October 14, 2010
Hej! Har funderat på att uppgradera datorn som idag agerar HTPC. Tanken är att jag ska stoppa in mer moderna komponenter i den och fixa mig en riktigt mysig datorhörna på mitt rum. Jag håller på att sälja mina två bärbara datorer på 15.4 respektive 15.6 tum så de pengarna jag får där ska hjälpa till med finansieringen.
Jag har tittat på AMD plattformar men känner mig lite velig. Tanken är att denna datorn ska agera arbetsstation där jag kan göra allt jag pysslar med bildredigering osv. Jag tänker också i framtiden ha den som min speldator så att den nuvarande med X4 620/HD6870 kan pensioneras och byta plats med denna jag tänker bygga nu.
Så jag funderar på tre system, AM3+, FM1 eller FM2. Köpet kommer att göras inom de kommande månaderna så det är ingen stress med andra ord kan jag vänta på något bättre.
Notera att det måste vare ett m-ATX moderkort vilket försvårar en del när man letar moderkort.
AM3+: Har fått upp ögonen för denna plattformen jag byggde ett system med följande komponenter:
AMD FX-4170
Gigabyte GA-880GMA m-ATX
8GB ram
DVD läsare
FSP 400W nätagg ( borde räcka? )
Jag har ett HD4770 liggandes som jag kan kasta in i systemet om jag behöver mer grafiskt krut.
FM1:
AMD A6 X3 3500
Gigabyte GA-A75M-UD2H
8GB ram
DVD läsare
XFX 550W
AM3+ systemet kommer ha kraftfullare processor än FM1 medans grafiken kommer bli relativt tråkig såvida jag inte stoppar in mitt HD4770. Dessutom kommer Trinity att köra på FM2 så vet inte om det är lönt att satsa på ett FM1 system där man kan få in max fyra processor kärnor.
FM2 systemet kanske jag ska vänta på men jag vill gärna ha möjligheten att kunna stoppa in en fetare processor i framtiden tex en 8 kärnig FX. :p Och även ett bra grafikkort Kepler kanske om den nu blir bra. Dessutom kommer FM2 likt FM1 med mac fyra processor kärnor om jag är rätt informerad?
Dessutom ska Vishera som efterträder Zambezi som är ute nu komma till AM3+ om jag förstått allt rätt. Vilket gör den plattformen mest hållbar sett till uppgraderingar.
Blev ett långt inlägg men men. 😀
Vad tycker ni?
Jag behöver tips av er!
March 10, 2003
Skulle köra på am3, då fm1/2 är mer för klenare saker. Har en A6-3500 i min nya htpc och det fungerar fint. Lade dock märket till att min förra cpu en q6600 var snabbare än denna. Fördelen på amds cpu är att det är typ hälften så mycket värme och en bra grafikkrets inbyggt.
Men just cpu delen är det inte lika mycket grunt i.
Finns det någon orsak till varför du inte vill ha en intel plattform?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 14, 2010
Tack för era svar Ctrl och Viking! 🙂 Jag skriver en lista här med komponenter jag behöver.
CPU
Moderkort
RAM
DVD läsare
Nätagg
Sås. Jag prövade att bygga ett Intel system men tycker inte det blev bra nog. Blev ett Core i3 system vilket känns lite för lite eller vad tycker ni? Jag vill helst att denna uppgraderingen ska gå på max 3000 kronor. Absolut som mest 3500 kronor!
Moderkortet ska vara m-ATX med fyra minnesslots. Så jag kan skjuta till 2 stickor på totalt 8GB längre fram om jag vill ha totalt 16GB alltså.
Tack för tipset Viking känns som det kan vara lönt med de extra hundralapparna för en FX-6000 processor.
Anledningen till att jag håller mig till AMD är att jag trivs med deras produkter och AMD för mig är ett mer ärligt företag. Sen absolut gör Intel väldigt bra processorer som blir bättre hela tiden men det är företagets ledning och kriminella metoder som de gjort tidigare som jag inte samtycker med alls.
