Abit KN8|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Abit KN8
John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 21, 2006 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är på jakt efter ett moderkort till en opty 146:a. Jag hade siktat in mig på ett Lanparty men tyvärr går det inte att komma över i de butiker jag kan handla ifrån. (Måste handla på postorder från finland och vill undvika dubbelfrakt, så jag beställer allt från ett ställe)

Sen stod det mellan Asus A8N-E och ett Abit K8N. Jag läste om ett flertal som har haft strul med Asus'et så nu siktar jag på ett K8N.

Vad har ni för erfarenheter? Finns det någon anledning att inte köpa kortet? Ja, jag ska klocka.

Själv har jag bara positiva erfarenheter från mina tidigare Abit kort.

Tacksam för all input!

/John

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
1017030
February 21, 2006 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör inte på det kortet, jag hade ett sådan förrut ett tag medans mitt dif var på rma. Skilladen i maxklock var enorm:

Orginalkylare DFI: 3100mhz superpi 1m
NorthQ giant ufo Abit: 2950mhz superpi 1m

Det är hela 150mhz på att bara använda ett annat moderkort!

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
1017056
February 21, 2006 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

elmor wrote: Kör inte på det kortet, jag hade ett sådan förrut ett tag medans mitt dif var på rma. Skilladen i maxklock var enorm:

Orginalkylare DFI: 3100mhz superpi 1m
NorthQ giant ufo Abit: 2950mhz superpi 1m

Det är hela 150mhz på att bara använda ett annat moderkort!

Aj då! Kan kanske vara värt att betala dubbel frakt för att få ett DFI...

EDIT: Med tanke på att jag kommer att kunna dra mycket mer nytta av mina BH-5:or på ett DFI så blir det väl nog ett sånt ändå.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1017563
February 23, 2006 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Annars är Gigabyte K8N-SLI helt okej, och framförallt billigt. Annars Asrock 939Dual-SATA2, om du är händig med lödkolven och drar på en 10Kohm vridpot så du kan få i princip hur mycket spänning som helst (5.6kohm ger 1.7V). Problemet med det kortet är främst minnesspänningen, i princip obefintlig.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
1017938
February 24, 2006 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Annars är Gigabyte K8N-SLI helt okej, och framförallt billigt. Annars Asrock 939Dual-SATA2, om du är händig med lödkolven och drar på en 10Kohm vridpot så du kan få i princip hur mycket spänning som helst (5.6kohm ger 1.7V). Problemet med det kortet är främst minnesspänningen, i princip obefintlig.

Jag har funderat på det kortet (Asrock). Vcore-modden fixar jag men Vdimm-modden verkar kräva mer kunskap än vad jag har. Jag har iofs en polaren som har elektronik-labb hemma och om man sabbar sig med kortet så är det ju inte så dyrt.

Jag har förstått att man kommer upp i max 2,7v på minnet original och det är inte mycket spänning för mina BH-5: or. Så Vdimm-mod känns nästan som ett måste.

Jag ska ta en titt på Gigabyte kortet oxå. Tack för tipset!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1018036
February 25, 2006 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Har du BH-5'or så krävs det faktiskt mer än de 3.3V du kan få ut som mest (om du inte ger dig på att modda nätagget) för de flesta BH-5'or, förstås. Vet iofs inte hur bra dina BH-5 är, men jag hade personligen knappt klarat mig med 3.3V om jag haft BH-5. 🙂

Gigabytekortet är riktigt fint, saknar väl en smula minnesspänning (har för mig att det ger 3.2V), men är riktigt trevligt (1.85V Vcore t.ex). Och för att göra lite reklam så har jag ett till salu själv, synd att du bor i Åland bara. Kan bli dyrt med frakt. 😉

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
1018147
February 25, 2006 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Har du BH-5'or så krävs det faktiskt mer än de 3.3V du kan få ut som mest (om du inte ger dig på att modda nätagget) för de flesta BH-5'or, förstås. Vet iofs inte hur bra dina BH-5 är, men jag hade personligen knappt klarat mig med 3.3V om jag haft BH-5. 🙂

Gigabytekortet är riktigt fint, saknar väl en smula minnesspänning (har för mig att det ger 3.2V), men är riktigt trevligt (1.85V Vcore t.ex). Och för att göra lite reklam så har jag ett till salu själv, synd att du bor i Åland bara. Kan bli dyrt med frakt. 😉

Jo jag är rädd för att frakten inte är så skoj plus att vi har skattegräns iom att Åland står utanför EU. Det brukar alltid bli lite strul när man ska skicka ngt. Annars hade jag varit intresserad.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL