February 16, 2009
OfflineSka snart köpa en ny dator nu, men vet inte vilken, har funderat på den här: http://www.pccity.se/is-bin/IN.....EOb_o03xil
Kommer mest surfa, lyssna på musik och titta på film på datorn, men vill att den ska hålla ett tag så att man slipper köpa ny nästa år. Är den något att satsa på? eller ska jag bygga egen? känns inte som att jag kommer käna så mycket på att bygga en dator själv med samma komponenter och samma OS. Ge mig tips!
December 24, 2002
OfflineNu är inte jag så förtjust i DELL av någon anledning. Kanske bara en fix-idé..
Men om du vill ha en dator snabbt och smidigt som fungerar out-of-the-box tycker jag att det ÄR vettigt att köpa en färdigbyggd.
Har tidigare byggt en del datorer i mitt liv och har kommit fram till att man inte tjänar så mycket på det i pengar. Det man tjänar när man bygger en egen är att den är "Custom-made" med precis de komponenterna man vill ha..
För ca ett år sedan köpte jag en värsting HP för 14 000kr enbart för att chassit passade så bra med min TV. När jag räknade på det vart det också billigare att köpa den färdig av HP än att köpa samma komponenter löst. Dock hade jag skippat WLAN-kort, minneskortläsare, dubbla brännare, extern-HDD m.m som ingick med HP'n. så det hade väl blivit samma pengar i slutändan.
Idag har jag bytt, nätagg, brännare, pocessor, grafikkort, hdd, fläktar, cpu-kylare i denna. Alltså är det endast moderkort, minnen och chassi som är orginal. 🙂
De andra prylarna bytte jag för att jag ville ha en tystare och snabbare maskin.. alltås inte för att de var trasiga.
Jag skulle kunna tänka mig köpa den där DELL-maskinen och ha den som HTPC då den var rätt snygg och gick att ha liggande..
February 16, 2009
OfflineSjälva datorn blir nog billigare om man bygger själv än om man köper, men sen måste man köpa till Operativsystem, och det går väl på ungefär 1500kr? När man köper en färdig dator följer allt sånt med. Det känns då som att man inte känar så mycket på att bygga den själv, eller har jag fel?
February 16, 2009
OfflineHar bestämt mig för en mac mini nu! Frågan är, ska jag köpa en med 1gb ram eller 2gb ram. Kommer användas för att surfa och titta på film så de bör väl räcka. Ram minnet som används är DDR3 på 1066MHz, som är ganska bra väl? 2gb kostar 500kr extra, färdiginstallerat, är det dyrt eller billigt?
July 14, 2005
OfflineMac'en kommer förstås gå både snabbare och stabilare med mer minne men för att surfa och se på film kan man väl i nödfall överleva med 1GB.
Jag vet inte om 500kr är dyrt för 1GB extra men Apple brukar se till att ta betalt för sina grejjer.
Sedan skulle jag absolut inte vilja ge mig på en sån ihopkomprimerad burk själv då man nästan behöver pincett och specialverktyg för att komma åt i dom 
December 24, 2002
OfflineTidsdjuret wrote: Mac'en kommer förstås gå både snabbare och stabilare med mer minne men för att surfa och se på film kan man väl i nödfall överleva med 1GB.
Jag vet inte om 500kr är dyrt för 1GB extra men Apple brukar se till att ta betalt för sina grejjer.
Sedan skulle jag absolut inte vilja ge mig på en sån ihopkomprimerad burk själv då man nästan behöver pincett och specialverktyg för att komma åt i dom
Nu vet jag inte alls hur det ser ut i en Mac-mini.. men min iMac 24" kommer man åt minnena genom att lossa en skruv på undersidan. Lättare än att byta minnen i min stationära HP.
1 Guest(s)

Log In