November 5, 2002
Jag funderar på om jag inte skulle ta och plocka ihop en liten maskin som fungerar någorlunda till spel utan externt grafikkort. Är lite nyfiken på AMDs A-serie med integrerad grafikkrets.
Spel som spelas (när det nu spelas, vilket inte är speciellt ofta numera så man har blivit med två små busfrön) är mestadels någorlunda "gamla" spel, typ Track Mania Nation Forever, Flatout 2, Minecraft, COD4, Killing Floor, WOW, Just Cause 2, Warhammer 40k.
Funderad hårdvara: Visa dela sparad Varukorg | Alina.se
[Image Can Not Be Found]
[FONT=verdana]Sen har man ju det här med CPU-kylare och chassi, men det får bli att fundera på ett annat tillfälle, först och främst nyfiken på om hårdvaran räcker någonvart. Kanske är det några av nämnda spel som direkt inte kommer flyta på specad HW, eller borde alla fungera men vissa med reducerade grafikinställningar?
[/FONT]
April 2, 2012
Tomshardware gjorde för ett typ ett år sedan en artikel om det gick att spela i 1080p på Trinity.
Slutsaten var då, för många spel, men inte alla.
NHW i sitt test av Richland testade ytterligare några spel. Var dock uppmärksam på att NHW växlar upplösning mellan 1080p och 768p.
För ytterligare lite prestanda så försök överklocka minnena. 1600 -> 1866-minnen ger i grova drag, ytterligare ungefär 10% grafikprestanda.
Bland moderkorten skulle jag säga att det senaste tillskottet Gigabyte GA-F2A85XN-WiFi mITX ser mest lovande ut.
November 5, 2002
Tack för inputen. Nu är det beställt.
Följande HW blev det: Min lista (130812)
[TABLE=width: 500] [TR] [TD][/TD] [TD]
Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[TD]
AMD A-Series A10-6700 3,7GHz Socket FM2 Box
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[TD]
Corsair XMS3 Vengeance Red DDR3 PC17000/2133MHz CL9 2x4GB (CMZ8GX3M2X2133C9R)
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[TD]
Noctua NH-L9a
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Det nätagg jag har i listan på prisjakt ska gå till en liten server som för närvarande har ett Antec modulärt nätagg på 430W som jag tänkt använda.
Till helgen borde det vara igång, så då får vi se hur resultatet blev, en :^o eller en :D/
December 7, 2009
Jag körde länge med msi itx + 5800k, med gpu del överklockad till 1000 MHz. Funkade rätt så bra i kombination med 2133 MHz ram. Kunde maxa spel som Team Fortress 2 och Left 4 Dead 2 i 1920*1200 upplösning. Funkade mindre bra till spel som Metro 2033 dock, där var jag tvungen att sänka till low/medium och det tog bort lite av gläden med spelet.
A10-6700 har som standard en överklockad gpu på 844 MHz, så försök som sagt höja minnena till 1866 eller mer så har du en väldigt bra prestanda/kr och speciellt prestanda/watt dator 🙂
November 5, 2002
Calathea;1290666 wrote: ... så försök som sagt höja minnena till 1866 eller mer ...
Höja från 2133 till 1866? :scratch:
:p
Förstod efter lite läsning att minnena gärna fick vara snabba och sen att moderkortet föredrog 1,5V-minnen, så då fanns det inte så mycket att välja på längre 😕
Jag får goda vibbar av det du skriver. Jag har inte spelat de spel du nämner, men å andra sidan har jag varit ganska dåligt uppdaterad på det mesta sen jag köpte hus i renoveringsbehov för några år sen, och sen väldigt dåligt uppdaterad sen jag blev far. Så det är väldigt sällan jag spelar något relativt nytt spel 🙂
November 5, 2002
Det blev en :D/
Har fått in operativ och testat några av de spel jag lirar och det flöt på så pass att jag knappast kan klaga, eller bättre för de flesta spelen. Väldigt nöjd må jag säga.
Detta betyg trots att minnena körs på 1600MHz. Först ville de inte köras över 1333MHz, men med ett tips från Gigabyte-supporten att öka spänningen lite så lyckades jag skrämma upp dem i 1600MHz, men inte mer. Vet inte hur mycket jag vågar höja spänningen, tanken var ju inte att jag skulle behöva överklocka något. Dessutom sticker de upp lite högt (tokstora kylflänsar) så jag får se om jag inte ska byta dem mot några lägre moduler. Tanken är att allt ska rymmas i ett väldigt trångt litet chassi.
Tror jag tar och skapar en tråd i överklockningsdelen om minnesärendet.
October 29, 2013
Vet inte hur mycket jag vågar höja spänningen, tanken var ju inte att jag skulle behöva överklocka något. Dessutom sticker de upp lite högt (tokstora kylflänsar) så jag får se om jag inte ska byta dem mot några lägre moduler. Tanken är att allt ska rymmas i ett väldigt trångt litet chassi.
November 5, 2002
blackgul;1291771 wrote: Vet inte hur mycket jag vågar höja spänningen, tanken var ju inte att jag skulle behöva överklocka något. Dessutom sticker de upp lite högt (tokstora kylflänsar) så jag får se om jag inte ska byta dem mot några lägre moduler. Tanken är att allt ska rymmas i ett väldigt trångt litet chassi.
??
Kan väl nämna att jag lyckades vartefter köra minnena i 1866mhz med default spänning genom att manuellt sätta cas latency etc.
1 Guest(s)