July 30, 2010
Håller med. Att gå över till Intel är som att hjälpa great satan själv. Jag trivs också AMD efter alla år jag har hållit på med datorer. Senast jag köpte en Intel var not en Pentium 200MHz, så det är ju ett tag sedan. Jag har i och för sig haft Intel som jag fått gratis, men det är ju en helt annan sak
Kan du inte ta delar från den gamla datorn eller måste köpa allt nytt? Tänkte på nätdelen, DVD m.m. eller är det för klena saker? Jag ska kolla runt och se om jag hittar några delar
Edit:
Den dyraste ligger precis under 3500kr. mATX supportade max 1333MHz minnen och det dräller ju inte precis av mATX moderkort till AMD
Har skapat ett par länkar till Inet. Eftersom du är sweclockers medlem så har du väl fraktfritt över 500kr?
8GB versionen http://www.inet.se/kundvagn/vi.....2012-03-10
16GB versionen + en annan CPU http://www.inet.se/kundvagn/vi.....2012-03-10
Det står att moderkortet måste ha en nyare version av BIOS annars supportas inte en AMD FX CPU. Bäst att du har kvar din gamla tills det är gjort
March 10, 2003
Jag skiter fullständigt i om ett företag anses vara satab eller inte. Apple kommer nära, men mest pga den låsta mjukvaran och marknadsföring. Deras hårdvara är riktigt najs. Jag köper det som ger prestanda för pengarna oavsett märke. Problemet jag ser med AMD är att deras CPUs tyvärr inte räcker till om man jämför med Intels. AMD gjorde uppenbarligen något fel när deras gamla Phenom2 slår deras nya cpus i de flesta tester.
AMD FX-8120, AMD FX-6100 and AMD FX-4100 CPUs Review. Page 7 - X-bit labs
Men visst har man en budget mellan 3000-3500 så är det svårt att klämma in en bra i5 cpu. Minne kan man alltid köpa senare så kör på8gb till och börja med och sedan en så snabb cpu du har råd med. Även om man säger att man kan uppgradera senare så
har jag lärt mig att i 80% av fallen så gör man det aldrig.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 14, 2010
Tack igen för svar! 🙂 Vad tror ni om detta moderkortet: GIGABYTE - Moderkort - Socket AM3+ - GA-880GMA-USB3 (rev. 3.1)
Måste man krångla med BIOS uppdatering och sånt för att få allt att funka? Jag vet nämligen inte hur det ska gå till.
Viking dina paket såg bra ut ( tack för hjälpen med det! ) men måste man uppdatera BIOS och sånt där?
EDIT: Har en fråga till. 9 seriens moderkort är väl förberedda för Bulldozer direkt utan en massa BIOS uppgraderingar?
July 30, 2010
Ingen aning. Gigabyte har ju fått lite gnäll att moderkorten inte är så bra på senare tid. Volt drop m.m. som kan göra datorn ostabil. Jag har dock inte haft några större problem med mitt GA-990FXA-UD7 kort, men jag extremöverklockar ju inte heller
Enligt dom som köpt moderkortet jag länkade till så står det att man måste flasha BIOS för att FX ska funka, men det vet du väl hur man gör? 9-serien ska vara det, men det verkar som inte alla moderkort har det BIOS som krävs för att köra FX processorerna. Kanske för att moderkorten kom väl ut för innan FX fanns, men det borde ju finnas nyare som släppts efter det tycker man, med nyare BIOS menar jag
October 14, 2010
Viking1962;1277172 wrote: Ingen aning. Gigabyte har ju fått lite gnäll att moderkorten inte är så bra på senare tid. Volt drop m.m. som kan göra datorn ostabil. Jag har dock inte haft några större problem med mitt GA-990FXA-UD7 kort, men jag extremöverklockar ju inte heller
Enligt dom som köpt moderkortet jag länkade till så står det att man måste flasha BIOS för att FX ska funka, men det vet du väl hur man gör? 9-serien ska vara det, men det verkar som inte alla moderkort har det BIOS som krävs för att köra FX processorerna. Kanske för att moderkorten kom väl ut för innan FX fanns, men det borde ju finnas nyare som släppts efter det tycker man, med nyare BIOS menar jag
Ska jag flasha BIOS måste jag ha en extra processor för det. Jag har inte hittat något om man kan hitta viken version de olika moderkorten kör.
Ja det tycker jag med frågan är hur man hittar dessa moderkort.
Jag har inte lust att förstöra ett nytt moderkort vid en eventuell BIOS uppdatering.
July 30, 2010
Men din nuvarande 620 processor är väl en AM3? den går ju att använda. Annars kan du ju be Inet att flasha åt dig innan försäljningen, för det är ju onödigt att behöva skicka tillbaka kortet igen. Risken är ju att Inet tar lite extra betalt för att sätta ihop och göra jobbet åt dig
Jag såg en tråd du hade gjort på sweclockers på ett kort som heter Asus M5A97, men det är väl ett vanligt moderkort och inget mATX?
October 14, 2010
Viking1962;1277180 wrote: Men din nuvarande 620 processor är väl en AM3? den går ju att använda. Annars kan du ju be Inet att flasha åt dig innan försäljningen, för det är ju onödigt att behöva skicka tillbaka kortet igen. Risken är ju att Inet tar lite extra betalt för att sätta ihop och göra jobbet åt dig
Jag såg en tråd du hade gjort på sweclockers på ett kort som heter Asus M5A97, men det är väl ett vanligt moderkort och inget mATX?
Jag är lite velig kring detta Viking. 🙁 Vågar man plocka ur den prollen då? Tänk så böjer jag pinsen på den. 😮 Jag har skrivit till Inet på Sweclockers. Får se om jag får svar där.
Ja du har helt rätt om tråden jag skapat på Sweclockers. Anledningen är att jag inte hittar något ordentligt m-ATX kort. Så jag funderar på om jag ska köpa ett nytt chassi och stoppa in allting i istället.
Här är en dator jag slängde ihopa.
[Image Can Not Be Found]
Vad sägs om denna?
July 30, 2010
Nätdelen vet jag inget om. Har du läst om det är nåt av värde? det andra verkar ok
Du skrev att du riskerar böja nån pinne på processorn. Satte du inte dit den själv första gången? Risken finns alltid att man kan böja nån pinne. Själv så råkade jag tappa en gammal socket 939 processor så att flera pinnar böjdes och det var ett helvete att räta till dem igen. Allt slutade med att en pinne gick av. En kille köpte den av mig som påstod att han kunde laga den, men jag hörde inte av honom sedan, så troligtvis så misslyckades han att laga den ^^. Han fick den dock för ett vrakpris
Du köpte ju detta chassi https://www.nordichardware.se/.....ost1270609
Är det bara för mATX?
October 14, 2010
Viking1962;1277184 wrote: Nätdelen vet jag inget om. Har du läst om det är nåt av värde? det andra verkar ok
Du skrev att du riskerar böja nån pinne på processorn. Satte du inte dit den själv första gången? Risken finns alltid att man kan böja nån pinne. Själv så råkade jag tappa en gammal socket 939 processor så att flera pinnar böjdes och det var ett helvete att räta till dem igen. Allt slutade med att en pinne gick av. En kille köpte den av mig som påstod att han kunde laga den, men jag hörde inte av honom sedan, så troligtvis så misslyckades han att laga den ^^. Han fick den dock för ett vrakprisDu köpte ju detta chassi https://www.nordichardware.se/.....ost1270609
Är det bara för mATX?
Jag tror nätagget ska räcka. FSP ska vara bra grejer. Den borde kunna driva mitt HD4770 hoppas jag.
Hehe nej köpte med montering. Så det blev aldrig av.
Japp chassit är bara för m-ATX. 🙁
Och jag har fortfarande inte fått svar från Inet.
July 30, 2010
Du skrev på Inets sida hos sweclockers? är det inte bättre att du skriver direkt till Inet. Här är deras e-mail. [email]service@inet.se[/email] eller telefontider Måndag - Fredag: 09.00 - 18.00 Tel:031-65 27 00
Det borde gå snabbare än att vänta tills att nån från Inet dyker upp på sweclockers
October 14, 2010
Viking1962;1277208 wrote: Du skrev på Inets sida hos sweclockers? är det inte bättre att du skriver direkt till Inet. Här är deras e-mail. [email]service@inet.se[/email] eller telefontider Måndag - Fredag: 09.00 - 18.00 Tel:031-65 27 00
Det borde gå snabbare än att vänta tills att nån från Inet dyker upp på sweclockers
Jag skrev till dom också. Har fått svar från både Inet och Webhallen nu.
