August 7, 2009
OfflineFör ca fem år sedan byggde jag mig en dator som nu börja bli lite ålderstigen. Jag tänker därför bygga mig en ny dator. Probelmet är att jag inte alls hängt med i vad som hänt innom hårdvarubranchen sedan dess. Jag vet inte alls var jag ska börja.
Det jag ska bygga är en normal hemdator som kommer att användas för att surfa på nätet, skriva i Word, redigera filmer, programmera på, lyssna på mp3 och titta på DVD-filmer (den ska vara kopplat till TV:n). Ibland även spela på (typ Sims). Budgeten ligger på mellan 8 000 till 10 000
Jag vill att den ska hålla i några år framåt så jag vill ha den hyfsat framtidsäker. Då den står i vardagsrummet vill jag även att den ska vara hyffsat tyst.
Jag vill veta vad det är som gäller just nu. Vilka tekniker som är inne just nu och vad som är på utgående och som man ska undvika (utifrån den budgeten jag har).
August 7, 2009
OfflineCirap wrote: om du ska koppla till TV'n är det ATI kort du ska ha
du får både ljud (7.1) och bild från samma HDMI kabel, och slipper således den där extra ljudkabeln från datorn
Det låter smart. Går det bra med de billigaste ATI-korten som har HDM, eller bör jag välja något bättre?
August 8, 2009
OfflineJag hade nog väntat på Intels nya Core i5-processor och medhörande socket, DDR3 är nog ett måste om den ska hålla ett tag, och ATI-kort runt tusenlappen tar väl hand om 1080p-upplösning genom HDMI. Se till att köpa ett kvalités nätaggregat också, kanske 550W från Corsair eller liknande. 🙂
EDIT: Vet inte hur pass du följt mjukvaru utvecklingen, men det kan vara väl värt att vänta på Windows 7 också.
August 7, 2009
OfflineRogerpontare wrote: Jag hade nog väntat på Intels nya Core i5-processor och medhörande socket, DDR3 är nog ett måste om den ska hålla ett tag, och ATI-kort runt tusenlappen tar väl hand om 1080p-upplösning genom HDMI. Se till att köpa ett kvalités nätaggregat också, kanske 550W från Corsair eller liknande. 🙂
EDIT: Vet inte hur pass du följt mjukvaru utvecklingen, men det kan vara väl värt att vänta på Windows 7 också.
När kommer Core i5 då? Vad är fördelarna mot vad som finns idag? Kommer det att vara en dyr processor?
Som mjukvaruutvecklare har jag bra koll på att Windows 7 kommer i oktober, och självklart kommer jag att installera det.
August 8, 2009
OfflineCore i5 får vi nog syn på först i september, även om moderkort med socket 1156 smått redan dykt upp (inte i Sverige vad jag vet, men hos några reviewers). Core i5 kommer alltså med en helt ny socket och en ny nordbrygga kallad P55. Core i5 är menade mellanklass processorer/plattformar, och ser ut att kunna prestera väldigt bra.
AMD hinner förhoppningsvis släppa sin HD5xxx-serie tills dess också med Direct X 11-stöd.
Priserna på dagens hårdvara är ganska så överkomligt nu när det verkar som att företagen vill tömma hyllorna på sina snart gamla produkter för att göra plats för det nya.
Det är upp till dig vad du väljer att köpa, men 8-10k är en väldigt bra budget för en bra maskin som håller i vilket fall som! 🙂
March 10, 2003
OfflineJag tycker AM3 plattformen känns som ett bra val, om man jämnför med alla sockets intel har.
Man vet ju inte vilken som kommer leva vidare.
i5 , i7 eller i7, de lanserar ju en ny för varje cpu känns det som.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 7, 2009
OfflineRogerpontare wrote: Core i5 får vi nog syn på först i september, även om moderkort med socket 1156 smått redan dykt upp (inte i Sverige vad jag vet, men hos några reviewers). Core i5 kommer alltså med en helt ny socket och en ny nordbrygga kallad P55. Core i5 är menade mellanklass processorer/plattformar, och ser ut att kunna prestera väldigt bra.
AMD hinner förhoppningsvis släppa sin HD5xxx-serie tills dess också med Direct X 11-stöd.
Priserna på dagens hårdvara är ganska så överkomligt nu när det verkar som att företagen vill tömma hyllorna på sina snart gamla produkter för att göra plats för det nya.
Det är upp till dig vad du väljer att köpa, men 8-10k är en väldigt bra budget för en bra maskin som håller i vilket fall som! 🙂
Vilka moderkort kommer att komma i och med att i5:an lanseras?
Vad kommer i5:an kostar ungefär?
April 24, 2007
Offlinemagol wrote: Jag har hört och läst att det är bättre att lägga pengarna på ett bra grafikkort istället för processor. Gäller detta bara för speldatorer, eller bör även jag beakta detta enligt hur jag använder datorn?
Det brukar oftast vara bättre att ha en större grafikbudget än processor för en speldator om det är det du menar ja.
August 7, 2009
OfflineShikar wrote: Det brukar oftast vara bättre att ha en större grafikbudget än processor för en speldator om det är det du menar ja.
Men nu när jag inte ska göra en speldator behöver jag inte bry mig så mycket om grafikkort då alltså (mer än att den ska klara den upplösningen jag har på TV:n)?
August 7, 2009
OfflineNu när I5 har kommit har jag börjat titta på vilket grafikkort jag ska ta. Jag tänkte ta något billigt, men de måste ju uppfylla systemkraven för the sims 3.
De kräver Ett 128 MB Grafikkort med stöd för Pixel Shader 2.0 och följande kort föreslås
NVIDIA GeForce series
FX 5900, FX 5950
6200, 6500, 6600, 6800
7200, 7300, 7600, 7800, 7900, 7950
8400, 8500, 8600, 8800
9300, 9400, 9500, 9600, 9800
G100, GT 120, GT 130, GTS 150
GTS 250, GTX 260, GTX 280, GTX 285, GTX 295
ATI Radeon™ series
9500, 9600, 9800
X300, X600, X700, X800, X850
X1300, X1600, X1800, X1900, X1950
2400, 2600, 2900
3450, 3650, 3850, 3870
4850, 4870
Vilket av dessa kort tycker ni att jag ska satsa på?
1 Guest(s)

Log In