~19, 20 Widescreen LCD's|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
~19, 20 Widescreen LCD's
fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 13, 2006 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Så jag har funderat på vad jag ska skaffa mej till jul. Det finns så många modeller, jag vill inte lägga så mycket pengar heller.

Har funderat lite på Lg's 204wt och Samsungs 205bw, Samsung gör mej lite orolig med HDCP och krams. Lg'n verkar ganska slutsåld.
Alternativ till dessa köp eller någon som kan tala om för mej vad HDCP gör på denna skärmen? Copy protection...

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1101505
December 13, 2006 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilken 22" som helst. Alla har samma panel. TN panel.

Helt okej och för mig duger det!

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1101543
December 14, 2006 - 7:16 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har 205BW. HDCP är något du kanske skall vara orolig för om du INTE har det. HDCP är alltså en standard som gör att du kan spela upp kopieringsskyddat material på din skärm. Om skärmen inte stöder HDCP så kan du t.ex. inte spela kopieringsskyddad HD-DVD eller Blu-Ray på skärmen. Det är alltså aldrig någon nackdel att ha den möjligheten.

För att spela upp HDCP-skyddat material måste ditt grafikkort (eller din HD-DVD eller liknande) också ha HDCP. Men du kan fortfarande spela upp allt som inte är HDCP-skyddat som vanligt.

Förövrigt har jag haft samsungen i några månader och om jag skulle sätta betyg så:
+ Den är billig för sin storlek
+ Den är snygg (snyggare än LG:n)
+ Den går att höja, sänka och vinkla (LG:n kan inte höjas och sänkas har jag för mig)
+ Kontrasten är OK
+ Det går bra att spela snabba spel med, men det blir lite "sudd" när man rör sig snabbt, dock inget jag irriterar mig på. Det är ju i princip omöjligt att komma ifrån på en TFT, den är ca 10000000 (ok, en smula överdrivet) gånger bättre än min gamla TFT när det gäller "rörelsesudd".
+ Väldigt lite ljusgenomsläpp i kanterna

- Ljusstyrkan är inte perfekt, har iofs inte behövt höja den till max, men det skulle känas bättre om man visste att man kunde få upp den lite till om man ville.
- Färgerna är inte perfekta, men om man vill ha det så lägger man nog några tusenlappar till
- Betraktningsvinkeln är inte speciellt bra, om man är själv, eller möjligen 2 är den ok, om man skulle sitta flera så kommer de som sitter längst åt sidan få en ganska färgad bild. Man ser, men den blir typ gulfärgad om man sitter lite för mycket om sidan om den.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 290
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL