Speldator 2 (12.000 till 15.000)|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Speldator 2 (12.000 till 15.000)
drawen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 51
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 10, 2008 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej..
Eftersom att den förra tråden var ett fiasko där endast människor som inte förstår innebörden av vad prestanda är i en dator skrev så skapar jag därför en ny tråd med samma fråga, hur kan denna dator förbättras för samma pris.

Tänk inte på kringutrustningen, endast på de interna datordelarna.
Jag byter inte hårddiskarna eftersom att ena är på 1 TB vilket räcker för mig och den andra spinner med 10.000 rpm.

HÄR FÅR DU BARA SKRIVA OM DU KAN NÅGOT OM HÅRDVARA

Datorn kommer att användas för spel så som crysis, hl2 osv.

http://www.komplett.se/k/shopl.....67AD964C4F

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1200404
August 10, 2008 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Byt till E8400(istortsätt samma cpu fast några hundralappar billigare.)
2. Byt ut raptorn... kostar bara mer... gamal teknik ska du ha raptor så byt till VelociRaptor då den använder den nya tekniken.. den gamla har blivit ikappsprungen av vanliga 7200RPM are...

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1200405
August 10, 2008 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste fråga, Varför ska du ha vista ultimate? bara mer tjaffs som segar ner datorn, Vista buisness är den mest bantade versionen av Vista, mest som XP..

Annars hade jag nog inte bytt något i din dator, en samsung F1a är typ snabbare på filöverföringar o så än en raptor(om vi inte snackar velociprator), men raptorn har ju snabbare lästider, så det blir nog jävligt nice med raptorn som systemdisk o F1a som lagring/tankdisk..

hade inte direkt bytt något i din dator.. och jag vet vad ajg pratar om.. bästa graffekortet för pengarna, bra prolleval, ända man hade kunnat göra annars där är att ta en e8400 o lägga ut lite mer på en värre kylare och klocka lite, men processorn blir ju inte direkt någon flaskhals i systemet ändå så det är ju inget måste 😀 Nätagget hade ju räckt med ett 500w, men det skadar ju inte att gardera för framtidiga uppgraderingar, så kör på 750w du.., bra märke på det iaf! moderkortet är nice, mycket vettigt satsa på ett bra p45 istället för att börja med nå x48 osv om du inte ska köra crossfire, mer prestanda med p45 med 1 graffe.. och jag tycker inte man kommer nå högre med klockningar på X48 korten heller.., och asus är ju stabil tillverkare..
Minnena är jävligt nice för pengarna, du kan kasta kylaren som medföljer åt h*vete, brukar köra dom minnena utan kylare, hur bra som helst, spec när du kör Twelve Hundred där det med följer 3 fläktar fram,2 bak och 1 uppe, så du har såpass bra luftflöde i lådan så dom får massa kylning ändå!

drawen
Siktar mot toppen
Medlem
1200406
August 10, 2008 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Twelve wrote: 1. Byt till E8400(istortsätt samma cpu fast några hundralappar billigare.)
2. Byt ut raptorn... kostar bara mer... gamal teknik ska du ha raptor så byt till VelociRaptor då den använder den nya tekniken.. den gamla har blivit ikappsprungen av vanliga 7200RPM are...

Äntligen vettiga råd där det inte bara står en lösning utan också varför! Tack!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1200423
August 10, 2008 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

*Ser ingen andning att ta en 8400 i stället för en 8500. Du får ett extra multipelsteg vilket betyder att moderkortet och minnet får lite mindre press på sig när du klockar (beror självklart på hur högt du gåll gå och minnena du valt kommer inte stoppa så speciellt tidigt ;)). 200:- i det här sammanhanget är ingenting...

*VelociRaptorn, visst den är snabb men tveksamt om den är värd pengarna. Det beror lite på vad du ska göra med systemet...

*Kanske kan vara värt att lägga till 1000:- på windows vista licensen och ta Retail. Oem får du endast använda på den här datorn. Uppgraderar du stora delar av denna burk så kommer du få köpa en ny licens.

*Köpa en separata SATA-kablar er jag ingen anledning till om du inte ska ha en speciell vinklad version, speciell längd, fler än vad som följer med moderkortet osv. Alla dagens kort som jag sett kommer med ett gäng satakablar men kolla på några recensioner för att vara säker.

Det verkar som det följer med 8 satakablar (varav hälften vinklade) men dubbel kola själv som sagt.

drawen
Siktar mot toppen
Medlem
1200455
August 10, 2008 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:
*VelociRaptorn, visst den är snabb men tveksamt om den är värd pengarna. Det beror lite på vad du ska göra med systemet...
--- Tänkte ha os och spel på 10k rpmaren, vilket är bättre än på en 7,2k rpmare. Vitt jag vet.

*Kanske kan vara värt att lägga till 1000:- på windows vista licensen och ta Retail. Oem får du endast använda på den här datorn. Uppgraderar du stora delar av denna burk så kommer du få köpa en ny licens.
--- Kostar 2000 extra för en fullicens

*Köpa en separata SATA-kablar er jag ingen anledning till om du inte ska ha en speciell vinklad version, speciell längd, fler än vad som följer med moderkortet osv. Alla dagens kort som jag sett kommer med ett gäng satakablar men kolla på några recensioner för att vara säker.
Det verkar som det följer med 8 satakablar (varav hälften vinklade) men dubbel kola själv som sagt.
---Tog bort satakablarna

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1200459
August 10, 2008 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Du verkar ha bestämt dig för att alla råd är dåliga 🙂
Bara att se i din gamla tråd, var ju många bra förslag där.

Hur som helst, en kille vid namn nvidiaamd tipsade dig i din förra tråd om två HD4850 i CrossFire. Du kan ju fundera på det iaf, presterar riktigt bra. Dessutom är maxupplösning på din skärm väldigt relevant information när man ska bedöma om du kan spela ett spel med högsta inställningarna 😉

drawen
Siktar mot toppen
Medlem
1200460
August 10, 2008 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hulto wrote: Du verkar ha bestämt dig för att alla råd är dåliga 🙂
Bara att se i din gamla tråd, var ju många bra förslag där.

Hur som helst, en kille vid namn nvidiaamd tipsade dig i din förra tråd om två HD4850 i CrossFire. Du kan ju fundera på det iaf, presterar riktigt bra. Dessutom är maxupplösning på din skärm väldigt relevant information när man ska bedöma om du kan spela ett spel med högsta inställningarna 😉

En ViewSonic VX910, 19", 1280x1024
Tänkte dessutom köpa ett dyrt kort nu och när det behövs köpa ett likadant och sätta i cf istället för att köpa 2 st av sämre modell och sen behöva köpa helt nytt kort när de inte räcker till. Blir mer prisvärt i längden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL