Abonemang å mobiler|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Abonemang å mobiler
Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 24, 2004 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Smått insperrerad av den här och den här tråden.
Om man nu vill göra en "avbetalning" vad ska man då välja?
Finns ju en uppsjö av olika alternativ. 🙁
Telia 12,24,25..
Comviq 12,24..
Med mera..

En annan fråga..
Om jag nu har ett comviq kontantkort... kan jag sätta i det i en telefon som har Telia abonemang?
Eller måste man byta nummer?
Kanske man rent av få ha sitt gammla nummer kvar om man tar ett abonemang på 12 månader?

Måste jag byta nummer skiter jag i hela grejen.

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
677626
July 24, 2004 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Telefonerna brukar vara operatörslåsta, men det kan man fixa genom att låsa upp tlefonen. Jag är rätt säker på att dom kan flytta nummret till det nya abbonemanget, men hör i butiken eller med telia/comviq om saken först så jag inte lurar dig till några dumheter.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
677699
July 25, 2004 - 12:43 am
sp_Permalink sp_Print

jag köpte en e700 med en vodafon avbetalning.....

jag får betala 200 kr i måndaden i 18 månader....
när du väl ska köpa telefonen så får du välja ifall du vill ha en låst/olåst.. i mitt fall tog jag klart den olåsta..... (köpt från el-giganten)....

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
677755
July 25, 2004 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Angående vilken avbetalningstid du ska ta så är det bara att räkna efter. Det är de faktiskt ganska duktiga på, att det går enkelt att räkna ut. Om du vill få reda på hur mycket du får betala för själva telefonen är det ju bara att multiplicera tilläggskostnaden med antalet månader. Du kommer komma fram till att det inte skiljer mer än ett par hundra mellan de olika alternativen i slutändan, så om man kan hosta upp mer pengar i månaden kan man lika gärna välja ett alternativ med kort avbetalningstid för att bli av med det så snabbt som möjligt.
Men sen är det ju en annan sak om du har ett annat abonnemang som du vill ringa med under tiden. Då måste du ju nästan räkna med hela abonnemangskostnaden som kostnad för din nya telefon. I såna fall är det på gränsen att det lönar sig över huvud taget jämfört med att gå och köpa en telefon på vanlig avbetalning på någon elektronikkedja.

Jag satt själv och jämförde i förra veckan (bara Vodafone).

Gueno
Member
Medlem
677756
July 25, 2004 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. vodafon(e).
Hur är teckningen?
Syrran har vodafon och hon har fan noll teckning överallt.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
677767
July 25, 2004 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Vodafone har näst bäst täckning i Sverige. Men det spelar ingen roll, för man kan ge sig fasiken att när man kommer ut på landet så har man träffat en blind-spot... Har aldrig varit med om att mina vänners Telia-abonnemang har varit utan täckning ens uppe i fjällen, så alla som använder Telias nät är klart att föredra om det är nödvändigt att man aldrig får vara utan täckning på mobilen.
På täckningskartan ser det fint ut för Vodafone, men när man väl kommer på plats brukar det vara så svagt att det inte hjälper ett smack.

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
677780
July 25, 2004 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har Vodafone abonemang, och när jag är ute i vischan så fungerar det klockrent iaf. Inte samma täckning som inne i stan, men det fungerar.

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
677782
July 25, 2004 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: Vodafone har näst bäst täckning i Sverige. Men det spelar ingen roll, för man kan ge sig fasiken att när man kommer ut på landet så har man träffat en blind-spot... Har aldrig varit med om att mina vänners Telia-abonnemang har varit utan täckning ens uppe i fjällen, så alla som använder Telias nät är klart att föredra om det är nödvändigt att man aldrig får vara utan täckning på mobilen.
På täckningskartan ser det fint ut för Vodafone, men när man väl kommer på plats brukar det vara så svagt att det inte hjälper ett smack.

vodafone har dåligt täknig enligt mig. hadde noll täcknig inomhus och knappt någon täknig utomhus. täcknigen va inte godkänt ens i stan. bor 20 minuter från stockholm central.
comviq har bästa täknigen enligt mig funkar i hela sthlm utan större problem. har rest mycket i sverige och har aldrig haft probs. comviq har dom bästa samtalspriserna ochså,

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
677867
July 25, 2004 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

håller med ovan....

alltså enligt mig så tycker jag att du ska köpa en telefon med abonnemang sedan så lägger du undan abonnemangs kortet och köper istället ett comviq kontant kort..... så gjorde jag iaf....

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
677963
July 25, 2004 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

copulator wrote: comviq har bästa täknigen enligt mig funkar i hela sthlm utan större problem. har rest mycket i sverige och har aldrig haft probs. comviq har dom bästa samtalspriserna ochså,

Det beror ju på var man befinner sig. Telia har bäst täckning år efter år i undersökningarna som PTS utför för GSM nätet. Men det betyder ju inte att du inte har rätt. Comviq kan ju upplevas av dig som att de har bäst täckning på de platser just du befinner dig på.
Bäst samtalspriser däremot vet jag inte. Det förändras ju i princip från dag till dag, och så länge som alla pressar priserna nedåt så får man bara tacka och ta emot. När vi närmar oss Danmarks priser kan man börja dra på smilbanden lite, men till dess fortsätter jag vara missnöjd wink

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
677995
July 25, 2004 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: håller med ovan....

alltså enligt mig så tycker jag att du ska köpa en telefon med abonnemang sedan så lägger du undan abonnemangs kortet och köper istället ett comviq kontant kort..... så gjorde jag iaf....

Okej, Ljud@Bild har K700i med Vodafone Fritid 60 i 12 månader för 190 kr och månadsavgift på 249 kr.

Men det står att den är låst i de 12 månaderna. Men det finns alltså olåsta också som man kan få direkt?
Och är inte menyerna och så med vodafone?

Gueno
Member
Medlem
678007
July 25, 2004 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: alltså enligt mig så tycker jag att du ska köpa en telefon med abonnemang sedan så lägger du undan abonnemangs kortet och köper istället ett comviq kontant kort..... så gjorde jag iaf....

Vi säger då här:
Jag har ett comviq kontantkort...
Köper mig en telefon med t.ex tela abonemang..
Är det bara att smälla i mitt kontantkort?
ÄR det så du har gjort?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
678112
July 25, 2004 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: [quote=CasO]alltså enligt mig så tycker jag att du ska köpa en telefon med abonnemang sedan så lägger du undan abonnemangs kortet och köper istället ett comviq kontant kort..... så gjorde jag iaf....

Vi säger då här:
Jag har ett comviq kontantkort...
Köper mig en telefon med t.ex tela abonemang..
Är det bara att smälla i mitt kontantkort?
ÄR det så du har gjort?

Man kan göra så, har polare som har gjort det.
De enklaste isåfall är att välja comviq abbonemang, så slipper du tänka på att låsa upp telefonen.
Är det mycket billigare med någon av de andra så kan du iofs låsa upp telefonen, men kolla först ifall modellen du ska ha går att låsa upp gratis eller om den måste lämnas in. och hur mycket det kostar isåfall.

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
678819
July 26, 2004 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: [quote=copulator]comviq har bästa täknigen enligt mig funkar i hela sthlm utan större problem. har rest mycket i sverige och har aldrig haft probs. comviq har dom bästa samtalspriserna ochså,

Det beror ju på var man befinner sig. Telia har bäst täckning år efter år i undersökningarna som PTS utför för GSM nätet. Men det betyder ju inte att du inte har rätt. Comviq kan ju upplevas av dig som att de har bäst täckning på de platser just du befinner dig på.
Bäst samtalspriser däremot vet jag inte. Det förändras ju i princip från dag till dag, och så länge som alla pressar priserna nedåt så får man bara tacka och ta emot. När vi närmar oss Danmarks priser kan man börja dra på smilbanden lite, men till dess fortsätter jag vara missnöjd wink

¨

visst det händer mycket med samtalspriserna just nu, men tycker att comviq ligger bland dom som håller den lägsta nivån på priserna. telia ligger lite efter pga att det tar sådan tid innan det händer något med samtalspriset.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 333
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL