Rengöra fläkt på Sony Vaio VGN-FW41M|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rengöra fläkt på Sony Vaio VGN-FW41M
ludden86
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 26, 2011 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena

Fläkten låter väldigt mycket så jag tänkte se om jag kunde rengöra fläkten. Säkert massor med damm i den. Har hållit på med stationära ett bra tag men har aldrig öppnat en bärbar.

Kan väl inte vara alltför stor skillnad gissar jag? Om jag slänger upp lite bilder, är det någon som kan guida vilka skruvar jag ska ta bort på baksidan? Kan fläkten sitta gömd bakom massa komponenter så att dom måste bort också (varierar säkert) ?

Tack på förhand

hakro807
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1267377
July 23, 2011 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

Nu är jag ganska sent ute men du kanske inte gett dig på datorn ännu. Jag har aldrig skruvat i en FW41M men förmodar att den är likadan som FW11E och FW170J (dessa är helt kompatibla med avseende på moderkort, skärm etc) och där är det enkelt att rengöra fläkten.

Vänd på datorn, lossa batteri, ta bort hårddisken, dvd-läsaren och ramminnet. Nu kan du se samtliga skruvar, jobba dig bara lugnt och metodiskt över datorns undersida med en liten skruvmejsel. Varenda skruv du kan se ska väck.

Lägg nu datorn med botten uppåt och med batteriplatsen bort från dig. Börja försiktiga bända i plasten i dess övre vänstra hörn och jobba dig runt datorn. Var försiktig när du ska ta bort plasten kring on-/off-knappen för trådlösa nätverket. Lyckades själv knäcka min. I off-läget.. 🙁 När botten väl är borttagen är det bara att lossa fläkten (3 skruvar) och göra rent.

Det är ingen Thinkpad men det är hyfsat enkelt att meka med FW-serien.

gamjajzmzm
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1267593
July 30, 2011 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

very nice - thanks 🙂

cheap hotels tripp trapp | tripoli hotels

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 635
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL