Stabil tyst stationär dator avancerat kontorsarbete. Behöver tips!|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stabil tyst stationär dator avancerat kontorsarbete. Behöver tips!
Martin_12
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 1, 2013 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Behöver köpa en ny stationär dator (vilket jag hatar pga denna djungel). Se mig som en avancerad hemanvändare (tre webbläsare samtidigt med 20 öppna flikar i varje, photoshop etc) som inte spelar spel på datorn. Kan dock hända att jag installerar något spel men förmodligen inte så resurskrävande. Söker med andra ord en stabil, "högpresterande" och tyst kontorsdator.

Några kriterier
Vill ha en tyst och stabil dator med rymligt chassi. Vill inte få hinder om jag vill uppgradera något i framtiden.
Kommer inte klocka datorn!
Inget skit men behöver kanske inte det värsta av det värsta.
Behöver nytt chassi, moderkort, CPU etc men ingen hårddisk då jag har två helt nya varav en är SSD.
Behöver ingen kringutrustning som tangentbord, mus och skräm.

Svårt att säga en budget då jag inte riktigt vet vad det kostar. Hur mycket får man för 5000? Kanske kan ha det som riktmärke?

Tjänar man fortfarande på att bygga själv? Kan bygga och gör det om jag tjänar på det (men tycker inte det är så kul längre )

Några alternativ
Kundvagn - 2013-04-22 - Inet.se kanske är lite overkill (särskilt grafikkortet)?

Något billigare alternativ
Kundvagn - 2013-05-01 - Inet.se

Kom med tips!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1288982
May 1, 2013 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Photoshop använder väl Cuda? Isf är det trevligt med ett kraftigare kort än det inbyggda i CPUn. Gällande moderkort så skulle jag inte snåla utan ta det med z77 kretsar.
Gällande plats i ådan så vet jag inte hur mycket plats du söker. Men jag har ett mATX och har inga som helst problem med att få in saker i den. Större låda är dock trevligt om man skall trycka in en större vattenkylningslösning.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Martin_12
Medlem
1288984
May 1, 2013 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1289143 wrote: Photoshop använder väl Cuda? Isf är det trevligt med ett kraftigare kort än det inbyggda i CPUn. Gällande moderkort så skulle jag inte snåla utan ta det med z77 kretsar.
Gällande plats i ådan så vet jag inte hur mycket plats du söker. Men jag har ett mATX och har inga som helst problem med att få in saker i den. Större låda är dock trevligt om man skall trycka in en större vattenkylningslösning.

Med andra ord föredrar du mitt första alternativ? Vad tror tror du annars om paketet (har z77 och ganska kraftigt grafikkort)? Något i paketet du tycker jag ska byta ut? Vet att jag inte kommer köpa någon ny dator på ett bra tag (eftersom jag har så svårt att bestämma mig) så den kommer förmodligen hänga med ett tag (möjligtvis lägga till/uppgradera vissa delar).

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1288998
May 1, 2013 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, eftersom att man sällan vill uppgradera 2ggr. Gott med mycket ram och cpu om man skall köra tyngre program. CPU kylare kanske jag personligen hade valt en annan, mer torn-baserad sak. Men tror nog den fungerar fint. Har för mig den fått bra betyg också.

Moderkort är Asrock helt okej, har själv 2st i mina andra burkar. Är väl bara om det har någon funktion eller överklockar bättre man väljer ett dyrare sådant.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Martin_12
Medlem
1289002
May 1, 2013 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1289159 wrote: Ja, eftersom att man sällan vill uppgradera 2ggr. Gott med mycket ram och cpu om man skall köra tyngre program. CPU kylare kanske jag personligen hade valt en annan, mer torn-baserad sak. Men tror nog den fungerar fint. Har för mig den fått bra betyg också.

Moderkort är Asrock helt okej, har själv 2st i mina andra burkar. Är väl bara om det har någon funktion eller överklockar bättre man väljer ett dyrare sådant.

Vad hade du valt för (tyst) kylare till CPU? Ser att den jag valt ändå verkar vara slut på många ställen 😉 även på inet där jag har sparat kundvagnen.

Hänger inte riktigt med på det sista du skrev. Mitt andra paket har Asrock moderkort men inte det första som jag pratade om som har msi som även har z77 vilket du rekommenderade. Det andra Asrock har z75 enligt specifikationen.

Något jag även funderat på efter att jag läst på lite. Behöver jag ett extra grafikkort? Läst att Intel i5 inbyggda grafikkrets är mycket bra förutom till väldigt krävande spel.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1289004
May 2, 2013 - 6:10 am
sp_Permalink sp_Print

Syftade på att ta det billigaste z77 moderkortet aoavsett märke. Asrock brukar vara de billigare alternativen. Syftade bara på att man idag får bra kvalitet oavsett tillverkare i den prisklassen.

Gällande kylare har jag en dyrare Noctua ( Noctua NH-U12P SE2 - Inet.se ), men borde fungera fint med Cooler Master Hyper 412S - Inet.se för din del.

När det gäller grafik ser jag Intels som en nödlösning. Vill du ha ett billigare kort än 660 och inte tvunget vill ha nVidia. Så finns AND 7770 som borde kunna driva runt enklare spel. Beror ju lite på upplösning och krav man har.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1289102
May 7, 2013 - 6:28 am
sp_Permalink sp_Print

Har du tittat något på AMDs snabbare APUer? Det känns aningen overklig att köpa ett externt grafikkort bara för att få CUDA stödet i PS. Jag tror att de flesta CPUer räcker till det du behöver göra. Rätta mig dock om jag har fel. En snabbare AMD CPU skulle också göra att du får ett dugligt AMD GPU också. De borde täcka dina trafikbehov då de är betydligt kraftigare än Intels. Då kan du köpa lite kraftigare CPU men ändå komma undan billigt.

Snåla inte med RAM heller. Försök få till 16GB

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 504
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL