November 19, 2007
OfflineAnledningen var att min syster ville byta sin bärbara mot min stationära.
Självklart sa ja nej eftersom jag laddar ner rätt ofta och i hennes är det knappt 5GB hårddisk. Fast nu är det bara dxdiag jag utgår efter.
Min dator är:
Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1300MHz
384MB RAM Minne
NVIDIA GeForce2 GTS/GeForce2 Pro 32.0 MB
Maxtor 4D080H4 78.2GB (förmodar att det räknas som 80)
Hennes dator är:
Intel Pentium III, ~490MHz
320MB RAM Minne
ATI RAGE Mobility P/M AGP 2X (A21/2) 8.0 MB
IBM-DARA-206000 4.0GB + IBM-DARA-206000 1.7GB (+ XP installerat?)
Jag har även en HP 1702
och av henne skulle jag få 1000kr och en digital kamera.
Min tanke senare var om jag på något sätt skulle kunna få en bättre dator om jag tog hennes erbjudande och säljer allting.
Hur mycket i sälj värde skiljer det egentligen och tills vems fördel?
November 19, 2007
OfflineDet kanske var ett litet konstigt svar, ialllafall enligt mig.
När jag köpte datorn så sa säljaren att skärmen måste minst vara värd 1000 spänn eftersom det är en lcd-skärm.
Men om du bara menade datorerna så är ju det med konstigt.
Om båda två är värda mindre än 500kr tillsammans och om jag skiter i den bärbara och säljer digitalkameran så kanske jag iallafal fål ett par hunda för den.
Betyder inte det att även om jag bara tar 1000kr så blir den datorn jag bygger för dem pengarna bättre än den datorn jag inte ens får 500 kr,
för?
March 12, 2008
OfflineXenicide wrote: Det kanske var ett litet konstigt svar, ialllafall enligt mig.
När jag köpte datorn så sa säljaren att skärmen måste minst vara värd 1000 spänn eftersom det är en lcd-skärm.Men om du bara menade datorerna så är ju det med konstigt.
Om båda två är värda mindre än 500kr tillsammans och om jag skiter i den bärbara och säljer digitalkameran så kanske jag iallafal fål ett par hunda för den.Betyder inte det att även om jag bara tar 1000kr så blir den datorn jag bygger för dem pengarna bättre än den datorn jag inte ens får 500 kr,
för?
Du kan inte bygga en dator för 1000 kr, och det är sant, båda datorer är värdelösa och uråldriga. Lägger du ut dem på annons skulle ingen vettig person betala mer än 500 kr för båda. Datorerna duger knappt ens till internetsurfning.
January 22, 2006
Offlinetrodde inte d fanns folk med sånna datorer fortfarande, förrutom servrar som körs.
En dator idag e ju inte ens dyrt ifall du inte har så höga krav, vilket du inte verkar ha.
ta detta som ett exempel: http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=332713 2500:- om du kan montera en dator och det går att få ÄNNU billigare oxå.
bara den jag länka ovan är säkert 100ggr bättre utan att överdriva.
March 12, 2008
OfflineLehto wrote: trodde inte d fanns folk med sånna datorer fortfarande, förrutom servrar som körs.
En dator idag e ju inte ens dyrt ifall du inte har så höga krav, vilket du inte verkar ha.
ta detta som ett exempel: http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=332713 2500:- om du kan montera en dator och det går att få ÄNNU billigare oxå.
bara den jag länka ovan är säkert 100ggr bättre utan att överdriva.
Bara processorn tillexempel, den fick dubbla klockhastigheten samt att den är x2 vilket oftast (beroende på program man kör) gör det dubbelt så snabbt, alltså 4 grr så snabt vilket i synlig prestanda är ca 100grr bättre 😛
November 19, 2007
OfflineTack för det.
Så om jag gör såhär:
Ge henne burken för 1000 spänn vilket gör att jag tjänar på det?
Det viktiga är att jag tjänar på bytet, sen kan jag gärna lägga ut lite pengar själv och skaffa mig en ny dator.
Då kan hon lika väl byta eftersom CPU'n arbetar i 100% bara ens öppnar firefox och några mappar.
December 24, 2002
OfflineXenicide wrote: Tack för det.
Så om jag gör såhär:
Ge henne burken för 1000 spänn vilket gör att jag tjänar på det?Det viktiga är att jag tjänar på bytet, sen kan jag gärna lägga ut lite pengar själv och skaffa mig en ny dator.
Då kan hon lika väl byta eftersom CPU'n arbetar i 100% bara ens öppnar firefox och några mappar.Kanske även få några naken bilder att visa för omvärlden med tanke på hur desperat hon var.
Eh.. saknas det något högst upp mellan axlarna?
Är det inte din syrra vi talar om?
Va ska du med nakenbilder på syrran till? Och varför väljer du att blåsa din egen syrra?
Xenicide wrote:
Kanske även få några naken bilder att visa för omvärlden med tanke på hur desperat hon var.
Vet hut, 150 Ave Maria och celibat i 2 år är vad du förtjänar.
:cy:
Troll.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 10, 2003
OfflineTFT/LCD är så billiga idag att folk sällan ens tittar åt skärmar som är 17", även om det är en bra skärm.
Med den spec du gav på din skärm så skulle jag kunna tänka mig att köpa den för en 300-500kr och använda den till consolvisare för min server. Den duger inte till mer än textvisning med dagens kvalitet på LCD/TFT skärmar.
Edit: Kan som exempel säga att jag gav bort en Amd64 3500+, 2gb ram, 1650pro, 200gb hd + lite annat till min lillebror för ett år sedan.
Gav även min syster en Shuttle Barebone som bara skräpade här (XP1800 som inte är värd någonting alls).
Till familjemedlemmar så ger jag gärna bort saker som jag inte behöver och de har mer användning för.
Till kompisar så säljer jag för ett mindre pris än jag skulle få om jag sålt sakerna för här på NH.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 19, 2007
OfflineJag använder inte min dator till mycket.
Fast jag laddar ner en hel del, och av någon anledning kan jag inte spela spel även om kraven är uppfylda. Iallafall minimum kraven.
Helst skulle jag vilja ha en dator som kan spela dem flesta mmo spelen (dem har ju inte så stora krav), och kunna använda datorn utan att det laggar.
Sen spelar det ingen roll hur eftertraktad någonting är.
Jag vill ju åtminstone kunna skaffa en likvärdig dator om jag byter.
Innan har jag vid datorbygge tänkt mellan 10000-15000,
men med mina 8000, med räkningar och skulder så blir det svårt.
Med era tips så känner jag att jag vill bygga en dator utan att behöva skaffa drömdatorn, kunna spela mmo, Oblivion eller Gothic 3.
November 19, 2007
OfflineMen i helvete, det är väl i princip samma.
Om jag säljer min 17" TFT skärm för 500,
hitta då en skärm till ett billigare pris. (Ingen tjock)
Hitta bara datorn som isåfall i princip bara är värd 300 så kan jag ge er rätt.
Så då enligt er så borde jag kunna få:
2Ghz, 1 gig minne, 256mb minne, 128 mb grafikkort och en 17" skärm för under 1000kr?
January 13, 2003
OfflineXenicide wrote: Men i h*****e, det är väl i princip samma.
Om jag säljer min 17" TFT skärm för 500,
hitta då en skärm till ett billigare pris. (Ingen tjock)Hitta bara datorn som isåfall i princip bara är värd 300 så kan jag ge er rätt.
Så då enligt er så borde jag kunna få:
2Ghz, 1 gig minne, 256mb minne, 128 mb grafikkort och en 17" skärm för under 1000kr?
Inte under 1000kr, men del snabbare än dina 2ghz 256mb minne osv.
https://www.nordichardware.se/.....71504.html
March 12, 2008
OfflineXenicide wrote: Jag får skita i och hålla på och räkna priser.
Ser dock ingen anledning till att sälja skärmen och sedan köpa en till lika dan, och utan att förlora på det.Ja då vet jag att det går att bygga en dator hyfsat billigt utan att behöva satsa 10000+.
Du kan köpa färdigihopsatta datorer för typ 5000 som går att spela gamla spel på, eller relativt nya med dålig grafik inställd. Men om du har 8000 och köper från t.ex. komplett.se och bygger själv kan du få en dator som i affär är värd säkert 12.000 ^^
November 19, 2007
OfflineJag köper hellre varje del för sig för att få ner priset lite till. Visst tar det längre tid om man köper från olika ställen, men jag kommer köpa delar för 2-3K varje månad eftersom jag är kass på att spara.
Möjligtvis kan jag lägga ut 4000 om jag pressar lite, men har räknat att det iallafall ta lite tid. (Ca 3 mån)
1 Guest(s)

Log In