March 30, 2003
OfflineNu är det dags för mig att leasa nya datorer från Dell.
Jag har hamnat i ett litet dilemma då man för bara några dagar sedan öppnade upp för möjligheten att välja mellan fler modeller.
De två modeller jag väljer mellan är:
Latitude D530
Äkta Windows® XP Home Edition, SP2 (NTFS) (+ medier) - Svenska [Inkluderas i priset]
D530 Intel® Celeron® M 530-processor (1,73 GHz, 1 MB, 533 MHz) med Intel® GMA X3100 [Inkluderas i priset]
15" XGA (1024 x 768 resolution) [Inkluderas i priset]
1,0 GB, 667 MHz DDR2 SDRAM-minne (1 x 1 024 MB) [Inkluderas i priset]
Seriell ATA-hårddisk med 80 GB och 5 400 RPM [Inkluderas i priset]
8x DVD-enhet, programvara kompatibel m Windows XP, Vista Home, Vista Business [Inkluderas i priset]
4 års grundläggande garanti - nästa arbetsdag [Inkluderas i priset]
4 års företagssupport (inkl. e-Learning-paket) [Inkluderas i priset]
Intel® PRO/Wireless 3945AG WiFi Link (802.11a/g) for Celeron processors [Inkluderas i priset]
D630
D630 Intel Core 2 Duo T7250 (2,0 GHz, 2 MB, 800 MHz) med Intel GMA X3100 [Inkluderas i priset]
14,1-tums WXGA (1280 x 800-upplösning) widescreen-skärm [Inkluderas i priset]
3 års grundläggande garanti - nästa arbetsdag [Inkluderas i priset]
4 års grundläggande garanti - nästa arbetsdag [Inkluderas i priset]
1,0 GB, 667 MHz DDR2 SDRAM-minne (1 x 1 024 MB) [lägg till 855,00 kr]
80GB serial ATA HDD 5400RPM [Inkluderas i priset]
Jag behöver ingen optisk enhet [Inkluderas i priset]
Core 2 Duo - Intel 3945ABG Wireless Card [Inkluderas i priset]
Prisskillnaden på dessa två datorkonfigurationer är ca 1600 kr (exkl. moms). Då vi ska införskaffa runt 30 st blir det en ganska stor differens i pris.
Vad anser ni om den billigare (D530)? Kommer den att fungera ok i ca 3 år eller är den för klen? Användningsområden kommer endast att vara Office och standardsökningar på Internet (dvs elevdatorer på skola).
December 24, 2002
OfflineEn svår fråga. Dels eftersom du kör XP, då kan Celeron-proppen tugga på "rätt" bra.. Men om man kollar på den dyrare, har den också sjukt mycket snabbare propp..
Får man fråga vad priset ligger på...?
För mig är en procentuell prisskillnad viktigare.. Den får man jämföra med prestandaökningen.. och eftersom det kommer att vara skoldatorer, behövs inte allt för mycket prestanda.. Om det hade gällt 1st dator, hade jag utan tvekan kört på den dyrare.. men nu blir pris skillnaden ganska stor
December 24, 2002
OfflineKollade lite på nätet.. En celeron 530 ska vara bättre än en P4 3,0GHz (400MHz buss).
http://www.notebookcheck.net/M.....dmark06cpu
Till skillnad från C2D, Celeron saknar däremot "Speed-step" som gör att processorn klockas ned när den inte används för att spara batteri..
När det gäller prestanda kontra pris, tror jag att prestanda ökningen är större än prisökningen..
Kan tänka mig att C2D väger mindre och är smidigare att bära med sig..
När det gäller C2D och avsaknaden av DVD, kan annars vara bra om dom inte har tillgång till DVD/CD för försvåra för eleverna att installera massa onödiga program..
Ja du, svår fråga....
1 Guest(s)

Log In