2,2MB, BOXED m/fläkt

*Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

*MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2,Firew,2xPCI-Ex16

*XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz

*Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

*Samsung DVD-burner SH-S202J/BEBN

De är speccet på min dator just nu och eftersom det var ett tag sedan jag lästa om grafikkort och processorer minnen med mera så undrar jag om någon kanske skulle kunna hjälpa mig med vad som är viktigast?

Jag vill bygga en dator på ungefär samma budget 8-10k och jag vill ha det som en speldator ofc:). Från vad jag har läst verkar inte processor vara något man ska satsa krutet på utan ramm minne och grafikkort? Jag skulle vilja bygga en dator med geforce 460 gtx då det verkar vara ett billigt och välpresterande kort av vad jag har hört. bara en byggsats på komplett har det grafikkortet http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=603808 men jag har redan starcraft så det känns onödigt sedan vet jag inte om deet är för lite minne eller om moderkortet är dåligt etc

Så jag funderar på att skita i paket grejs och beställa delar var för sig. Är det någon som kan vara snäll och kanske ge mig en snabb update på tex om det är intel eller amd som är bäst nu om det ens går att säga det. Om någon vet så skulle det vara gött å veta om geforce har en ny serie grafikkort på gång inom någon månad så det är värt att vänta eller om de precis släppt en serie?:P som sagt är jag inte lika insatt som jag var då.

Så för att sumera. 8-10k budget , speldator, inte mycket strul, ljudnivå spelar inte mkt roll, helst med geforce gtx 460 😛

HeJo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
1254646
September 3, 2010 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Bygger du ihop den själv eller ska det vara färdigbyggt? Ska Windows ingå i priset?

nuttson
Medlem
1254647
September 3, 2010 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan bygga ihop den själv utan problem och jag har redan windows 7 skärm tangentbord osv så bara själva burken:)

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1254649
September 3, 2010 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Inet.se har bättre priser än komplett tycker jag. Fast ibland kan utbudet skilja en del på vissa saker. Även dustin kan idag vara billigare än komplett.
Vill du återanvända dina nuvarande saker eller skall allt vara nytt? Grafikkort skulle jag köra på ett nvidia 460, väldigt prisvär för runt 2000kr.
Sedan en Quadcore processor till detta, beroende på budget och delar så är valet mellan en i5 760 och amd phenom2. Tror du skall kunna köra
en i5 utan problem med den budgeten.

Samtidigt vill jag slå ett slag för mATX. Bygger idag uteslutande mATX datorer då man sällan har mer än grafikkort som instickskort på en dator.
Så varför betala för något som är mycket större? Antec har en trevlig och liten låda kallad NSK 3480. Följer med ett agg i den, men för en speldator
så bör man nog välja ett kraftigare. Enda nackdelen jag vet med lådan är att det blir trångt med DVD/Bluray och kablar från agget om man inte
kör ett modulärt. Iaf om man tänkt använda 2 HDs i lådan.

Edit:

http://www.inet.se/artikel/690.....0-kampanj-
http://www.inet.se/artikel/690.....-3480-matx
http://www.inet.se/artikel/530.....760-2-8ghz
http://www.inet.se/artikel/540.....460-1gb-oc
http://www.inet.se/artikel/530.....00mhz-xms3
http://www.inet.se/artikel/710.....t-sata-oem
http://www.inet.se/artikel/430.....f3-hd103sj

~ 7300kr + ett valfritt moderkort så landar du innan 10k gränsen.
DVD går att byta till bluray, minne går att öka till 8gb etc... lite av vad du själv känner att du
vill ha extra. Grafikort är nästa steg ett 5870 i min mening, men då drar det iväg väldigt fort i pris.
Skulle även rekommendera en större kylare än intel orginal (ninja 3 t.ex.) och 1-2 92mm fläktar till fronten i lådan.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

nuttson
Medlem
1254658
September 3, 2010 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Det ända som jag kan återanvända skulle vara hårdisk och kanske chassi men då skulle de delar jag har från gamla datorn bli lite pointless att ha liggandes för utan de kan man ju inte använda datorn:P om man nu inte investerar i ny hårddisk och chassi för den vilket ändå är nästan samma sak som att köpa nytt chassi och en ny hårddisk för min nya dator.P

i5 och gtx 460 är det jag har tänkt mig och i5 verkar vara en bra processor + gtx 460 är sjuktprisvärd. Sedan vet jag inte hur värt det är att lägga ner mkt på moderkort? Ärligt talat vet jag inte hur moderkort prissäts mer än att det finns kanske 3 pci express utag stöd för flera minnen etc bättre cooling system osv.. men påverkar det datorns prestanda mycket? Och om det är värt att dubbla mängden minne att dra från 4 gb till 8gb om 900 kr kommer kännas värt att spendera för den uppgradering?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1254664
September 3, 2010 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

brukar mest gå efter vad jag vill ha för funktioner, typ minnesslots (vissa budget matx har bara 2st), hur pci.e sitter (om det blockerar någon 1x slot för något framtida kort) och USB3 eller liknande.
Man får ett helt okej standardkort för 1000kr idag, skall man överklocka en del rekommenderas oftast lite bättre kort. Beror ju lite på hur man vill använda datorn.
Själv så köper jag nytt när mitt gamla känns långsamt. 8gb ram kommer du bara nyttja om du kör minneshungriga program. Majoriteten av folk
klarar sig utmärkt med 4gb, går ju alltid slänga in mer sen om man känner för det. Minnen är lätt och billigt att uppgradera.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

nuttson
Medlem
1254665
September 3, 2010 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag jag en pci slot för mitt trådlösa nätverk + jag skulle vilja har sli för framtiden och jag skulle vilja testa sli osv mitt moderkort jag har nu har stöd för sli och det kostade inte en hel del så jag hoppar nog att köra matx även om det är smidigt med mindre moderkort mindre dator så är större dator vänligare mot temperaturer. Fast å andra sidan tror jag inte gtx 460 ligger på sånna höga temperaturer som mitt 8800 gts 320 mb som ligger runt 60-70 idle och 80+ i load... men men. Men när du säger "När mitt kort börjar kännas långsamt" hur är vissa långsammare än andra? och jag tror inte jag kommer gå in för att överklocka mer än att höja lite volt kanske mer än så lär det inte bli.

Och jag tror det blir en ganska stor uppgradering eller? jag har övervägt att skaffa laptop då jag lanar en del och det är väldigt smidigt men å andra sidan kostar det en himla massa om jag ska ha en laptop med samma prestanda som jag har idag och om man spenderar sånna summor vill man ju gärna ha valuta för pengarna:P. Lirar spel som mw2 och starcraft 2 atm men kommer börja lira guildwars 2 och cataclysm etc framöver så vill vara hyffsat beredd för det.

nuttson
Medlem
1254721
September 4, 2010 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

http://data.fuskbugg.se/skogst.....---10k.png

Fick en rekommendation på något sånt på ett annat forum och det ser nice ut har läst runt lite och 2x gtx 460 verkar rånice:) kommer nog vara overkill på spel som starcraft 2 och mw2 men kommer börja lira lite mer demanding spel om jag väljer den riggen. Annars tycker jag det är ett nice packet. Jag behöver ju inte cd/dvd läsare kan ju låna den jag har i nuläget. Åsikter om vad ni tycker om det setupet skulle vara nice:) tack på förhand

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 587
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL