July 31, 2002
Hej
Har en bekant som ska gå en utbildning i bland annat CAD.
Frågan är, vad är det man tjänar på att ha Quadro grafikkort i datorn.
Räcker det inte med att köpa ett vanligt BRA grafikkort till datorn? Eller är det som natt och dag?
Och är SSD Hdisk ett stort PLUS?
Måste man köpa en HP Elitbook med Quadro 1100 och 256ssd m.m för 18000? Jag menar hon ska gå en utbildning, inte sätta Världsrekord.
Vänligen
January 19, 2003
Nu använder jag inte CAD så mycket själv men skulle vilja påstå att man klarar sig rätt långt med vilket grafikkkort som helst så länge det inte är väldigt avancerade modeller man håller på med.
Här är en artikel som sätter grafikkortet längst ner på prioritetslistan när det gäller att skaffa en CAD dator till ett lägre pris.
March 10, 2003
Vanligt grafikkort fungerar, men det kan skilja mycket mellan vilka kort som har certifierade drivrutiner. Hon bör ta reda på vilka program hon skall arbeta med, så att hon kan anpassa sig mot detta. Gällade skillnaden på grafikkorten är det natt och dag. Men under utbildningen kan hon säkert stå ut med ett normalt kort. Kanske har utbildningen riktlinjer på vad som är lämpligt i hårdvara?
Ett av de snabbaste grafikkort för spel får storstryk av ett av de billigaste för CAD. Detta pga att de är helt olika metoder för rendering. CAD kör Seconds per Frame, medans spel som bekant kör Frames per Second. Skillnaden är att CAD har större behov av precision i beräkningarna.
Jag har en gammal videosnutt från dreamhack way back tror jag. Den visar skillnaden ganska bra. Kan se om jag hitta den.
Annars kan du se tester på nätet som visar hur dåliga spelkort är för seriösa CAD renderingar.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 2, 2004
Jag köppte nya arbetsstationer till jobbet där vi använder oss av Rhinoceros 3D i höstas. Dustin hade kampanj på geforce GTX470 grafikkort så jag slog till på dem i hopp om att få fin CAD-prestanda. Men icke, efter mycket läsande på internet blev jag varse att efter Geforce 200 serien så spelar det nästan ingen roll vilket grafikkort man använder till Rhinoceros 3D, alla presterar ungefär lika bra/dåligt, om man inte går upp på Quadro och liknande, "riktiga" CAD-kort. Efter ytterligare efterforskningar så visade det sig att Geforce GTS250 är "the sweet spot" dvs det kort som ska ge bäst prestanda av alla vanliga grafikkort (i Rhinoceros 3D då). Hurvida detta stämmer vet jag inte, men jag köppte två och visst, de presterade märkbart bättre än GTX470-korten. Jag hoppas att någon seriös hårdvarusida gör en djupdykning i detta CAD-träsk och reder ut vad man skall köpa och varför. NH kanske? 😉
March 10, 2003
Orsaken är att det skiljer stort på optimeringar för spel. Något som inte existerar med CAD då man inte vill fuska i renderingen för att den skall gå fortare. Då förlorar man precisionen och allt blir skit. Sedan så skiljer det förutom optimeringar och så i firmware på korten även på drivrutinerna. Förr i tiden fungerade det att flasha om spelkort till CAD kort, men efter det uppdagades så ATi(amd) och nVidia till att inte detta skulle gå i framtiden.
Hittade videosnutten jag syftade på http://upload.hikikomori.se/fi.....202007.AVI - den är från 2007 då jämförande grafikkort var ett helt okej spelkort i mellanklassen om jag inte minns galet. Mycket har iof förändrats inom allt sedan dess. Men tror liknelsen mot nyare hårdvara fortfarande är ganska träffande
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 22, 2012
mpasak;1281805 wrote: Tack.
Får vi hoppas att dom har rätt, är ju egentligen och bara köpa en dator med i7 och ordentligt med ram för ssd är ju så sabla dyrt.
Det måste man inte men det är bra val. SSD är bra investion och ha en cpu med fyra kärnor (i7-3612qm är det jag föreslår) är bra. Vad ska laptopen kosta som max.
Vad jag rekommenderar är att hon tar den laptop som önskas, uppgradera gpu och cpu ifall möjligheten finns. SSD och ram och uppgraderar efterhand.
Intel HD 4000 driver rutiner erhåller CAD certifikat och ses även som konkurrent mot nvidias och amd low-end cad gpu.
1 Guest(s)