April 6, 2008
Hej alla!
Mitt första inlägg här i forumet.
Jag funderar på att fixa ett NAS här hemma. Eftersom jag är lite miljömedveten vill jag försöka göra ett så energisnålt NAS som jag kan.
Min tanke var att ta den billigaste celeron-processor jag hittar och sätta i ett microATX-moderkort med GB-lan som drivs av ett snålt passivt nätaggregat. Som HD tänkte jag mig någon billig variant av bärbara 2.5 tums diskar som jag kopplar till ett RAID-kort (för att slippa krångel).
1. Vad tror ni om detta? Är det görligt?
2. Måste man köpa ett microATX-nätaggregat eller går det bra med ett vanligt ATX?
3. Jag har aldrig sett en 2.5 tims disk. Har den någon speciell kontakt spänningen?
4. Är 2.5 tums diskar för långsamma för att GB-lan skall löna sig?
Tack för era svar i förhand,
/MMats
March 10, 2003
Frågan är väl snarare hur mycket det får kosta och vilka hastigheter du vill ha ut ur din NAS.
2.5" Sata diskar har samma kontakter som 3.5" sata diskar. Men strömmässigt kommer du inte tjäna på att
köra 2.5" gentemot 3.5"
Visst drar 2.5" mindre med ström, men inte alltid diskarna går på 100% i en NAS.
I idle skiljer det inte så mycket. Snarare så att 2.5" diskar är mycket dyrare bara.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 14, 2001
Istället för micro-ATX moderkort kan du skaffa ett sånt här, http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?e=260286
ITX-kort med en Celeron på 1200MHz och allt du behöver förutom 1Gbit nätverk. Drar lite ström, exakta siffror hittar du i någon recension, men skulle tro en topp på 40W för hela kortet och billigt är kortet.
2. IDE 2.5" diskar använder en annan kontakt än vanliga 3.5", Sata diskar vet jag inte riktigt. Hur som helst finns det adaptrar i nästa varje datoraffär.
3. 1Gbit nätverk har ju en teoretisk hastighet motsvarande ungefär 120MB/s och det klarar inte ens en 3.5" disk.
Funderar du på en billig 2.5" disk är du nog inte ute efter mycket utrymme och bör väl således klara dig med hastigheten du får ut av en 2.5" disk, kanske till och med det du får ut av 100Mbit nätverk.
Som nätagg vore någon modell av picoPSU ett utmärkt val, köpes antingen billigt från utlandet (ebay, short-circuit.com) eller från svenska icd.se, dock till högre pris.
Behöver du inte hög prestanda och är beredd att betala något mer är ett ITX kort med VIA processor ett bättre val sett till strömförbrukning, beroende på modell drar dessa från kanske 10W och uppåt.
April 6, 2008
Hej !
Jag vill ha bästa möjliga prestanda till lägsta möjliga pris 😉
Skämt åsido. Just nu kollar jag på vilka alternativen är. Jag har inte satt upp vare sig maxpris eller lägstaprestanda. Det få ju naturligtvis inte bli hur dyrt som helst och prestandan måste ju vara så pass bra att man kan använda NAS:et till de vanligaste funktionerna som kolla film, lyssna på musik, mm
/MMats
March 10, 2003
Skall du streama filmer och så i nätverket så räcker det med 100mbit.
Enda nackdelen med 100mbit skulle väl vara att det tar längre tid att överföra filerna dit.
Vad för variant av raid skall du köra ? och vilket OS hade du tänkt dig ?
Edit //
Jag har dessa korten här hemma:
https://www.datorbutiken.com/s.....NTD201GLY2 - Bra kort för billig peng.
Kör det som server som hanterar min mail, irc, icq, msn och p2p saker.
Klarar inte riktigt av att spela upp mer än 480p saker. 720p är snäppet för tungt för den.
https://www.datorbutiken.com/s.....5M1G5D-VHE
- Har detta kortet i min NAS ihop med ett DELL cerc/Adaptec 2610SA som jag kör i RAID5.
Prestandan från Raid5 kortet ger mig inte mer än strax över 100mbit någonting, så gbit var lite onödigt på det kortet.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
April 6, 2008
Snorch: Tack för tipset. Det moderkortet verkar klart intressant både prismässigt och strömförbrukningsmässigt. Det har förvisso inte GB-lan men det kanske man kan leva med (?). Även nätaggregatet verkar mycket intressant. Jag måste läsa på lite mer om dem.
Ctrl: Jag har funderat på freeNAS men det är inte skrivet i sten. Kan tänka mig att det blir problem med drivisarna. Men då får man titta på alternativen. Linux (Ubuntu) eller om inget annat funkar Windows XP. Min initiala plan är att köra raid 1 så jag slipper ta en massa backup. Men det får vi se. Det beror lite på prestandan. Blir det för klent kan det lika gärna bli raid 0.
March 10, 2003
Klarar du dig med 100mbit så skit i raid. För FreeNas klarar ändå inte att leverara hastigheter över 100mbit.
Linux är isf ett bättre alternativ. Gällande intelkortet skall du veta att du bör ha en fläkt på cpun då den blir ruskigt varm.
Den har inte någon strömsparfunktion så den går på max hela tiden.
Vilket resulterar i att den klena fläns som sitter på blir skållhet.
70c efter någon minut i bios är inte mysigt, även om processorn klarar de temperaturerna.
1 Guest(s)