Tyst Burk!|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tyst Burk!
€stablished
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 16, 2009 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej alla glada 🙂 !

Ska snart till att bygga ihop en ny fin dator, så nu håller jag på och läser upp mig lite på det hela. Jag hade tänkt mig en gamingdator, men inte ett megamonster, 15k är den tänkta prisnivån.

Det som jag vill att ni med lite mer erfarenhet än jag delar med er av är hur jag får den att bli så tyst som möjligt. Lista gärna aktuella komponenter och chassin som är tysta. Vad är det allmänt som man ska tänka på om man vill få burken att bli tyst? Finns det vissa delar vars kylning ofta väsnas mer än andra (CPU, GPU, nätaggregat osv.)? Förutom fläktar, finns det andra delar som väsnas? Har ni nån gång fixat en riktigt smart MacGyver lösning för att dämpa ljudnivån? Alla synpunkter och tips är välkomna!

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1223944
April 16, 2009 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

För 15k får du ett megamonster 😉

Fläktar och hårddiskar är det som låter. utöver de mekaniska ljuden som de avger kan de också skapa vibrationer i chassit.

Nätaggets fläkt är den man ska se upp för mest. Alla andra fläktar kan enkelt bytas, men nätagg fläkten kan inte bytas utan att bryta garanti.

Försök ha så få fläktar som möjligt i datorn, och de som sitter i ska vara så stora som möjligt. Större fläktar kan förflytta samma mängd luft vid lägre hastigheter än små fläktar. Du bör ha minst 120mm fläktar. 1-2 chassifläktar räcker till en normal dator.

Ju bättre kylfläns du har på processorn och grafikkortet, ju lågvarvigare (riktigt ord?) fläkt kan du ha. Kolla om ett passivt kylt grafikkort räcker för dig. ett Radeon HD4850/9800GT klarar sig helt passivt med en Accelero S1 kylare

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1223945
April 16, 2009 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Vattenkylning är nice om man vill ha tyst dator.

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1223948
April 16, 2009 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Noctua har väll rätt så tysta processorkylare, iallafall hörs knappt min brors dator med en sådan.

€stablished
Medlem
1224129
April 18, 2009 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Cirap wrote: Nätaggets fläkt är den man ska se upp för mest. Alla andra fläktar kan enkelt bytas, men nätagg fläkten kan inte bytas utan att bryta garanti.

När man kollar produktbeskrivningen av aggregatet, finns det nåt sätt på vilket man kan få en fingervisning om hur mycket den låter, eller är det bara att läsa vad andra konsumenter och kritiker säger om det?

Tack för tipset om det där med passiv kylning förresten 🙂

€stablished
Medlem
1224130
April 18, 2009 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Vattenkylning är nice om man vill ha tyst dator.

Jag funderar fortfarande på om jag ska satsa på vattenkylning eller inte, men det verkar lite krångligt att installera. Klarar man sig som nybörjare med instruktioner eller är risken stor att man sabbar det för sig 😕 ?

Tidsdjuret wrote: Noctua har väll rätt så tysta processorkylare, iallafall hörs knappt min brors dator med en sådan.

Blev tipsad av det märket av en kompis också, får väl betrakta det som bekräftat nu, tack.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1224132
April 18, 2009 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte krångligare än något annat. Är man bara tålmodig, och inte stressar, så är det enkelt. Eller om man känner på sig att man inte fixar det själv, så lämnar man det till någon som kan. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL