February 10, 2005
OfflineNär jag var intresserad av datorer och kunde lite om vad som var bra hade jag en P2 med dubbla processorer på 450 mhz, mao väldigt länge sedan så ni får ha överseende om jag blandat galet nu. Vad tror ni om denna uppsättning? FInns det någon bättre och billigare komponent?
Chassie: Komplett.se - Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Nätagregat: Komplett.se - Corsair CX V2 500W PSU
Grafikkort: Komplett.se - EVGA GeForce GTX 550Ti 2GB PhysX CUDA
Minne: Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9
Moderkort: Komplett.se - Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
Processor: Komplett.se - AMD FX-6100 6-Core Processor
Brukar det ingå alla sladdar som behövs numera?
May 14, 2003
OfflineTycker det ser bra ut, enda jag skulle välja är ett 600+ nätagg, har mer med om du får för dig att uppgradera grafikkortet till något grymmare i framtiden.
Jag skulle även skaffa 16 GB om minnerna forfarande är billiga : )
Hårddisk och dvd spelare antar jag att du har innan?
March 22, 2012
OfflineBjudko;1279058 wrote: Spela Diablo 3 eftersom min bärbara inte klarar av multiplayer, hackar lite för mycket 🙂
Då bör det räcka. Jag hittad Radeon 6950 för 1500kr
December 7, 2009
OfflineInget fan av vare sig Bulldozer elller nvidia 550. För 1k är det svårt att hitta en bättre intel cpu, men du kan alltid lägga 200kr mer för fx-8120 och spara de pengarna på grafik genom att välja HD7770 istället för GTX550. I vilket fall är 1,5k för GTX550 Ti på tok för mycket, ska ligga vid 1000 kronorstrecket och 8120 en avsevärt bättre cpu än 6100.
August 17, 2001
OfflineGTX 560 för 999:- MSI GeForce N560GTX-M2D1GD5 S 1GB - Hemelektronik - CDON.COM
FX-8120 för 1499:- AMD FX-8120 X8 3.1GHz Socket AM3+ Boxed - Hemelektronik - CDON.COM
500W räcker gott och väl. Inget som säger att framtida grafikkort skulle dra så mycket mer ström. Man kan driva dator + GTX 680 på ett 500W agg.
July 30, 2010
Offlinen0pax;1279059 wrote: Tycker det ser bra ut, enda jag skulle välja är ett 600+ nätagg, har mer med om du får för dig att uppgradera grafikkortet till något grymmare i framtiden.
Jag skulle även skaffa 16 GB om minnerna forfarande är billiga : )Hårddisk och dvd spelare antar jag att du har innan?
Om han bara ska spela Diablo III så behöver han inga 16GB, det är ju sällan spelen använder mer än 4GB. Då kan han lika gärna lägga återstående pengar på ett bättre grafikkort
February 10, 2005
OfflineOk då blir det FX8120 och Sapphire Radeon HD 7770 1GB GDDR5 Komplett.se - Sapphire Radeon HD 7770 1GB GDDR5 istället
Är det någon skillnad på nätagregaten nu och för 10 år sedan, om jag nu har en gammal på samma watt som moderna så kanske den inte har samma anslutningar till modkort etc?
Har ju min gamla P2 450mhz att ta delar ifrån om jag inte behöver köpa nytt.
Tack för tipsen
March 14, 2001
OfflineBåde kontakter och effektfördelningen mellan de olika spänningarna skiljer sig troligen rätt mycket. Fokus har flyttat från hög effekt vid 3.3V och 5V på äldre saker till 12V för nyare. Så även fast den totala effekten kan räcka kan det betyda att den är för låg vid 12V för att driva den nya datorn.
Det är nog en bra idé att samtidigt införskaffa ett nytt nätagg också.
August 17, 2001
OfflineOm 5 år så kommer ett 7770 knappt fungera som brevpress. Det finns två filosofier när det gäller att bygga en dator från grunden, antingen så fläskar man på rejält och hoppas att grejerna håller i 5 år, eller så köper man en bra grund; chassi, moderkort, nätagg och sparar in på den andra komponenterna för att sedan uppdatera dem kanske varje eller vartannat år. Man kan inte köpa en budgetdator nu och tro att den håller i 5 år.
Om jag skulle välja en bra grund nu så skulle jag ta ett socket 1155 system med Z77 chipset med SLI/CF möjlighet. Sen kan man snåla på processor, t.ex. köpa en billig i3:a och ett begagnat grafikkort och kanske en billig liten hårddisk. Sen kan du ju uppgradera väldigt länge med det systemet. Jag tror att risken är mycket större att du måste uppgradera hela systemet inom kort om du köper AMD.
September 9, 2009
OfflineIngen dator är framtidssäker, speciellt inte 5 år fram i tiden. Komponenter som du däremot kan lägga ned mycket pengar och klarar dig på i 5 år är enligt mig följande:
Chassi
Nätaggregat
Skärm
Kringutrustning
Eventuellt lagring
Jag har lagt ned mycket pengar på alla komponenter runt systemet, och numera när jag uppgraderar behöver jag bara tänka på fyra saker: moderkort, processor, grafikkort och RAM-minne. RAM-minne har jag 16 GB av och kommer klara mig på väl till nästa standard, så nu har jag bara tre saker jag kommer lägga pengar på vid en kommande uppgradering.
July 30, 2010
OfflineJacob Hugosson;1279742 wrote: Ingen dator är framtidssäker, speciellt inte 5 år fram i tiden. Komponenter som du däremot kan lägga ned mycket pengar och klarar dig på i 5 år är enligt mig följande:
Chassi
Nätaggregat
Skärm
Kringutrustning
Eventuellt lagringJag har lagt ned mycket pengar på alla komponenter runt systemet, och numera när jag uppgraderar behöver jag bara tänka på fyra saker: moderkort, processor, grafikkort och RAM-minne. RAM-minne har jag 16 GB av och kommer klara mig på väl till nästa standard, så nu har jag bara tre saker jag kommer lägga pengar på vid en kommande uppgradering.
Fast det beror väl på vad man ska ha datorn till? Till surf och Microsoft Office duger ju en 10+ år gammal dator utan problem förutsättningen är ju att inget går sönder, för då kan det ju bli problem att hitta nya delar till en sån gammal dator
1 Guest(s)

Log In