June 11, 2001
OfflineKortet uppför sig på ett märkligt sätt och den summer som varnar när kortet är utan kräm låter mycket svagt. Kortet ger bild i Windows, men frågan är vad det ger för konsekvenser på övriga komponenter. Att grafikkortet snart kastar in handduken för gott antar jag bara är en tidsfråga.
Så vad ersätter man ett 4870X2 2GB med?
June 11, 2001
OfflineJag har testat med ett 8800 kort och även ett 650 watt nätagg, exakt samma fel inträffar. (Piper fortfarande konstant, moderkortet borde ge flera korta eller långa pip för att tala om ett specifikt fel.)
Eftersom Windows fortfarande startar så kollade jag av om det verkligen var grafikkortet som var boven och upptäckte att det var speakern på moderkort som piper konstant när man startar.
Jag har testat moderkortet utan speakern (så man vilar öronen) med memtest samt med tyngre program för att se om systemet fuckar upp sig men ingen blåskärm eller annat som verkar störa Windows.
Observera att tjutet går igång redan en sekund efter man startat datorn så det skulle inte spela någon roll att installera om Windows eftersom tjutet är igång även i bios.
Frågan är; Är det speakern eller moderkoret det är fel på? Har någon upplevt det här tidigare?
Så här ser den ut
[Image Can Not Be Found]
April 24, 2007
OfflineSnowman89;1258462 wrote: Ett GTX 460 kanske?
Bara så du vet, 460 kommer inte i närheten av 4870 X2s prestanda. Du behöver något snabbare för att matcha.
Snowman89;1258482 wrote: Att den piper när datorn kan vara fler olika saker, tex att en fläkt står still...
Precis, kolla i BIOS under PC Health Status eller nåt liknande. Typ System Fan Fail Warning etc.
vh // M
June 11, 2001
OfflineDet är speakern det är fel på, den låter direkt på andra moderkort vilket är direkt konstigt. Inga fel i memtest efter 11 timmar eller 3DMARK06 konstant 8 timmar. Så MK, minne, CPU och GPU är nog felfria. Maxtemp efter dessa tester är CPU/GPU 68/63. Rumstemp är 22 grader. Nettotemp = 17
1 Guest(s)

Log In