May 5, 2007
Jag sitter för nuvarande med en dator som jag är delvis nöjd med men på vissa plan ganska missnöjd med. Det som jag gillar med min dator är att den är nästan så stark som jag vill ha den och den har fungerat och tjänat mig ganska länge.
Dock så mina missnöjen med den börjat hopa sig.
Det första är att den är väldigt högljudd, detta skulle jag kunna göra något åt nu iofs och återkommer till detta.
Det andra är att den är väldigt tung, för mig som ganska ofta iaf flyttar min dator för att det är ganska besvärligt. Den är dessutom ganska stor med.
Det fjärde är att den trots allt börjar halka efter, det mesta plågsamma faktumet är att jag inte kan spela upp 1080P videoklipp och nästan allt annat HD material så länge det inte har ganska låga bitrates.
Jag spelar ganska mycket på min dator men generellt sett är det bara äldre spel, min nuvarande dator är rejält overkill för det mesta bara den. Nyare mer krävande spel brukar jag köra på konsol istället och har inga problem med det och kommer fortsätta med det så jag har inte så vansinniga krav där. Annars så ser jag huvudsakligen på film på datorn och surfar med den.
Därför känner jag att det känns vettigare att ha lite "sämre"(snarare sämre presterande) delar i datorn som drar mindre ström och därmed behöver mindre kylning. Dessutom har jag en ganska tajt budget då min prylmani brukar sluka pengar med öppet gap.
Just nu har jag en sådan här Setup:
CPU: AMD Athlon 64 3500+(socket 939)
GPU: Geforce 6600 GT(AGP)
RAM: 1024 MB 200 MHz DDR
På ett A8V Deluxe moderkort från Asus med på tok för många HDDs tillkopplade.
Detta i ett Antec Chassi i miditower utförande med vanlig fläktkylning på allt.
Jag är vrålsugen på att uppgradera till något sådant här:
CPU: Athlon X2 4800+
GPU: ATI Radeon 2400 HD
RAM: 2 GB DDR 2
Och köpa ett nytt Cooler Master Centurion 541 för mATX med ett passande moderkort till. Även en större HDD att akomanjera detta med och pensionera mina gamla HDDs med. Sedan tänkte jag fixa ett helt ok luftflöde i chassit och sätta på en passiv kylare på CPUn.
Då kommer frågan: Är det värt det? Blir uppgraderingen tillräckligt stor med detta för att jag ska kunna köra mina HD grejer på den utan problem eller kan jag uppgradera min nuvarande setup så att den klarar det istället och är det att föredra då?
Angående chassit så är jag vansinnigt förtjust i det pga dess ospartanska sätt med att montera moderkortet upp och ned, det gör det mycket enklare för mig att öppna chassit så jag så gott som alltid har chassit på ett specifikt ställe här hemma och där har chassit det öppet åt höger sida vilket är optimalt om man vill in i det med det här. Men med mitt nuvarande som man öppnar från vänster måste jag dra ut och koppla loss hela chassit varje gång jag ska in och rota i det(vilket jag älskar att göra).
Någon som har någon synpunkt eller förslag åt mig?
edit. Happ, mitt inlägg blev en avhandling. Ledsen för det.
December 24, 2002
Det är ju ingen jätte uppgradering vi pratar om.
Men har du pengarna så varför inte.. Dock skulle jag nog lägga 1-2k till och köra en större uppgradering.
Ang grafikkortet. Jag körde HD grejer på en Celeron 540 med det där grafikkortet så det är nog inga problem. Men det kan bli väldigt seg när man spolar fram och tillbaka i filmerna.
January 7, 2003
Har du ingen brådska kan ju AMDs kommande 790GX krets vara allt du vill ha. Integrerad styrkrets med spelbar prestanda i de flesta spel idag.
May 5, 2007
Men kommer 790GX klå även ett 2400 kort vad gäller prestanda? Jag har traditionellt sett ett ganska ont öga till allt vad integrerat heter 🙂 Numera gäller det mest grafiken dock men kritiken som AMDs nya integrerade kretsar fått verkar ju faktiskt ganska lovande.
30 fps i Crysis låter iofs ganska helt ok även om det bara är i 1024x768. Kommer ett 2400 HD i närheten av det med?(har ingen större lust att spela Crysis så det är mest av jämförelseskäl jag vill veta).
Och jo, det är ingen enorm uppgradering vi pratar om men jag vill å andra sidan inte ha det egentligen. Jag vill ha en dator som drar så lite ström som möjligt så att den blir mindre varm och därför går kyla bättre med lite sämre presterande(och tystare) kylning.
Generellt sett är det ju så att dyrare grejer i datorbraschen drar mer ström med 🙂 Det som kommer kunna uppgraderas i datorn utan att göra en drastisk skillnad i strömförbrukningen är väl CPUn till största delen. En lite mindre het variant av intels Core 2 familj för runt 1100 drar ungf lika mycket som den AMD jag hitta här. Men AMDn kostar bara 550 kr på komplett, jag misstänker att jag inte får dubbla prestandan av att skaffa Intel alternativet även om skillnaden helt klart nog kommer vara märkbar.
1 Guest(s)