July 27, 2009
Hej. Jag har idag en laptop (Zepto 3415 2,53 GHz 4Gb RAM, 512 MB GeForce 8600 GT) som jag använder till modellering. Nu har jag börjat rendera och skapa animationer och känner att jag skulle behöva mer kräm än vad min laptop kan ge mig och funderar på att skaffa en stationär dator för mer krävande användning.
Jag har haft ett direkt flyktigt intresse i datorer de sista sju åren och har ingen aning om vad eller var jag ska köpa en dator.
Min budget ligger på 8500 kr och det är det absolut mesta jag kan unna mig. För denna summa skulle jag vilja ha något som med bravur klarar 3ds Max (med rätt komplexa renderingar i MentalRay), Photoshop, InDesign och Illustrator, Revit samt AutoCAD 3d. Eventuellt oxå en del arbeten i SketchUp Pro (med Maxwell).
Jag kommer INTE spela ett dyft på datorn, inte skapa musik eller lyssna på sådant och det är tveksamt om jag ens kommer ha en permanent anslutning till internet för datorn (även om det nog är ett måste med tanke på uppdateringar o dyl).
Jag är inte ute efter en skärm, tangentbord, mus, operativsystem eller annat inom denna budget utan bara en burk med kräm. Är den tyst och/eller energisnål så är det givetvis en bonus men ej mer.
Att sätta ihop den själv går givetvis bra.
Alla tips/förslag är varmt välkomna.
March 10, 2003
Du behöver ett 3D kort för rendering/CAD - FireGL och Quadro serien är väl de som gäller.
Dessa är dock dyra som fasiken jämnför med ordinära spelkort, men det är också stor skillnad på hur korten renderar, därav priset.
Så snabb CPU och så mycket minne du bara har råd med. Tror inte snabba hårddiskar spelar in så mycket om det är 3D rendering, är väl annorlunda gentemot videoredigering.
8500 för en renderingsburk kan vara lite i snävaste laget.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)