November 5, 2002
Hej,
Har idag följande HW:
CPU: i5 4690K
GFX: MSI GTX 960
RAM: 16GB DDR3 1333 eller 1600 MHz (kommer inte ihåg i skrivande stund)
Mobo: Gigabyte GA-H97N-Wifi
Den är väl rätt ok, MEN jag spelar inte speciellt ofta, och när jag väl spelar vill ju kunna så gott som maxa grafiken.
De lite mer krävande spel jag kör nu är mest GTA V och Just Cause 3 (kanske, om de fixar till den hemska styrningen snart, annars får jag vänta tills att vettiga mods kommer ut).
Frågan är:
- CPU: Hur stor skulle vinsten bli med ett byte till en i7 4790K? Någonstans läste jag något om att fler trådar hjälper vid Open-World -spel typ JC3, GTAV och FO4. Rekommenderad CPU för JC3 är i7 3770K. Är det ens en gen-4 CPU man ska ha eller är det gen-5 eller 6 som gäller?
- GFX: Här finns det ju knappt någon gräns för hur mycket det kan kosta, men jag har väl sneglat lite på MSI GTX 980 OC som ligger någorlunda inom smärtgränsen.
- RAM: Snabbare minnen är ju aldrig fel, men skulle ett byte till DDR4 göra så stor skillnad?
- Mobo: Byter om jag behöver, annars är jag nöjd med det.
Eller är det så att jag ska pausa mina idéer ett litet tag då nya generationer är på ingång?
June 11, 2009
Som det redan har nämts så är din nuvarande dator helt ok förutom grafikkortet 🙂 Det är ditt grafikkort som är flaskhalsen och inte CPU.
Har du dessutom lust att överklocka CPU'n lite så så har du absolut ingen anledning att byta upp dig inom det närmaste året förutom en bättre CPU kylare.
960 är ett bra kort "kör ett likadant kort in min HTPC" men är däremot sämre för att hantera en massa tunga texturer från krävande spel. Ta en titt på 980/Fury i stället och invänta att uppgradera tills både AMD och Nvidia lanserar den nya generationens CPU och GPU.
Gällande RAM så kan du först kolla i biosen om de körs med XMP eller inte. Bara där har du lite mera kräm gratis 🙂
2 Guest(s)