Vilken dator?|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilken dator?
runar
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 15, 2009 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska snart köpa en ny dator nu, men vet inte vilken, har funderat på den här: http://www.pccity.se/is-bin/IN.....EOb_o03xil

Kommer mest surfa, lyssna på musik och titta på film på datorn, men vill att den ska hålla ett tag så att man slipper köpa ny nästa år. Är den något att satsa på? eller ska jag bygga egen? känns inte som att jag kommer käna så mycket på att bygga en dator själv med samma komponenter och samma OS. Ge mig tips!

darknshy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
1221053
March 15, 2009 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Bygga egen!
Kollade inte länkarna med det måste ju bli billigare att bygga själv?

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1221056
March 15, 2009 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är inte jag så förtjust i DELL av någon anledning. Kanske bara en fix-idé..
Men om du vill ha en dator snabbt och smidigt som fungerar out-of-the-box tycker jag att det ÄR vettigt att köpa en färdigbyggd.

Har tidigare byggt en del datorer i mitt liv och har kommit fram till att man inte tjänar så mycket på det i pengar. Det man tjänar när man bygger en egen är att den är "Custom-made" med precis de komponenterna man vill ha..

För ca ett år sedan köpte jag en värsting HP för 14 000kr enbart för att chassit passade så bra med min TV. När jag räknade på det vart det också billigare att köpa den färdig av HP än att köpa samma komponenter löst. Dock hade jag skippat WLAN-kort, minneskortläsare, dubbla brännare, extern-HDD m.m som ingick med HP'n. så det hade väl blivit samma pengar i slutändan.

Idag har jag bytt, nätagg, brännare, pocessor, grafikkort, hdd, fläktar, cpu-kylare i denna. Alltså är det endast moderkort, minnen och chassi som är orginal. 🙂
De andra prylarna bytte jag för att jag ville ha en tystare och snabbare maskin.. alltås inte för att de var trasiga.

Jag skulle kunna tänka mig köpa den där DELL-maskinen och ha den som HTPC då den var rätt snygg och gick att ha liggande..

runar
Medlem
1221058
March 15, 2009 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Själva datorn blir nog billigare om man bygger själv än om man köper, men sen måste man köpa till Operativsystem, och det går väl på ungefär 1500kr? När man köper en färdig dator följer allt sånt med. Det känns då som att man inte känar så mycket på att bygga den själv, eller har jag fel?

runar
Medlem
1222026
March 24, 2009 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Har bestämt mig för en mac mini nu! Frågan är, ska jag köpa en med 1gb ram eller 2gb ram. Kommer användas för att surfa och titta på film så de bör väl räcka. Ram minnet som används är DDR3 på 1066MHz, som är ganska bra väl? 2gb kostar 500kr extra, färdiginstallerat, är det dyrt eller billigt?

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1222028
March 24, 2009 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Mac'en kommer förstås gå både snabbare och stabilare med mer minne men för att surfa och se på film kan man väl i nödfall överleva med 1GB.
Jag vet inte om 500kr är dyrt för 1GB extra men Apple brukar se till att ta betalt för sina grejjer.
Sedan skulle jag absolut inte vilja ge mig på en sån ihopkomprimerad burk själv då man nästan behöver pincett och specialverktyg för att komma åt i dom laugh

runar
Medlem
1222033
March 24, 2009 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

jo, kanske är smartast att satsa på 2GB på än gång då det inte är det lättaste att uppgradera

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1222390
March 29, 2009 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Tidsdjuret wrote: Mac'en kommer förstås gå både snabbare och stabilare med mer minne men för att surfa och se på film kan man väl i nödfall överleva med 1GB.
Jag vet inte om 500kr är dyrt för 1GB extra men Apple brukar se till att ta betalt för sina grejjer.
Sedan skulle jag absolut inte vilja ge mig på en sån ihopkomprimerad burk själv då man nästan behöver pincett och specialverktyg för att komma åt i dom laugh

Nu vet jag inte alls hur det ser ut i en Mac-mini.. men min iMac 24" kommer man åt minnena genom att lossa en skruv på undersidan. Lättare än att byta minnen i min stationära HP.

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1222394
March 29, 2009 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har bytt minnen på många iMac'ar och jag håller med om att det inte är något större besvär men Mac-mini's är så extremt kompakta att man vart varnad för att öppna dom :LOL
Men men jag kan ha fel, har själv bara öppnat G3'or, G5'or, Mac-cube's och iMac'ar...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL