February 24, 2008
Ny dator på G. kostnaden MAX 15-20 000.
Kriterier:
En ren arbetsdator som skall klara tunga PS-jobb 100-200mb bildfiler för tryck.
Två skärmar
Massor med RAM
Firewire för snabb extern åtkomst.
Plats för minst 4 diskar
Plats för minneskortuttag.
DVD, CD
Videokort
Skall vara tyst!
Ingen 3D rendering eller spel.
Många stora program öppna samtidigt.
Snabb som tusan
Kikade på denna som det går att bygga om:
http://www.inet.se/datorer/sta.....o/1517125/
Bygger gärna något själv om jag bara kunde få hjälp med innehållet.
Jättetacksam för råd och tips.
MACK = NEVER
March 10, 2003
Då är det väl bättre att köpa en som är byggd rätt från början ?
Grafikkort räcker det med ett för en max 500kr, eftersom du inte skall rendera 3D.
http://www.komplett.se/k/shopl.....C12BE09F72
Detta kanske är en bra grund ? Fattas en del saker iof. Så som OS, Skärmar och tangentbord/mus.
64Bitars OS är ett måste om du skall nyttja mer än 3gb ram. Så XP-64 om de program du skall köra inte fungerar som de skall med vista ?
Men skulle tro att de flesta programmen redan är Vista kompatibla eller väldigt snart blir det.
Personligen skulle jag köra på Vista som OS iaf.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 27, 2003
Splanky wrote: Har jag inte nytta av en kraftfull quad-processorer då stora applikationer ligger öppna samtidigt? Kör ofta PS, Indesign, Illustrator tillsammans på två skärmar. Även om nu ej 3D-rendering förekommer.
Och en snabb systemdisk förstås.
Givetvis har du nytta av en kraftfull processor, men det är onödigt att betala 6 tusen kronor för att den ska ha en upplåst multiplier. Intel Core 2 Quad Q9550 är ett bättre val rent ekonomiskt. Du kan dessutom med lätthet överklocka den till likvärdiga frekvenser. På så vis kan du lägga de extra pengarna på bättre komponenter i övrigt.
//Andreas
February 24, 2008
OK! Ju mer jag börjar läsa om vad jag skall ha desto mer förbryllad blir jag.
Har roat mig med att handplocka prylar hos de största leverantörerna och blir bara helvelig till slut.
Q9550 ser ut att vara ett bra val.
Något förslag på moderkort samt grafikkort som skulle passa mig?
February 19, 2004
En Photoshopdator har minimala krav på prestanda jämfört med resterande applikationer förutom i utrymme. Däremot så är ritplatta absolut det viktigaste köpet med en PS-dator.
D vs ska du ha en riktig PS-dator så ska du ha en riktig ritplatta. Skärm kombinerat med ritplatta är det överlägsna verktyget du behöver för att bli något duktig inom Photoshop.
1 Guest(s)