Inet:
"Vi har i dagsläget inget moderkort som vi kan garantera där det medföljer ett BIOS som går att använda en FX-processor. Problemet är att BIOS-versionen kan skilja från leverans till leverans och vi har tyvärr ingen möjlighet att kolla upp detta innan leverans"
Webhallen:
"Hejsan,
De flesta 990FX-mobos ska ha stöd för FX direkt ur kartongen. Exempelvis
ASRock 990FX EXTREME3 - ATX / AMD 990FX / DDR3, för 995 kr.
Ha en fortsatt trevlig vecka!"
Så ja där finns ett moderkort i alla fall..... Är Asrock bra moderkort?
Jag tycker helt ärligt inte man ska behöva riva upp sin gamla dator för att få en ny att överhuvudtaget fungera. Okej om man köpte AM3+ moderkort innan FX processorerna fanns i butik men idag ska man inte behöva göra detta. Tycker alla moderkort skulle skickas ut med senaste BIOS.
July 30, 2010
Asrock är bra, mycket bättre nu än vad dom var i början. Det var ju dotterbolag till Asus förut vet jag. Vet inte om dom är självgående nu. Kör på det kortet om du vill ha det
Din processor ska ha support för alla BIOS versioner på det kortet. Texten nedan klippt från deras sida. Fet stil markerade jag processorn som det gäller. Bräcker inte prislappen din gräns nu eftersom du låg ju på gränsen innan?
AM3+ FX FD4170FRW4KGU(BE) 125W Bulldozer 4200MHz 2200MHz 2MB x2 8MB B2 All
October 14, 2010
Viking1962;1277217 wrote: Asrock är bra, mycket bättre nu än vad dom var i början. Det var ju dotterbolag till Asus förut vet jag. Vet inte om dom är självgående nu. Kör på det kortet om du vill ha det
Din processor ska ha support för alla BIOS versioner på det kortet. Texten nedan klippt från deras sida. Fet stil markerade jag processorn som det gäller. Bräcker inte prislappen din gräns nu eftersom du låg ju på gränsen innan?
AM3+ FX FD4170FRW4KGU(BE) 125W Bulldozer 4200MHz 2200MHz 2MB x2 8MB B2 All
Okej bra härligt Viking! 🙂 Ja jag kollade på CPU listan också och på alla utom FX-6200 står det all på BIOS version. Så det borde fungera.
Jo budgeten lär spricka. 🙁 Men jag försöker alltid sätta ihop så prisvärt som möjligt med mycket prestanda så då får jag lägga till några hundralappar extra för att få ett system med bättre prestanda.
September 9, 2009
Om du vill ha prisvärt varför en FX-4170? Den är sjukt oprisvärd om du frågar mig. Ska du absolut ha AMD, köp en FX-4100 och gör en egen FX-4170 genom att enkelt vrida upp multipliern till x42. Hela FX-4xx0-serien bör du egentligen hålla dig borta ifrån om du vill ha mest pang-för-pengarna. Mot en Athlon II X4 gör du ingen uppgradering genom att välja en processor i FX-4xx0-serien.
En FX-6100 är inte allt för dyr och kan faktiskt ses som en uppgradering till din Athlon II X4, den kostar lika mycket som FX-4170. Med tanke på den låga klockfrekvensen bör den enkelt göra ~4,0 GHz utan något krångel. FSP gör bra nätagg, men skulle gärna se att du spenderade mer pengar på ett med högre kvalité och lägre ljudnivå men jag vet att du inte kommer lyssna på mig i den frågan 😉 Det är dock att rekommendera då du verkar ha visioner om att faktiskt använda ett grafikkort i datorn.
September 9, 2009
Viking1962;1277234 wrote: Han ligger ju redan över det han kan spendera, så det blir nog svårt
FX-6100 kostar lika mycket som ett FX-4170 så den ändringen bör han iaf kunna göra. Nätaggregatet ska man aldrig snåla in på jag skulle hellre valt ett billigare moderkort än att vara snål där, men det har väl med prioriteringar att göra.
1 Guest(s)