19 TFT Hansol, VisionMagic sjukt billiga, kommentarer?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
19 TFT Hansol, VisionMagic sjukt billiga, kommentarer?
andcar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 20, 2003 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Har tänkt köpa TFT skärm. 17" är för litet så har sneglat lite på 18" eller 19". I mitt letande hittade jag bla "VisionMagic T19DS" hos netonnet.se och Hansol 950 hos komplett.se (länkar nedan). Dessa är fysiskt samma skärm med olika märken på, själva TFT-plattan är från Samsung. Båda säljs för 5500:-

Är det något att satsa på? Eller är det bättre att satsa på någon 18" med lite mer känt märke typ LG1810B som kostar några hundringar till?

VisionMagic ger iallafall garanti om ISO 13406-2 vad gäller pixelfel vilket annars kan vara en fälla med billiga skärmar.

VisionMagic T19DS 19":
http://www.netonnet.se/item.as.....?iid=50681

Hansol 19" LCD H950:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
440350
October 20, 2003 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hansol är i regel inte bra, har inte sett någonstan att de fått bra i test + att de polare som råkat köpt Hansol har bittert ångrat sig. Bättre att köpa Samsung om man nu ska ha det då Philips gör de bästa i rimlig prisklass.

Nizze
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
442293
October 24, 2003 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Använder själv en Hansol 19" LCD H950 och är riktigt nöjd. Kan inte förstå hur någon kan påstå att det är en värdelös skärm. Men det klart om du betalar drygt det dubbla så visst får du en bättre skärm.

Bland pluspunkterna vill jag nämna: bra bildkvalitet, snygg, både analog och DVI ingångar, "på platsen service" (du blir inte utan din monitor en enda minut om den skulle gå sönder).

Minuspunkter: stativet kunde vara bättre, ganska dålig betraktningsvinkel. bara 1280 X 1024 (men om du vill ha en TFT med högre upplösning så blir det väldigt dyrt).

Själv använder jag min mest till kontorstillämpningar, film & TV. Det är möjligt att det finns bättre skärmar om man är en inbiten spelare men jag har inte märkt några "eftersläpningar" när jag spelar RalliSport.

Så mitt råd blir: KÖP!

andcar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
443222
October 26, 2003 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Man tackar för den utförliga rapporten!

Du skrev att stativet inte var det bästa. Finns det inga inställningmöjligheter för att få skärmen högre upp eller längre ner eller verkar den plastig och ostabil i största allmännhet?

Sen måste jag bara dubbelkolla. Den har varkligen både analog och DVI ingång? Inte en analog ingång med adapter för DVI? På Hansols hemsida står det nämligen bara nämnt en analog ingång.

Tack igen!

jonasy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
443561
October 26, 2003 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

De borde vara rätt bra budget-skärmar då de använder en S 191T platta, dock en budget modell.

Och sen ser de väldigt plastiga ut :/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 178
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL