WoW ställer till livet för mig igen...|HTPC|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
WoW ställer till livet för mig igen...
Peter_10
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 19, 2014 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag antar att den topicen duger då detta forum verkar ha dött ut och det är några gamla kvar som läser alla trådar(?), tyvärr...

Varning för påtänd text.

Ja, jag fick då köpa en laptop av en polare, 100kr för C2D med ATI 5650, 8GB ram, hdmi osv. som varit inne på reparation "men dom hitta inge fel". Tog hem den, startade den, KRRRRRRR låt det och tänkte neej, cpufläkten. Tar ur hdd och startar. Knäpptyst. I med en annan, problemet löst och livet har lekt i nån månad nu.
Nyss dog datorn och vägrade starta. Lät den kyla ned sig lite då den blir väldigt varm trots att jag har den uppställd och väldigt kallt på rummet. Den startade, gav bild i 2 sek och har sedan dess varit död. Eller ja, den startar och gör sin automatiska biosnollställning och startar men ger ingen bild... snark.

Nu var ju jag dock föreberedd på att börja använda min stationära jag köpte för ett tag sedan och hade köpt både nytt gfx och nätverks etc. Så jag tar hårddisken från laptopen och sätter den i stationära för att snabbt kunna börja spela igen, 53GB woW-mapp tar både tid och pengar att föra över via wifi eller ladda ned på 4G kontant.

Jag får dock inte komma in på disken, jag har inga rättigheter till det. Har försökt allt möjligt (ja, jag är inloggad som admin). Överallt utom i c:/8/users/ får jag gå in, men det är i users jag har "livsviktiga filer", bilder och dokument som vid bättre vetande hade varit backupade.

Det är ju lätt blizzard som haxxat min dator och min hårddisk och försöker bygga mina elektronikprylar till bomber, eller har ni några tips på hur jag kan lösa detta på annat sätt än att sänka det i sjön i hopp om att desarmera bomberna?

Mvh Tinywipe

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
2
December 20, 2014 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Prova att skapa ett nytt konto på den stationära med samma namn och lösen som den bärbara hade och se om du kan komma åt dem.

Annars finns det något sätt man kan ta över ägandeskapet av katalogen, minns dock inte riktigt hur och jag sitter inte framför datorn nu

Peter_10
Medlem
3
December 20, 2014 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä jag tröck bara continue och den bad mig än en gång om rättigheter som jag redan givit både all, system samt 8 (datorn heter så). Kopierade över wow-mappen till stationära och satte i hårddisken i laptopen igen. Första den säger är att netlimiter slutat fungera, sen säger spotify att temp cache filerna inte funkar, så antar att mina 400 låtar som är spelbara i offline-läge är förlorade. Sen dog den igen, eller snarare, låste sig tills jag höll in power i 8 sekunder, väntade en stund och startade igen. Ställde datorn på högkant för att verkligen utesluta värmeproblem (hårddisken blir dock extremt varm och det snabbt), det är drygt 6 grader i mitt rum då jag fått tvärnoja på värmen och således öppnat alla fönster på vidgavel, men nu kan vi ju utesluta det.

Jag har provat skifta mellan 3 olika minnes-moduler och det är ju föga troligt att alla gått sönder samtidigt, dessutom av att ligga i en låda sedan jag tog ut dom för att sätta i större.

Åter till hårddisken. Detta är en 300GB hårddisk som började sitt liv 2006-2008 nånstans i en eMachines dator. Denna dator användes bl.a. av en medelålderskvinna, en 5årig flicka och en 7årig flicka. Jag tog över datorn, körde vanliga "delete partition, create new, install" i windows. Sedan hamnade hårddisken i en liten tablet, där den än en gång genomgick "delete partition, create new, install". Dvs aldrig någon grundlig formatering, antar att det är nån snabb-formatering om någon alls windows gör. Sedan hamnade disken i en stationär dator där den inte gjorde så mkt, bara var igång. För att slutligen hamna i min "spel-laptop" där den gjort sitt jobb i drygt 2 månader nu men uptime ofta över en månad, aldrig något tecken på prestandaförlust trots WoW på max i 24" skärmen och spotify samt chrome slö-surf i laptopskärmen.

Frågan är nu, kan hårddisken frysa datorn? Ingen bluescreen eller restart, utan freeeeeze tills jag trycker power, gick till och med på toa en gång och tänkte ge den chansen att vakna till liv, men icke. Sen när man försöker starta den är den helt svart, även när den gör sin clear cmos som är standard om inte underplastbrickan är på. Detta beteende återfinns även när den bekräftade trasiga originalhårddisken sätts i. Antingen ingen bild alls eller så låser den sig på post bios bilden.

Tyvärr har jag ingen hårddisk att sätta i för att bekräfta att det är hårddisken som är trasig, och således försöka byta bort datorn med någon som har 50kr till en ny hårddisk. Jag har dock ett 32GB minne med bootable win7 på, men kan man installera win7 på det minnet, genom minnet, och sen köra så? Jag antar att man kan det, men kanske behövs något tillägsprogram?

Vill tacka dig Marquzz att du tar dig tid att svara. Mår skitdåligt över detta då datorn är mitt enda sällskap i jul.

Mvh

Peter_10
Medlem
4
December 20, 2014 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha, nu försvann det jag skrev helt random. Kortfattat typ:
Jag lyckades göra systemåterställning till senaste critical update, datorn höll sig igång en stund, dock laddade varken chrome eller internet explorer. Observera att jag inte ändrat något på disken, jag har försökt komma åt user, blivit nekad och sedan kopierat över world of warcraft mappen. Thats it. Och nu är alla filer korrupta och den ber mig även göra windows repair nånting när jag startar datorn, men känns ganska meningslöst om disken nu är paj.

Mvh Tiny

Peter_10
Medlem
5
December 21, 2014 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

Fattar fan ingenting. En snäll herreman här på forumet hade en sprillans ny 320GB disk åt mig som jag fick ta, han testade den innan och fungerade utmärkt. Jag satte den i min stationära och delade upp den på två partitioner för att kunna föra över wow till en och lägga windows på en. glömde dock föra över wow. Installerar windows utan några som helst problem, har igång datorn ett tag och i idle var det chippet som sitter ovanför hårddisken cpvarmt vilket överförs till hårddisken som i sin tur är otroligt varm, i stationära är den knappt ljummen efter 45Min full load. Eftersom jag inte har tangentbordet monterat på laptopen så gör jag en liten ful-kyl-lösning för det chippet, sätter i hårddisken. Datorn startar inte. Jag har 4 minnen, 8500x2 (2gb) 10500 (2gb) 12500 (4gb) eller nåt sånt. Det är dom två senaste minnena jag kört utan probs senaste 3 månaderna. Dom två första är original. Jag har burntestat dom i en annan dator och inget minne är trasigt. Hårddisken är inte trasig. Grafikkortet blir inte över normal idle temp. Grafikkortet blir inte över normal idle-temp. Jag har satt tillbaka alla plastkåpor (tar man bort den stora gör den en clear cmos varje restart) och trots det fortsätter den att cleara cmos varje gång jag startar om.

Ingenting är trasigt, datorn vägrar starta. What the actual fuck is going on?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 519
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL