Vad tycker ni om HP Pavilion dv72-135eo (dv7-2135eo)?|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad tycker ni om HP Pavilion dv72-135eo (dv7-2135eo)?
Pratbubbla
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 27, 2009 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Rubriken antyder att Elgiganten har satt strecket på fel plats, jag får upp betydlingt fler träffar om jag sätter det på "rätt plats", men ja, ni förstår.

Nu är det dags för en bärbar, men jag vet inte vilken jag skall välja. Problemet är processorn, det finns så många olika processorer ute på marknaden idag. Jag förstår att en CPU som hade 3 GHz för tre år sedan är sämre än en med 2 GHz idag, men jag vet inte vad jag skall se på för att avgöra detta. Speciellt eftersom att programtillverkarna verkar envisas med att ange klockfrekvens för en Pentium 4 på sina produkter.

Anyway, till frågan!

Jag kommer att använda datorn till att skriva på, vara ute på internet, se på film, lyssna på musik osv. Dock så vill jag gärna kunna koppla av med ett spel eller två, så därför vill jag ha en dator med bra prestanda till ett bra pris! Jag lirar mest WoW, så då antar jag att processorn måste vara bra då detta är ganska krävande för processorn. För att få någon benchmark för lite nyare spel kan vi säga att den skall klara CoD:MW2, japp, är inte det nyaste spelet, men jag tror ni förstår vad jag menar?

Jag hittade en datorn på Elgiganten ( http://www.elgiganten.se/produ.....spara-2000 ), men den har Windows Vista vilket jag INTE vill ha, finns det en dator som motsvarar denna, men har Windows 7? Eller är denna dator kass i de sammanhang som jag nämner? Det verkar dock ingå en uppgradering till Win7 med denna dator om man köper den innan d. 31 januari, men hur fungerar uppgradringen? Om man uppgraderar och vill formatera, följer det med en recovery CD för Win7 också?

Jag har tankar kring att göra en "clean" installation av Win7, detta för att undvika fel som kan uppstå vid en uppgradering, om man kan göra på detta sättet givetvis. Det kanske tom finns en ruta att kryssa för så att Windows avinstallerar Vista, för att sedan installera Win7, eller att den automatiskt gör en formatering. Om man beställer en uppgradering till Win7 från Elgigantens (Egentligen HPs hemsida, men ni förstår), hur mycket tror ni att det kostar? Det är kanske rent av värt att köpa en dator med Win7 förinstallerat.

Måste också ta reda på när denna dator släpptes. Eftersom att den inte har Win7 förinstallerat så tror jag att den släpptes före d. 22 oktober 2009 om jag har rätt. Då verkar datorn vara relativt gammal, är det bra att vänta tills nya modeller släpps? Förslagsvis i början av januari. Svårt att tro att Elgiganten skulle sänka priset med 2000 kronor om denna modell inte var väldigt gammal.

En sista fråga, hur mycket kostar det att uppgradera från Vista -> Win7 på en HP-dator från Elgiganten? Det måste ju tillkomma en ksotnad, frågan är om det är bättre, rent ekonomiskt och prestandamässigt, att köpa en dator med Win7 förinstallerat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 578
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL