March 30, 2003
Nu Àr det dags för mig att leasa nya datorer frÄn Dell.
Jag har hamnat i ett litet dilemma dÄ man för bara nÄgra dagar sedan öppnade upp för möjligheten att vÀlja mellan fler modeller.
De tvÄ modeller jag vÀljer mellan Àr:
Latitude D530
Ăkta WindowsÂź XP Home Edition, SP2 (NTFS) (+ medier) - Svenska [Inkluderas i priset]
D530 IntelÂź CeleronÂź M 530-processor (1,73 GHz, 1 MB, 533 MHz) med IntelÂź GMA X3100 [Inkluderas i priset]
15" XGA (1024 x 768 resolution) [Inkluderas i priset]
1,0 GB, 667 MHz DDR2 SDRAM-minne (1 x 1 024 MB) [Inkluderas i priset]
Seriell ATA-hÄrddisk med 80 GB och 5 400 RPM [Inkluderas i priset]
8x DVD-enhet, programvara kompatibel m Windows XP, Vista Home, Vista Business [Inkluderas i priset]
4 Ärs grundlÀggande garanti - nÀsta arbetsdag [Inkluderas i priset]
4 Ärs företagssupport (inkl. e-Learning-paket) [Inkluderas i priset]
IntelÂź PRO/Wireless 3945AG WiFi Link (802.11a/g) for Celeron processors [Inkluderas i priset]
D630
D630 Intel Core 2 Duo T7250 (2,0 GHz, 2 MB, 800 MHz) med Intel GMA X3100 [Inkluderas i priset]
14,1-tums WXGA (1280 x 800-upplösning) widescreen-skÀrm [Inkluderas i priset]
3 Ärs grundlÀggande garanti - nÀsta arbetsdag [Inkluderas i priset]
4 Ärs grundlÀggande garanti - nÀsta arbetsdag [Inkluderas i priset]
1,0 GB, 667 MHz DDR2 SDRAM-minne (1 x 1 024 MB) [lÀgg till 855,00 kr]
80GB serial ATA HDD 5400RPM [Inkluderas i priset]
Jag behöver ingen optisk enhet [Inkluderas i priset]
Core 2 Duo - Intel 3945ABG Wireless Card [Inkluderas i priset]
Prisskillnaden pÄ dessa tvÄ datorkonfigurationer Àr ca 1600 kr (exkl. moms). DÄ vi ska införskaffa runt 30 st blir det en ganska stor differens i pris.
Vad anser ni om den billigare (D530)? Kommer den att fungera ok i ca 3 Är eller Àr den för klen? AnvÀndningsomrÄden kommer endast att vara Office och standardsökningar pÄ Internet (dvs elevdatorer pÄ skola).
December 24, 2002
En svÄr frÄga. Dels eftersom du kör XP, dÄ kan Celeron-proppen tugga pÄ "rÀtt" bra.. Men om man kollar pÄ den dyrare, har den ocksÄ sjukt mycket snabbare propp..
FÄr man frÄga vad priset ligger pÄ...?
För mig Àr en procentuell prisskillnad viktigare.. Den fÄr man jÀmföra med prestandaökningen.. och eftersom det kommer att vara skoldatorer, behövs inte allt för mycket prestanda.. Om det hade gÀllt 1st dator, hade jag utan tvekan kört pÄ den dyrare.. men nu blir pris skillnaden ganska stor
December 24, 2002
Kollade lite pÄ nÀtet.. En celeron 530 ska vara bÀttre Àn en P4 3,0GHz (400MHz buss).
http://www.notebookcheck.net/M.....dmark06cpu
Till skillnad frÄn C2D, Celeron saknar dÀremot "Speed-step" som gör att processorn klockas ned nÀr den inte anvÀnds för att spara batteri..
NÀr det gÀller prestanda kontra pris, tror jag att prestanda ökningen Àr större Àn prisökningen..
Kan tÀnka mig att C2D vÀger mindre och Àr smidigare att bÀra med sig..
NÀr det gÀller C2D och avsaknaden av DVD, kan annars vara bra om dom inte har tillgÄng till DVD/CD för försvÄra för eleverna att installera massa onödiga program..
Ja du, svÄr frÄga....
March 30, 2003
Vi har just nu en 25 st D510. Ca hÀlften av dem har vi behövt byta moderkort pÄ dÄ de gÄtt sönder.
Om D530 Àr baserade pÄ mer eller mindre samma hÄrdvara med liknande felstatistik Àr det nog inget att fundera pÄ. Jag trodde att D530 hade en helt annan uppsÀttning.
1 Guest(s)