Skall bygga HTPC, råd/hjälp mottages tacksamt|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skall bygga HTPC, råd/hjälp mottages tacksamt
mabraman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 15, 2009 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Beslutat mig för att uppgradera mig helt och hållet mediamässigt när tjock tv'n gav upp, har skaffat en Samsung LCD (LE46B755) samt hemmabioförstärkare Onkyo TX SR607 till vilken jag kopplat mina gamla Dali 4A högtalare som frontar samt Proson Conquest MK2 Sat 5010 + Proson Center 5020. Men nu har jag funderat medialösningar fram och tillbaks och kommit fram till att en htpc blir den bäst lösningen som stereo samt film/totalmedialösning.

Skall ha HTPC'n till att spela musik, spela upp filmer (skall klara högupplöst utan problem), visa bilder samt till lite enklare datorsysslor typ surfa/kolla email, spelar spel otroligt lite och det kan jag göra på den vanliga stationära (dock gör det inget om HTPC'n klarar av att spela på).

Har kommit på att detta kommer att bli ett projekt som kommer vara under ett år eller så innan den blir komplett, så till att börja med räcker det med att den klarar av just vad jag nämnt ovan. Senare vill jag kanske köra tv kanalerna via HTPC'n så jag kan spela in, men det är ingen prioritet på detta (finns det tv kort till pc som man kan köra sitt comhem kort på, eller måste man använda sin box? Har precis ställt undan boxen till förmån för DVB kort i tv'n) samt eventuellt kunna spela spel på den, men som sagt mkt låg prio på det senare.

Det enda som jag egentligen bestämt mig för är chassit: Lian Li PC-C32B (http://www.indomo.se/index.php.....38;mini=79), verkar vara ett bra chassi med gott om plats (att det är ett stort chassi stör mig inte då jag har plats för det) vilket borde ge bra möjligheter till kylning, då det är viktigt att HTPC'n är ganska tyst, samt för utbyggnad med externa grafik, ljud & tv kort.

Initialt kommer jag köpa:

Moderkort: Har jag funderat på mkt. Klarar man sig med den inbyggda grafiken samt ljudkortet (måste ju finnas hdmi samt gärna 7.1 ljud även om jag bara har 5.1 just nu) på typ:

http://www.komplett.se/k/ki.as.....roductTabs

Detta är ju till AMD processor, sitter kanske kvar med gamla grejor i huvudet men hade inte AMD processorer problem med kylningen förr, eller är inte det ett problem längre?
Hur det än är så även om det klarar sig med de inbyggda kretsarna så kommer jag nog införskaffa externa ljud & grafikkort framöver så moderkortet måste ha plats för detta också.
Polarn e på mig att jag skall köpa ett billigare moderkort och istället köpa externt grafik kort på en gång(då jag fundrar på att göra detta i slutändan iallafall), men blir inte detta mkt dyrare? Försöker hålla igen lite då det blir en hyfsad kostnad på en gång så här i början iallafall.
Moderkortet har varit det krångligaste tycker jag, så råd/tips på bra/bättre lösningar i samma prisklass (eller gärna billigare 😉 ) mottages mkt gärna, ok.

Processor: Inte ett bekymmer, tänker ta en Quad core vare sig det blir en AMD eller en Intel, lär räcka för HTPC bruk nu och x antal år framöver (korrekt?).

Minnen: Inte heller något problem tror jag, satsar på 4 gb till att börja med.

Hårddisk: SSD eller inte SSD det är frågan...tror svaret är att SSD diskar idag fortfarande är lite för dyra. Så råd om bra, tysta, "vanliga" diskar på 750 gb - 1 tb ,för HTPC, med bra priser är välkomna.

Nätagg: Här skall man väl inte snåla om jag förstått det rätt, skall ju i framtiden även klara av externa grafik och ljudkort (och tv kort + blurayspelare) förutom vad som kommer finnas initialt. Råd på bra, tysta nätagg som klarar detta till ovan låda mottages tacksamt.

Chassifläktar: 2st 120mm-fläktar medföljer ovan chassi, vet att man ibland väljer att byta ut mot bättre/effektivare fläkar (typ Noctua), men tror jag väljer att behålla originalfläktarna iallafall till att börja med, eller är det helt fel? Och behöver jag fler fläktar kanske (initialt)?

Kylning/Processor: Klarar man sig med den kylningen som följer med processorn eller skall man köpa till extern lösning (eller beror det på processorn)? Eller kanske man klarar sig med kylningen som medföljer initialt och kan uppgradera när man får i externa grafik och ljudkorten?

Kommer sätta in en CD/DVD brännare som jag har liggande hemma över till att börja med (kommer sätta in bluray senare så systemet måste klara detta).

Ovan är alltså vad jag kommer köra på till att börja med. Eller har jag glömt något (trådlöst tangentbord/mus har jag över, kablar behöver vi inte heller gå in på)?

Detta kommer tillkomma under närmsta året:

Blurayspelare/brännare

Grafikkort

Ljudkort

Mer kylning (om det behövs)

TV kort för att kunna spela upp / spela in digital tv

Tackar på förhand för all hjälp jag kan få 🙂

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1235585
October 15, 2009 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Utan att kollat upp exakt vad du har för audiogrejer:

AMD har gått heta, ja. Prescott-eran var väl ingen glansperiod för Intel heller. AMD kan vara riktigt trevliga och svala - kolla på 45 eller 65 wattsvarianterna torde vara mer än dugliga.

Om du har extern dekoder för ljud så kommer kanske inte ett extra
ljudkort att medföra någon dramatisk förbättring då moderkortet har toslink-utgång.

Grafikkortet: Om det inbyggda funkar fullt ut i HD, vilket det borde,
så ger ett extra bara fördel för spel.

Microdatorn har flera artiklar om Asus/Amd-kombo just för
HTPC. Här är en... Står om kortet i fråga & processorer
http://mikrodatorn.idg.se/2.10.....sti---2009

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1235608
October 16, 2009 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Välj ett grafikkort från Nvidia istället så har du ett kort som klarar av att avkoda HD bättre.

Processorn behöver egentligen inte alls vara speciellt bra när du har ett grafikkort som klarar av att avkoda HD, några få procents belastning blir det bara då. Men sen beror det ju på om du tänkt göra några andra saker som kräver bra prestanda. Jag hade i första hand valt en mindre modell med lägre effektförbrukning för att få ner värmen och på så vis inte behöva lika bra och högljudd kylning. Någon billig Phenom fungerar säkerligen bra.

mabraman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1235627
October 16, 2009 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar för er input, kör nog på den grafik och det ljud som sitter på kortet då, byter till ett annat moderkort med nvidia istället dock (viktigt att det kan avkoda hd så bra som möjligt, tack för rådet), tycker detta verkar ok:

http://www.komplett.se/k/ki.as.....roductTabs

Tror fortfarande det blir en fyrkärnig processor dock, kanske tre, känns framtidssäkert. I värsta fall får man väl köpa till bättre processorfläkt. Skall försöka få tag på nån utgående phenom till bra pris.

Då är det till att börja kika på nätagg då, sedan kan man nog börja bygga 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 556
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL